• Anonym (H.J)

    Blir alltid lämnad

    Som rubriken lyder. Jag är en kvinna i medelåldern som hela mitt liv haft problem med svekfulla män. Jag ser normal ut för min ålder, har fast jobb, hus och ett ordnat liv i allmänhet. Har en son i tonåren.

    Har alltid varit en tjej som varit ute efter seriösa förhållanden med allt vad det innebär.

    Har haft sex seriösa förhållanden som alltid slutat med att mannen varit otrogen. Jag har till och med kommit på en av de jag var tillsammans med på bar gärning med en annan kvinna i vår gemensamma säng. Jag har blivit brutalt lämnad för andra kvinnor efter kortare eller längre otrohetsaffärer osv. Vad är det för fel på mig? Finns det någon med liknande erfarenhet? Numera vågar jag inte träffa någon ny man pga detta. Har inte heller någonstans där kan kan träffa dessa. Är medlem på ett par dejtningsajter men osäker på om man vågar lita på någon igen. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Blir alltid lämnad
  • Anonym (Maskrosor)

    Svaret på såna frågor brukar oftast handla om en själv. Den gemensamma nämnaren är ju du i alla dessa förhållanden. Nej det är inte du som är otrogen men du dras till män med klart tveksamma egenskaper. Så du måste börja med att rannsaka dig själv där vad gäller saker du attraheras av. Troligen har dessa män liknande egenskaper på något sätt som gör att du väljer just dessa män.

    Du kanske behöver fundera på dina krav och justera dom åt något håll, specificera bättre vad du vill ha och att du aldrig kompromissar med dig själv i dessa krav. Att ständigt hamna med män som sviker blir ju en form av dysfunktionella förhållanden och det är ju det du måste jobba på för att ta dig ur. Kanske du måste vara singel en lång tid för att hitta rätt väg inom dig själv.

  • Anonym (H.J)
    Anonym (Maskrosor) skrev 2021-04-29 11:20:47 följande:

    Svaret på såna frågor brukar oftast handla om en själv. Den gemensamma nämnaren är ju du i alla dessa förhållanden. Nej det är inte du som är otrogen men du dras till män med klart tveksamma egenskaper. Så du måste börja med att rannsaka dig själv där vad gäller saker du attraheras av. Troligen har dessa män liknande egenskaper på något sätt som gör att du väljer just dessa män.

    Du kanske behöver fundera på dina krav och justera dom åt något håll, specificera bättre vad du vill ha och att du aldrig kompromissar med dig själv i dessa krav. Att ständigt hamna med män som sviker blir ju en form av dysfunktionella förhållanden och det är ju det du måste jobba på för att ta dig ur. Kanske du måste vara singel en lång tid för att hitta rätt väg inom dig själv.


    Tack för svar. Jo, det ligger något i det. Har vänt och vridit på detta många gånger. Vet med mig själv att jag kan ha svårt att kommunicera ibland. Men gillar när allt flyter på.

    Är inte heller så ytlig och vet med mig själv att jag kanske inte alltid piffar till mig och så men känns ju samtidigt som att det inte ska behöva vara ett krav i vardagen.

    Accepterar absolut inte otrohet och har aldrig gjort, varit väldigt tydlig med detta. Undrar bara vad det är som kan gå fel när det händer så många gånger? Att man inte bara kan vara rak och ärlig från början? Vet egentligen inte vad dessa män har gemensamt, tycker de har verkat vettiga från början till slut. Kommer själv från en kärnfamilj där föräldrarna håller ihop än idag. Så vet inte riktigt vad det är för fel.
  • Anonym (Maskrosor)
    Anonym (H.J) skrev 2021-04-29 11:41:56 följande:

    Tack för svar. Jo, det ligger något i det. Har vänt och vridit på detta många gånger. Vet med mig själv att jag kan ha svårt att kommunicera ibland. Men gillar när allt flyter på.

    Är inte heller så ytlig och vet med mig själv att jag kanske inte alltid piffar till mig och så men känns ju samtidigt som att det inte ska behöva vara ett krav i vardagen.

    Accepterar absolut inte otrohet och har aldrig gjort, varit väldigt tydlig med detta. Undrar bara vad det är som kan gå fel när det händer så många gånger? Att man inte bara kan vara rak och ärlig från början? Vet egentligen inte vad dessa män har gemensamt, tycker de har verkat vettiga från början till slut. Kommer själv från en kärnfamilj där föräldrarna håller ihop än idag. Så vet inte riktigt vad det är för fel.


    Egenskaper eller likheter hos dessa män kan ju vara att dom har trasslig bakgrund av olika slag, att dom gillar att festa, att dom är äventyrliga, dominanta, kanske är lite macho och har en bad boy-attityd, skrytsamma, översittare, etc... Vissa hobbys/intressen drar ju till sig en viss typ av män så kanske har ni någon gemensam nämnare den vägen? Kanske har dom någon diagnos som gemensam nämnare?

    Väl värt att notera är ju att det du attraheras av inte betyder att det är något bra. Vissa människor dras ju till mindre smickrande sidor och tycker ju inte att det är nån röd flagg på sånt. Bara en sån enkel sak som att vara omhändertagande och vilja "fixa" nån med gammal trasslig bakgrund och tycka synd om och överösa med kärlek är ju oerhört destruktivt. Kan det kanske vara något sånt du fastnar i?
  • AnnaSthlm

    När exakt samma scenario upprepas brukar det betyda att du har en rätt stor blind spot, alltså något som du själv inte märker och inte kan märka utan andras perspektiv. Har du varit i terapi?

    Inte med ett syfte att få en relation utan med syfte att förstå vad du bär på, egentligen vill och signalerar.

  • Anonym (Kvinna...)

    Jag har liknande erfarenheter. Alla mina ex har varit otrogna och lämnat mig för nån annan till slut. Alla mina ex har ångrat sig och vill ha mig tillbaka. En gick jag tillbaka till ett par år, men samma sak hände såklart och nu får han ingen mer chans.

    Jag tycker att mina ex är väldigt olika, nån har varit strulig bad boy, en annan extremt ordentlig, någon kvinnotjusare o.s.v. Det enda dem haft gemensamt är jag, så jag förstår ju att felet är jag. Men jag vet inte vad det är jag gör? Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig vara det. Är väldigt kärleksfull och lojal. Ibland tror jag att männen bara är med mig för att visa upp och för att jag nästan aldrig säger nej till sex. Har nog inte så mycket mer att erbjuda så de kanske ledsnar till slut.

    Jag litar fullständigt på mannen jag är tillsammans med nu, men det har jag gjort med exen också.

    Jag vill verkligen inte att detta händer igen för jag vill inte förlora den finaste man jag någonsin träffat.

    Kommer följa din tråd ts, kanske kan vi nysta i detta.

  • Fjäril kär

    Jag skulle vilja börja i andra änden.

    De egenskaper hos en själv som oftast är röda flaggor i ett förhållande är ju lojal, snäll, empatisk och envis. Det gör oftast att vi hamnar i förhållanden som inte är bra för oss. Vi är oftast lojala, snälla, empatiska och envisa in absurdum och har oftast svårt att sätta gränser för vad som är okej. Vi slår oftast knut på oss själva för att göra partnern nöjd och till lags. Att beteendet mot oss inte är okej ser vi sällan utan är mer fokuserad på att göra bättre ifrån oss. Att vi är empatiska tex gör ju också att vi har en tendens att tycka synd om skitstövlar. Vi ifrågasätter inte ett visst beteende, utan hittar snabbt ursäkter för det istället.

    Ju snällare och ju mer kärleksfull och ju mer förstående vi är mot våra partners ju mer trampar dom på oss.

    Ser vi den varningsklockan?

  • Anonym (Kvinna...)
    Fjäril kär skrev 2021-04-29 14:19:02 följande:

    Jag skulle vilja börja i andra änden.

    De egenskaper hos en själv som oftast är röda flaggor i ett förhållande är ju lojal, snäll, empatisk och envis. Det gör oftast att vi hamnar i förhållanden som inte är bra för oss. Vi är oftast lojala, snälla, empatiska och envisa in absurdum och har oftast svårt att sätta gränser för vad som är okej. Vi slår oftast knut på oss själva för att göra partnern nöjd och till lags. Att beteendet mot oss inte är okej ser vi sällan utan är mer fokuserad på att göra bättre ifrån oss. Att vi är empatiska tex gör ju också att vi har en tendens att tycka synd om skitstövlar. Vi ifrågasätter inte ett visst beteende, utan hittar snabbt ursäkter för det istället.

    Ju snällare och ju mer kärleksfull och ju mer förstående vi är mot våra partners ju mer trampar dom på oss.

    Ser vi den varningsklockan?


    Japp - klockren analys för min del...
  • Anonym (H.J)
    Anonym (Maskrosor) skrev 2021-04-29 12:50:16 följande:

    Egenskaper eller likheter hos dessa män kan ju vara att dom har trasslig bakgrund av olika slag, att dom gillar att festa, att dom är äventyrliga, dominanta, kanske är lite macho och har en bad boy-attityd, skrytsamma, översittare, etc... Vissa hobbys/intressen drar ju till sig en viss typ av män så kanske har ni någon gemensam nämnare den vägen? Kanske har dom någon diagnos som gemensam nämnare?

    Väl värt att notera är ju att det du attraheras av inte betyder att det är något bra. Vissa människor dras ju till mindre smickrande sidor och tycker ju inte att det är nån röd flagg på sånt. Bara en sån enkel sak som att vara omhändertagande och vilja "fixa" nån med gammal trasslig bakgrund och tycka synd om och överösa med kärlek är ju oerhört destruktivt. Kan det kanske vara något sånt du fastnar i?


    När jag var yngre attraherades jag utav lite mer tuffa. Sedan har det varit helylle killar ändå. Snälla, lugna osv. Måste finnas någon anledning att det alltid slutar i otrohet. Killarna har ingen gemensam nämnare man kan se med blotta ögat.
  • AndreaBD

    Det är intressant. Jag har själv varit inne i det mönstret, att jag har valt hel fel sort män, och jag kom ur det sakta men säkert. Men "mina" män var aldrig otrogna och de lämnade inte mig heller. Istället var de våldsamma (första i alla fall, jag lärde mig ju så småningom ändå), grälsjuka eller allmänt omöjliga att komma överens med. Och då lämnade jag dem. 

    En sak jag tänker på här: Om de lämnar dig, så misstänker jag någonstans att de inte tog relationen på lika stort allvar som du. Var det väldigt enkelt för de att bli tillsammans, att flytta ihop? Var männen i ett läge där de kanske behövde hjälp, hade en kris eller så? Kollade du hur det hade varit i deras tidigare relationer, om de verkade ha många, korta relationer eller var otrogna då? 

    Jag kom nämligen själv också fram till att jag aldrig mer ska bli ihop med en man som just har akuta problem och hjälpa honom med detta. Då kan det mycket väl vara därför de är ihop med en. 

  • AndreaBD
    Fjäril kär skrev 2021-04-29 14:19:02 följande:

    Jag skulle vilja börja i andra änden.

    De egenskaper hos en själv som oftast är röda flaggor i ett förhållande är ju lojal, snäll, empatisk och envis. Det gör oftast att vi hamnar i förhållanden som inte är bra för oss. Vi är oftast lojala, snälla, empatiska och envisa in absurdum och har oftast svårt att sätta gränser för vad som är okej. Vi slår oftast knut på oss själva för att göra partnern nöjd och till lags. Att beteendet mot oss inte är okej ser vi sällan utan är mer fokuserad på att göra bättre ifrån oss. Att vi är empatiska tex gör ju också att vi har en tendens att tycka synd om skitstövlar. Vi ifrågasätter inte ett visst beteende, utan hittar snabbt ursäkter för det istället.

    Ju snällare och ju mer kärleksfull och ju mer förstående vi är mot våra partners ju mer trampar dom på oss.

    Ser vi den varningsklockan?


    Jo, absolut, jag känner igen det. Men att de är otrogna och lämnar en, det känner jag inte igen. 
Svar på tråden Blir alltid lämnad