• Anonym (Kan det vara sant?)

Kan man få falskt positivt?

Jag har varit på depoprovera över ett år men efter test idag så ser jag detta på testet. ???? kan man testa positivt fast man är på kontraseptiva medel? Känns som en chock efter 4 barn och jag trodde jag var klar. Kan man få falskt positivt?

• Svar på tråden Kan man få falskt positivt?
  • Anonym (Nej)

Nej det kan man inte

Du är gravid

Oj då. Det verkar ju helt galet när man går på p-spruta...

• EpicF

Ja, man kan få falsk positiv men det är ovanligt och kan ofta bero på att testet är defekt. Men p-spruta är dock inte 100% säkert.

• JosHed
    Anonym (Kan det vara sant?) skrev 2021-04-26 17:56:28 följande:

Jag har varit på depoprovera över ett år men efter test idag så ser jag detta på testet. ???? kan man testa positivt fast man är på kontraseptiva medel? Känns som en chock efter 4 barn och jag trodde jag var klar. Kan man få falskt positivt?

Inget preventivmedel är väl 100% säkert tänker jag. Ta ett test till någon annan dag och se!
  • Anonym (Anonym)

Extremt ovanligt. Så pass att man kan säga nej på din fråga. Det skulle kunna vara defekt test eller så har du en hormonell sjukdom. Men, jag kan sätta bra många månadslöner på att du är gravid så grattis. Ta ett nytt test imorgon bitti så borde du se sanningen.

• Anonym (nivåer)

Det beror på vad man menar med "falskt positivt". Ger stickan positivt utslag om du har höjda hcg-värden, alltid? Ja. Beror höjda hcg-nivåer alltid, alltid på att man är gravid med ett vitalt foster? Nej. MÄN kan få positivt på gravidstickan. Är det ovanligt? Ja.

Det finns även en hög medicinska tillstånd och mediciner som kan ge utslag på stickan, igen ovanligt men absolut inte omöjligt.

Testade igen idag och det visade ingenting ???? konstigt eftersom bilden var från igår eftermiddag... är

Svar på tråden Kan man få falskt positivt?