• Chajsa

    Bättre odds om IVF fäste på första försöket?

    Hej på er, jag gjorde en första IVF i höstas och fick ut nio ägg varav sju befruktades. En blastocyst till mig och en till frysen. Blev gravid på första försöket men fick tyvärr avbryta min graviditet efter halva tiden då RUL visade stora fosterskador. Ingen genetisk sjukdom utan enbart oturlig slump sa de. Efter en svår sorgeprocess ska jag nu sätta in den frysta blastocyst jag har kvar och funderar kring mina chanser. Kliniken sa 50/50 inför första insättningen och säger samma nu. Nu när det visade sig att det fäste på första försöket, är mina odds förbättrade? Jag läser att man utgår från ålder (jag är 31), hur lättstimulerad man är och tidigare behandlingshistorik av IVF. Vad har ni andra fått för odds, och för er vars ägg har fäst på första försöket, fick ni ?förbättrade? odds omgång 2 och hur gick det? Fiskar som ni förstår efter lite bekräftelse på att det kommer gå bra :) den här tiden har varit så fruktansvärd och jag vill bara vara gravid igen!

  • Svar på tråden Bättre odds om IVF fäste på första försöket?
  • Jag är bara jag

    Man brukar överlag säga att det är lite högre chans att bli gravid med embryon från en äggomgång man tidigare blivit gravid av. Att få 2 blastocyster är bra resultat.  Glad 50% chans är också bra. Jag fick 45% på mitt sista embryo från ED och det blev ett barn. 

  • Ellie

    Jag fick inga odds som jag minns, men blev gravid på första försöket och tre år senare blev jag gravid igen med en blastocyst från samma äggplock. Två fina barn. Oddsen beror väl lite på orsaken till att ivf behövs tänker jag. Hos oss var det manlig faktor (steriliserad man), och jag hade aldrig tidigare försökt bli gravid.

    Håller tummarna för att det lyckas för dig nästa gång!

  • Chajsa
    Jag är bara jag skrev 2021-04-26 21:18:44 följande:

    Man brukar överlag säga att det är lite högre chans att bli gravid med embryon från en äggomgång man tidigare blivit gravid av. Att få 2 blastocyster är bra resultat.   50% chans är också bra. Jag fick 45% på mitt sista embryo från ED och det blev ett barn. 


    Åh tack för pepp! Å Grattis till barn! :) jag vill bara snabbspola tiden nu, blir knäpp.
  • Chajsa
    Ellie skrev 2021-04-26 21:35:36 följande:

    Jag fick inga odds som jag minns, men blev gravid på första försöket och tre år senare blev jag gravid igen med en blastocyst från samma äggplock. Två fina barn. Oddsen beror väl lite på orsaken till att ivf behövs tänker jag. Hos oss var det manlig faktor (steriliserad man), och jag hade aldrig tidigare försökt bli gravid.

    Håller tummarna för att det lyckas för dig nästa gång!


    Så hoppfullt, tack. Vi har också manlig faktor, inga snabba progressiva spermier hos mannen, det var inte katastrofdåligt men funkade ändå inte på ett år så då körde vi igång IVF. Hur många blastocyster kunde du frysa i första omgången?
  • Ellie
    Chajsa skrev 2021-04-26 21:56:08 följande:
    Så hoppfullt, tack. Vi har också manlig faktor, inga snabba progressiva spermier hos mannen, det var inte katastrofdåligt men funkade ändå inte på ett år så då körde vi igång IVF. Hur många blastocyster kunde du frysa i första omgången?
    Jag fick fyra till frysen. Vi valde att stanna efter två barn, så de sista två har förstörts nu. Med manlig faktor och att du redan blivit gravid en gång så tycker jag chanserna borde vara mycket goda för er.
Svar på tråden Bättre odds om IVF fäste på första försöket?