• Kmiahan

    Inget fostervatten

    Var på ultraljud igår där barnmorskan hade svårt att se bra för att det var för lite vatten så hon bokade mig till ultraljud på förlossningen idag. Jag blev orolig men trodde att det fanns något man kunde göra. Var där idag och kände som jag blev misshandlad. Läkaren sa direkt att det är dåliga utsikter. Liten chans att det ska gå. Ska vänta 2 veckor och se om det skapas nytt vatten. Om det inte kommer måste vi besluta om vi vill chansa och kanske får barn utan lungor som då kommer dö direkt när den kommer ut. Jag frågade om det fanns något jag kunde göra för att göra utsikterna bättre. Det enda hon sa var att inte ha vaginalt sex de här veckorna pga infektionsrisk.

    Bröt ihop och orkade inte ens prata bara gråta.

    Har de ingen utbildning hur de ska prata med människor?

    Har läst massor om det här med fostervatten sedan vi kom hem. Känns som att det kan finnas chanser ändå. Vet inte vad jag ska tro!

    Finns det någon som har bra tips om detta?

    Mår skit.

  • Svar på tråden Inget fostervatten
  • Username100
    Kmiahan skrev 2021-05-02 01:27:50 följande:

    Åh! Tack! Min sambo uppmanar mig att vila och dricka. Jag gör det. Barnmorskan säger att jag ska träna och vara som vanligt att det inte finns något att göra och att prognosen är dålig. Men jag tror mer på det med vila, då jag märker att underkläderna blir våta när jag är uppe och för mig. Jag är nästan hundra på att det läcker. Och det läcker när jag är uppe men inte när jag ligger.


    Usch va upprörd jag blir på sjukvården som ger skitråd. Lyssna på din sambo istället! Eftersom det rinner vatten när du är uppe så låter det som att vatten nybildas och det är ju goda nyheter! Om jag inte missminner mig så är det möjligt för hål att laga sig själva. Jag själv var strikt sängliggande pga hotande förtidsbörd. Det gick att fördröja förloppet i 4 dagar men det var värdefulla dagar i magen för sonen. På dag 3 började det diskuteras om man skulle sätta in medicin för att motverka proppar. Så tänk på att röra dig så mycket du kan även om du ligger stilla! När du träffar läkaren nästa gång så tycker jag nog att du ska fråga om man behöver sätta in antibiotika pga infektionsrisken. Tänk också på att om du klarar att gå till vecka 22 så kan du eventuellt vårdas på sjukhus eftersom det kan gå att rädda så små barn :) har du fått några värkar eller är det bara vattnet som är problemet?
  • Kmiahan
    Username100 skrev 2021-05-02 17:56:42 följande:

    Usch va upprörd jag blir på sjukvården som ger skitråd. Lyssna på din sambo istället! Eftersom det rinner vatten när du är uppe så låter det som att vatten nybildas och det är ju goda nyheter! Om jag inte missminner mig så är det möjligt för hål att laga sig själva. Jag själv var strikt sängliggande pga hotande förtidsbörd. Det gick att fördröja förloppet i 4 dagar men det var värdefulla dagar i magen för sonen. På dag 3 började det diskuteras om man skulle sätta in medicin för att motverka proppar. Så tänk på att röra dig så mycket du kan även om du ligger stilla! När du träffar läkaren nästa gång så tycker jag nog att du ska fråga om man behöver sätta in antibiotika pga infektionsrisken. Tänk också på att om du klarar att gå till vecka 22 så kan du eventuellt vårdas på sjukhus eftersom det kan gå att rädda så små barn :) har du fått några värkar eller är det bara vattnet som är problemet?


    Hej!

    Nej inga värkar än bara vattnet som är problem. Kontrollerades igen igår och de hittade en pöl på 12 ml vatten. Mer är inget. Men fortfarande väldigt lite. Ja jag ska hålla mig nere så mycket som möjligt. Ok jag har hört v 24. Fantastiskt att vinna två veckor där om det är v. 22 som gäller. :)

    De kontrollerade också livmoderhalstappen igår och den är inte påverkad ännu. Vilket är bra tecken. Jag ska tillbaka på kontroll på tisdag.
  • S23
    Kmiahan skrev 2021-05-04 08:46:34 följande:

    Hej!

    Nej inga värkar än bara vattnet som är problem. Kontrollerades igen igår och de hittade en pöl på 12 ml vatten. Mer är inget. Men fortfarande väldigt lite. Ja jag ska hålla mig nere så mycket som möjligt. Ok jag har hört v 24. Fantastiskt att vinna två veckor där om det är v. 22 som gäller. :)

    De kontrollerade också livmoderhalstappen igår och den är inte påverkad ännu. Vilket är bra tecken. Jag ska tillbaka på kontroll på tisdag.


    Skönt att höra att graviditeten fortfarande fortskrider!

    Och bra att du inte lyssnade på råden du fick om att inte vila!

    Vilken vecka man räddar barn i beror på sjukhus. Jag tror det är vecka 23 på vissa ställen, andra 21. Om inte detta förändrats senaste åren
  • Kmiahan
    S23 skrev 2021-05-04 08:56:26 följande:

    Skönt att höra att graviditeten fortfarande fortskrider!

    Och bra att du inte lyssnade på råden du fick om att inte vila!

    Vilken vecka man räddar barn i beror på sjukhus. Jag tror det är vecka 23 på vissa ställen, andra 21. Om inte detta förändrats senaste åren


    Jag har ingen aning vad som gäller rörande detta. Undrar hur man kan ta reda på det? Hur man har reda på vad sjukhuset runt omkring resonerar om vilken vecka de försöker rädda barnet? Det skulle ju helt klar påverka vilket sjukhus man skulle vända sig till....
  • Kvinna1989
    Kmiahan skrev 2021-05-04 17:39:14 följande:

    Jag har ingen aning vad som gäller rörande detta. Undrar hur man kan ta reda på det? Hur man har reda på vad sjukhuset runt omkring resonerar om vilken vecka de försöker rädda barnet? Det skulle ju helt klar påverka vilket sjukhus man skulle vända sig till....


    Kolla libero appen tex? :) Jag bor dock i Finland just nu så min Libero app går ju efter finska reglerna, men här är de iaf vecka 22 (21+0-21+6). Tänkte bara att den information kanske finns i svenska libero appen för Libero är väll svenskt(?)
  • Mailyy

    Har de kollat dig för GBS? För mig gick vattnet i v 32 pga GBS. Värkarna satte in i v33. Allt gick bra. Men tänker att om det är GBS kanske antibiotika kan göra att hålet lagas? 

  • Username100
    Kmiahan skrev 2021-05-04 08:46:34 följande:

    Hej!

    Nej inga värkar än bara vattnet som är problem. Kontrollerades igen igår och de hittade en pöl på 12 ml vatten. Mer är inget. Men fortfarande väldigt lite. Ja jag ska hålla mig nere så mycket som möjligt. Ok jag har hört v 24. Fantastiskt att vinna två veckor där om det är v. 22 som gäller. :)

    De kontrollerade också livmoderhalstappen igår och den är inte påverkad ännu. Vilket är bra tecken. Jag ska tillbaka på kontroll på tisdag.


    Vad härligt att tappen inte är påverkad och att det fanns lite vatten! Kunde de se om fostret hade något vatten i mage eller blåsa? För om den har möjlighet att svälja vatten så är det väldigt bra. :)

    Japp, det är v 22+0 som gäller. Om jag var som du skulle jag börja kolla upp vart det finns neonatal iva-avdelning i närheten ifall du behöver åka in efter v22. Det är nämligen inte så många sjukhus som har möjlighet att vårda barn födda före v28. Östra i Göteborg har bland annat den möjligheten men Halmstads neonatal tar endast emot barn som är 28 veckor.
  • Kmiahan
    Arlene skrev 2021-04-30 12:53:11 följande:

    Ja jag hoppas att det går bra för er, förhoppningsvis kan ni klara några veckor till så ert barn hinner växa på sig.

    Håller tummarna för er!


    Tack så mycket!

    Är nu i vecka 21 och bebisen växer och hjärtat slår. Men fortfarande lite vatten.
  • Kmiahan
    Rosahimmel86 skrev 2021-04-30 14:05:45 följande:

    Aha okej

    Jag hade också väldigt lite fostervatten men det var i slutet av graviditeten.

    Jag gick på observation i över en månad innan läkarna bestämde sig för att sätta igång mig.

    (Då var jag fullgången)

    Så förhoppningsvis kan du behålla din bebis i magen med lite fostervatten i många veckor till


    Ja det är lång väg kvar. Men jag lever på hoppet. Så länge den kan röra sig och hjärtat slår och den växer i normal takt så är hoppet kvar. Och lite mer vatten har jag nu i v 21 än i v. 18.
Svar på tråden Inget fostervatten