• Linneado

    Hur tog ni er hem från förlossningen?

    Hej alla

    Som rubriken lyder: hur gick de till?

    Egentligen är jag främst nyfiken på hur personer utan bil tar sig hem från bb? Har taxibolag bilbarnstol för så små bebisar? Man vill ju (antar jag) kanske inte promenera hem precis efter man fött... och buss med en spädis känns för mig lite oroligt.

  • Svar på tråden Hur tog ni er hem från förlossningen?
  • Anonym (Anonym)

    Ja du kan åka taxi men måste boka i förväg så att de har en barnstol med, rättare sagt ska du be om babyskydd om du inte har ett eget.

  • cosinus

    Taxi, hade med eget babyskydd till förlossningen eftersom vi ändå räknade med att behöva åka en del bil med bebis även om vi just då inte ägde någon själv.

  • Fjäril kär

    1:a barnet kom min pappa och hämtade mig. Hade hyrt ett babyskydd som satt i pappas bil då jag var ensamstående mamma.

    2;a barnet kom en kompis och hämtade mig. Hade eget babyskydd

    3:e barnet då var jag gift och min man hämtade mig. Klarade själv körkortet 3 månader senare.

  • Anonym (Vi har)

    Vi har bil som vi lämnade till sambons bror dagen jag skulle föda, och skulle få tillbaka den när vi kom ut från bb men bb fick den briljanta idén att skicka mig till psykakuten 1 timme bort istället för på sjukhuset vi va på (skulle förnya ett recept på en medecin jag inte kunde ta när jag va gravid men skulle förtsätta med efter) så kl 6 på kvällen satte vi oss i en taxi ( vi ville åka egen bil men de ville i te dom på bb) väl framme på sjukhuset så kör den utlänskachufören och helt fel och lämnar oss där med en ledsen och hungrig bäbis.vi hade ren tur att hans bror kunde komma och hämta oss kl 8 på kvällen :) så tog vi oss hem haha denna gången kör vi nog vår egna bil hem vad dom än säger

  • Anonym (Egen?)

    Taxi och eget babyskydd? Jag tänker att det väl knappast är enda gången man behöver ett babyskydd oavsett. Går ju att köpa begagnat eller hyra om man vill det. Snarare än att förlita sig på att taxichauffören ska komma med ett som sedan ska ställas in efter babyn osv.

  • Anonym (N)

    Vi tog bilen. Om ni inte har bil så kan du ta taxi, men du måste ha ett babyskydd.

  • Limeblad

    Det blir taxi och eget babyskydd. Vet inte hur det ser ut i andra städer men i Stockholm kan man inte låna/hyra babyskydd av taxibolaget.

  • Anonym (Mrs T)

    Första barnet: promenerade hem 48h efter snittet.

    Andra barnet: blev hemskjutsad typ 30h efter snittet. Hade blivit orimligt dyrt med taxi och orimligt osäkert med buss i coronatider. Har en halvtimmes powerwalk hem från närmaste hållplats, så det hade känts lite jobbigt så snart efter operationen. Men intressant frågeställning!

  • Limeblad
    Anonym (Mrs T) skrev 2021-04-28 16:24:42 följande:

    Första barnet: promenerade hem 48h efter snittet.

    Andra barnet: blev hemskjutsad typ 30h efter snittet. Hade blivit orimligt dyrt med taxi och orimligt osäkert med buss i coronatider. Har en halvtimmes powerwalk hem från närmaste hållplats, så det hade känts lite jobbigt så snart efter operationen. Men intressant frågeställning!


    I Stockholm kostar taxin 140 kr, oavsett längd, resten ersätts av regionen.
  • Linneado

    Tack för alla svar. Hade ingen aning om att man kunde flytta babyskyddet (haha. Jättelogislt såklart...) utan har antagit att när man installerar det så är de fast i bilen. Och kladdigt att flytta mellan bilar.

    Men såklart taxi känns som de rimligaste alternativet isåfall. Tack för ni stillat min nyfikenhet

  • Mint
    Linneado skrev 2021-04-28 17:04:18 följande:

    Tack för alla svar. Hade ingen aning om att man kunde flytta babyskyddet (haha. Jättelogislt såklart...) utan har antagit att när man installerar det så är de fast i bilen. Och kladdigt att flytta mellan bilar.

    Men såklart taxi känns som de rimligaste alternativet isåfall. Tack för ni stillat min nyfikenhet


    Jag skulle nog köpt/lånat ett babyskydd som sattes fast med bälte (alltså inte med Isofix-bas) och öva några gånger så vi visste hur man gjorde.
  • Anonym (Ensamstående till 4)

    Har promenerat varje gång med bärsjal. Bor dock bredvid sjukhuset i en mellanstor stad. De gångerna vi behövt åka taxi någonstans av någon anledning bokar man innan och är tydlig i bokningen att man behöver babyskydd och uppger hur gammalt barnet är. Man kan behöva vänta lite längre så boka i god tid innan du ska åka hem så slipper du vänta jättelänge. Tror att det ibland kan ta uppemot en timma extra beroende på bolag.

  • Anonym (Syskonförsök)

    Taxi och eget babyskydd med första.

    Med nästa planerar jag gå hem. Har ca 450 m till sjukhuset numera.

  • Anonym (Sjubarnsmamma)

    Har det varit fint väder har vi gått hem(4 km), en gång skjutsade svärmor och de andra gångerna körde maken.

  • syntharen

    Tog bussen med första barnet. Andra barnet föddes i grannstaden så då kom min pappa och hämtade oss, vi hade eget babyskydd. Tredje barnet tog vi bussen hem.

Svar på tråden Hur tog ni er hem från förlossningen?