• påsklilja123456789

Byta jobb eller inte?

Hej! Jag behöver höra era åsikter!!

Jag har i dagsläget fast jobb, har arbetat där i 1 & 1/2 år och trivs helt okej. Allt är ok! Ok lön, ok kollegor, ok uppgifter. Ganska lång pendling till kontoret men också mycket möjligheter för hemarbete. Är på kontoret ca 2-3 dagar i veckan så endast dessa dagar blir långa. Har en bra chef som är okej med allt och litar på mig. Jag har egentligen inte jättemycket att klaga på.

Sökte ett jobb för ett tag sedan för skojs skull, trodde inte att jag var aktuell! Visst, jag har hög utbildning och en del erfarenhet men detta är verkligen ett drömjobb. Gick vidare för intervju och väntar nu på återkoppling. Men jag vet inte hur jag ska ställa mig!? Detta jobb innebär ännu mer pendling (veckopendling får det bli) och tyvärr är inte möjligheterna för hemarbete lika stora vilket jag verkligen trivs med i dagsläget. Lönen är mycket högre dock, utvecklingsmöjligheterna är fler och tjänsten i sig är i en mycket högre befattning. Så det jag förlorar är isåfall den flexibilitet som jag haft annars, samtidigt som jag får ett mycket mer spännande jobb. Tilläggas är att vi ska flytta närmare, men det sker inte förrens om 2 år.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig. Samtidigt vill jag och min sambo börja skaffa barn till hösten/nästa vår. Detta hade fungerat jättebra med det jobb jag har idag men jag vet inte alls hur chefen på det nya jobbet är, dvs hur han skulle ställa sig till föräldraledighet. Sen är det alltid lite riskabelt att lämna en fast tjänst för att börja på ett nytt företag med provanställning. Hur hade ni gjort? Någon som har varit i samma sits?

• Svar på tråden Byta jobb eller inte?
  • Anonym (Ylva)

Hur den eventuellt nya chefen hade ställt sig till föräldraledig är inte relevant då han i te har någon rätt att ha en åsikt om det.

Jag är lite själv i samma sist, sökt ett jobb som verkar väldigt spännande och varit på första intervju. Väntar på svar om jag gått vidare. Jobbet är ett karriärsdrag men samtidigt trivs jag på mitt nuvarande jobb där jag har mycket frihet och kan planera mina dagar hur jag vill. Men företaget i sig är inte toppen då arbetsbelastning är väldigt hög.

Det andra jobbet är en chefsposition men bara på 75%. Arbetsuppgifterna är dock något kar verkligen vill jobba med.

Jag står lite mitt emellan om vad jag skulle välja men just nu säger jag till mig själv att jag har inte fått ett erbjudande plus att jag vill ha mer info. Mitt tips är att du skriver ner alla för och nackdelar. Skulle inte rekommendera att planera utifrån en graviditet då det kan ta ett eller flera år innan ni lyckas men alltid bra att ha det i åtanke. Rätt skönt att kunna jobba hemma som gravid särskilt när man har mycket illamående och trötthet.

• Anonym (R)

Om ni får barn under det kommande året blir ju veckopendling svårt, men annars skulle jag köra på det nya jobbet. Kanske ni kan vänta med barn två år, tills ni flyttat närmare. 

• Muffins800

Jag är i ungefär liknande sits.

(Har en egen tråd om detta)

Men jag följer dig gärna för att hämta inspiration till min egna situation. Hur har det gått?

• Muffins800

Jag är i ungefär liknande sits.

(Har en egen tråd om detta)

Men jag följer dig gärna för att hämta inspiration till min egna situation. Hur har det gått?

• Anonym (Mia)

Jag brukar alltid råda att våga byta jobb. Vill man satsa på karriär är nya jobb ofta en språngbräda och lönen stiger sakta uppåt på varje jobb man byter. Byter du till det här och inte trivs kommer du byta till ett med motsvarande lön och ansvar etc. Men i ditt fall låter det ändå mest rimligt att stanna där du är. Om ni planerar barn ser inte jag det rimliga i att veckopendla. Men finns det möjlighet att ifall det blir barn flytta till orten jobbet finns så kör. Sedan är det ju så att barn kan bli till på en gång när man önskar eller dröja rätt länge. Jag själv hade tänkt på att inte bli gravid direkt på ett nytt jobb men samtidigt kan det ju lika bra hända ett hoppsan, man kan bli påkörd av en bil, eller vad som. Livet går ju inte alltid att planera (även fast just jag försöker rätt hårt...) Så vad säger den berömda magkänslan dig?

Svar på tråden Byta jobb eller inte?