• Jonnyn­ilsson
    Fri 30 Apr 2021 07:15
    858 visningar
    9 svar
    9
    858

    Kan man lära sig spela gitarr & sjunga självmant?

    Det korta svaret är ja det går utmärkt att lära sig själv. Jag är självlärd på trummor och bas. Dock har jag inte spelat någotdera av instrumenten sedan 20-års åldern.

    Men för att kunna sjunga solo kan du inte vara tondöv vilket tyvärr allt för många personer är. Kolla på Idols uttagningar så förstår du vad jag menar.

    Som med allt annat är det träna, träna och träna som gäller. Vill man göra det tillsammans med någon annan är våra kommunala musikskolor oftast ett utmärkt ställe att träffas och jamma på.

    Kommer du fram till att du är tondöv går det oftast bra att sjunga i en kör. Där brukar det finnas tillräckligt många icke tondöva för att hamna rätt i stämman.

  • Jonnyn­ilsson
    Fri 30 Apr 2021 08:23
    #3
    sextiotalist skrev 2021-04-30 08:13:21 följande:
    Nja, inte ens i en kör kan en tondöv göra sig osynlig. Men däremot, om man som jag, är musikalisk, men svårt att sjunga. Jag kan hålla rätt ton om jag har hjälp bredvid, men inte om jag ska sjunga själv.
    Och man kan vara musikalisk och ändå inte kunna sjunga. Jag har spelat fiol (även första fiol), gitarr, piano och hör direkt om någon sjunger och spelar falskt, men sjunga, det kan jag inte, kan inte pricka rätt ton (om det inte finns något som hjälper mig)
    Ja du har nog rätt. Med tondöv menade jag just det du beskriver om att inte kunna hålla rätt ton. Själv sjunger jag väl inte heller speciellt bra men hade inga större problem att lära mig spela instrument.

    När jag får tid över som pensionär skall jag ta upp övningarna på gitarr igen. Min akustiska gitarr har stått orörd i klädkammaren i minst 20 år. Det har kommit så mycket annat i mellan.
  • Jonnyn­ilsson
    Fri 30 Apr 2021 08:50
    #7
    sextiotalist skrev 2021-04-30 08:37:05 följande:
    Jag funderar på att ta upp fiol istället, men sambon protesterar redan nu, förstår inte varför ;)
    Wow. Det skal vara väldigt svårt att lära sig att spela fiol har jag hört. Lycka till med eller utan sambo :)
  • Jonnyn­ilsson
    Fri 30 Apr 2021 08:52
    #8
    sextiotalist skrev 2021-04-30 08:26:39 följande:
    Då har vi olika defintioner, när jag menar tondöv, så menar jag att varken kunna eller höra när någon sjunger eller spelar falskt och ja, jag har mött på folk som är det
    Du har rätt i din definition.

    Återigen hänvisar jag till Idol för studier av fenomenet.
Svar på tråden Kan man lära sig spela gitarr & sjunga självmant?