• Anonym (Orkar inte!)

Får man tacka nej till ett bröllop?

En nära vän ska gifta sig sommaren 2022 och skickade ut save the date på fejjan.

Får man tacka nej när inbjudan kommer, utan rimliga skäl? Typ bara för att man inte vill eller orkar?

Passar på att fråga om dop?

Vuxna födelsedagsfester?

Barnkalas?

Jobbfest?

Är -jag vill inte- eller -jag orkar inte- skäl nog?

Obeservera att i -orkar inte- ligger varken stress eller annan psykisk ohälsa. Bara ett bristande intresse.

• Svar på tråden Får man tacka nej till ett bröllop?
  • Anonym (Ugglan)

Även numera avlidna etikettdrottningen Ribbing skrev att det är helt okej att tacka nej utan att uppge anledning. 

Om den andra parten inte accepterar det rakt av så kan de klart fråga om anledningen men vad du svarar avgör du själv.

Och är det inte så att de flesta som bjuder på en fin middag föredrar att de som kommer på festen faktiskt VILL vara på festen?

• Anonym (Emma)

En sak har jag lärt mig är att jag måste inte har skäl till att tacka nej. Alltid sån press om att man måste komma med en förklaring till varför man inte kan. Jag vill inte borde vara en helt ok anledning utan att någon ska ta illa vid sig! Bättre det än att tacka ja sen hitta på en ursäkt när det väl är dags och dem har lagt pengar på mat och sånt som du ändå aldrig hade tänkt äta.

Men du kan tacka nej på ett snyggt sätt och ibte bara säga att du inte vill. Tex ta upp att du är glad för din väns skull men tillställningar som dessa är inte din grej. Då förutsätter jag att du känner så oavsett vem som gifter sig.

• Anonym (Elin79)

Ja och nej.
    Givetvis behöver man inte gå på någon slags fest eller tillställning what so ever om man inte vill. Kan man inte bidra till en fin stämning för dem som håller festen, som tex ett bröllop, tycker jag inte att man har där att göra. 

Samtidigt ser jag det som en ära att bli bjuden till ett bröllop. Det finns planering bakom, jag får anta att jag är utvald att delta av någon anledning och det vill jag ta tillvara på. 

Vi har stor kompiskrets och det har varit många bröllop de senaste 10 åren. Vissa har vi varit bjudna på, andra inte. Det följer lite samma resonemang, ibland kan man inte bjuda alla och har man inte varit tillräckligt nära vän eller man har bestämt att hålla nere antalet av något skäl så har jag och min man ibland fallit bort. Just därför tycker jag att man ska ta det på stort allvar när man har fått en inbjudan. Det betyder något!

Dop och barnkalas har jag kompisar som konsekvent undviker pga de själva försöker få barn och upplever det som väldigt jobbigt att leva med fertilitetsproblem och gå på kalas där fokus är 100% barn.

• Anonym (Ellen)

Självklart får man det. Och självklart kan vännen bli ledsen över det bristande intresset.

Om man vill vara en bra vän går man ändå, om det bara ha dlar om att man tycker att kalas är tråkiga. Och om man absolut inte kan gå kommer man med en vit lögn istället för att säga att man inte har lust.

Men självklart får man tacka nej med motiveringen att man inte har lust. Det är ju jnte förbjudet på något sätt. Med största sannolikhet påverkar det dock vänskapen.

• Anonym (eee)
    Anonym (Orkar inte!) skrev 2021-04-26 21:27:35 följande:

En nära vän ska gifta sig sommaren 2022 och skickade ut save the date på fejjan.

Får man tacka nej när inbjudan kommer, utan rimliga skäl? Typ bara för att man inte vill eller orkar?

Passar på att fråga om dop?

Vuxna födelsedagsfester?

Barnkalas?

Jobbfest?

Är -jag vill inte- eller -jag orkar inte- skäl nog?

Obeservera att i -orkar inte- ligger varken stress eller annan psykisk ohälsa. Bara ett bristande intresse.

Man får alltid tacka nej men jag föreslår en "vit lögn" när det närmar sig, om det inte har uppstått något riktigt skäl, för de som bjudit in blir ju säkerligen besvikna när folk inte kommer. Man bjuder ju in folk för att man vill ha dem där.  Om man är rädd om relationen ska man inte säga att man bara inte orkar., då måste han säga något "bättre".
  • Anonym (Orkar inte!)

Min anledning är att jag är så totalt ointresserad!

Jag orkar inte fixa kläder, present, planera, fixa, greja. Jag avskyr tillställningar och har alltid gjort. Det vet hon som ska gifta sig. Det vet alla andra som någonsin bjudit in mig också. Men ändå bjuds det in hela tiden.

Men då vet jag, jag kan säga nej bara. Är dom så fräcka och frågar varför, så svarar jag ärligt att jag inte gillar tillställningar och att det inte är personligt.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Orkar inte!) skrev 2021-04-26 21:47:44 följande:

Min anledning är att jag är så totalt ointresserad!

Jag orkar inte fixa kläder, present, planera, fixa, greja. Jag avskyr tillställningar och har alltid gjort. Det vet hon som ska gifta sig. Det vet alla andra som någonsin bjudit in mig också. Men ändå bjuds det in hela tiden.

Men då vet jag, jag kan säga nej bara. Är dom så fräcka och frågar varför, så svarar jag ärligt att jag inte gillar tillställningar och att det inte är personligt.

Då borde svaret inte komma som en chock. Men dem bjuder nog in dig för att dem inte vill utesluta dig. Så ta inbjudan med omtanke men som sagt måste inte tacka ja gör det.
  • Räkan77

Om det är en nära vän som bjudit dig o h som du vill fortsätta ha en nära relation till så är det nog bra att berätta den riktiga anledningen. Jag skulle även bjuda vännen på ett eget firande, tex att du bjuder henne på en spa-dag eller liknande som bröllops present. För att visa att du bryr dig om henne och vill fira, men inte fixar ett gå på bröllopet.

• Drottningen1970

Nej. Man tackar inte nej om en nära vän bjuder in att delta i en stor livshändelse, bara för att man inte orkar. Då är man ingen nära vän. Då är man totalt socialt efterbliven.

Om det vore en kräftskiva, javisst. Men att ens tänka tanken när det gäller bröllop eller dop är absurd.

• Anonym (Få)

Det finns få måsten här i livet. Att gå på tillställningar man är bjuden på hör absolut inte dit. Man tackar bara vänligt nej.

Svar på tråden Får man tacka nej till ett bröllop?