• xxx34

    Fråga endast riktad till arbetsförmedlare/ föredetta arbetsförmedlare

    Hej! :) 

    Frågor till arbetsförmedlare/före detta arbetsförmedlare! 

    Det är så att jag har fått en tjänst hos Arbetsförmedlingen, enheten personligt distansmöte. 

    Detta är mitt första akademikerjobb, jag är i och med detta lite nervös eftersom jag vill göra bra ifrån mig. 

    Skulle någon kunna förklara vad som krävs ifrån min sida under den så kallade onboardingen. Vad kan jag förvänta mig? 

    Finns det något speciellt jag kan förberedda mig inför, just för att jag ska känna mig säkrare under utbildningen? 

    Arbetar några av er på distans i dagsläget på grund av pandemin? 

    Tusen tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Fråga endast riktad till arbetsförmedlare/ föredetta arbetsförmedlare
  • Anonym (admin)

    Om du ska jobba med MS Teams och inte har gjort kan det vara bra om du kollar några videor på hur man använder det effektivt. För att dela filer, visa rätt dokument, fixa en neutral bakgrund om du kommer att ta samtal från hemmet, snabbt bjuda in en annan person i ett pågående möte osv.

    Det är inte så svårt men det känns bättre att vara hemtam med det från början. Och det kan bli pinsamt eller integritetskränkande för andra om man delar hela sitt skrivbord när man bara tänkte dela ett fönster, eller delar fel dokument när man har många uppe på datorn.

  • Anonym (Myndig)
    Anonym (admin) skrev 2021-04-26 19:26:38 följande:

    Om du ska jobba med MS Teams och inte har gjort kan det vara bra om du kollar några videor på hur man använder det effektivt. För att dela filer, visa rätt dokument, fixa en neutral bakgrund om du kommer att ta samtal från hemmet, snabbt bjuda in en annan person i ett pågående möte osv.

    Det är inte så svårt men det känns bättre att vara hemtam med det från början. Och det kan bli pinsamt eller integritetskränkande för andra om man delar hela sitt skrivbord när man bara tänkte dela ett fönster, eller delar fel dokument när man har många uppe på datorn.


    Teams? Vi använder inte Teams på AF vad jag vet :O
  • xxx34
    Anonym (admin) skrev 2021-04-26 19:26:38 följande:

    Om du ska jobba med MS Teams och inte har gjort kan det vara bra om du kollar några videor på hur man använder det effektivt. För att dela filer, visa rätt dokument, fixa en neutral bakgrund om du kommer att ta samtal från hemmet, snabbt bjuda in en annan person i ett pågående möte osv.

    Det är inte så svårt men det känns bättre att vara hemtam med det från början. Och det kan bli pinsamt eller integritetskränkande för andra om man delar hela sitt skrivbord när man bara tänkte dela ett fönster, eller delar fel dokument när man har många uppe på datorn.


    Jaha okej, tack så mycket för tipset! :) Ska genast kolla upp hur man använder teams.
  • xxx34
    Anonym (Myndig) skrev 2021-04-26 19:53:41 följande:
    Teams? Vi använder inte Teams på AF vad jag vet :O
    Vilken kommunikationsplattform använder ni ? :) 
  • Anonym (Myndig)
    xxx34 skrev 2021-04-26 20:05:49 följande:

    Vilken kommunikationsplattform använder ni ? :) 


    Skype for business men den kommer ju försvinna så vet inte vad det blir sen. Inte Teams i alla fall eftersom deras servrar inte ligger i Sverige vilket strider mot GDPR.

    Jag jobbar inte som förmedlare utan på en annan enhet men mitt tips är att du är beredd på att ta in mycket information på kort tid och att du använder intranätet för att söka efter information om det är något du vill ta reda på samt inte är rädd för att fråga saker. Allt är ju på distans nu också så var beredd på att majoriteten av kommunikationen sker digitalt via Skype. Så jag gissar att utbildningen kommer vara digital.

    Och grattis till tjänsten!
  • Drottningen1970

    Onboarding.... haha... finns tydligen inga gränser för vilka muppiga uttryck som skapas...säkert nån konsult som fått 500 lax av våra skattepengar för att komma på det.

  • Anonym (admin)
    Anonym (Myndig) skrev 2021-04-26 19:53:41 följande:
    Teams? Vi använder inte Teams på AF vad jag vet :O
    Och jag börjar ju också med "OM DU SKA JOBBA MED..." men oavsett vad det är för kommunikationsplattform så måste man ju kunna det.

    Förlåt att ingen annan hade svarat och att jag inte vet att AF lever på stenåldern med obsolet mjukvara.

    Men det borde jag nog ha gissat eftersom jag för 25 år sen fick hjälpa personen som skulle hjälpa mig där att knappa på "datan", och sen fick man inte kunna så många saker som jag kunde heller, och inte ha mer än max två möjliga sökyrken.

    Varför är AF fortfarande så efterblivet när Skatte är så jäkla bra på IT?
  • Anonym (Myndig)
    Anonym (admin) skrev 2021-04-26 20:56:45 följande:

    Och jag börjar ju också med "OM DU SKA JOBBA MED..." men oavsett vad det är för kommunikationsplattform så måste man ju kunna det.

    Förlåt att ingen annan hade svarat och att jag inte vet att AF lever på stenåldern med obsolet mjukvara.

    Men det borde jag nog ha gissat eftersom jag för 25 år sen fick hjälpa personen som skulle hjälpa mig där att knappa på "datan", och sen fick man inte kunna så många saker som jag kunde heller, och inte ha mer än max två möjliga sökyrken.

    Varför är AF fortfarande så efterblivet när Skatte är så jäkla bra på IT?


    Men gud varför blir du arg? Jag trodde du menade att du arbetar på AF och då blev jag förvånad att höra om Teams. Jisses, det var en fråga och inget påhopp.

    Och ja du, det är ett skämt att AF legat 10 år efter och det stämmer att det har varit stora brister inom myndigheten. Det försöker man ordna upp nu, regeringen har satt krav och då blev det eld i baken och det utvecklas som aldrig förr. Får se vart det landar.
  • Anonym (Ylva)

    Jag skulle inte rekommendera att lägga ner tid på att lära dig saker innan bara för att programmet kanske används. Finns ingen anledning att försöka briljera med din kunskap när du inte vet deras arbetssätt.

    Jag jobbar inte hos AF men arbetar på uppdrag åt dem och använder ett av deras system. Där jag jobbar har jag lärt upp fyra personer i år. Mitt råd är att lyssna och ställa frågor. Efter några dagar eller när du känner dig redo kan du börja ta egna iniativ.

    Mycket av din tjänst kommer förmodligen att byggas på rutiner och en fyrkantig administration. Ta med dig ett anteckningsblock och anteckna allt. Lite som en egen checklista för rutinerna.

    Ta en dag och en sak i taget. Försök inte att vara någon du inte är. Var inte rädd att fråga under genomgången eller efter när du själv ska göra vissa saker. Alla lär sig olika. Vissa har miljoner frågor direkt andra har inga men dem kommer efter hand. Försök att lära känna dina nya kollegor och småprata lite.

    Men hur som helst sätt ingen press på dig. Du är ny och ska lära dig jobbet. Det mesta kommer att fastna när du väl sitter och jobbar med det. Innan det kan allt kännas rätt överväldigande, men det kommer.

Svar på tråden Fråga endast riktad till arbetsförmedlare/ föredetta arbetsförmedlare