• Mimmiimimmii

    Föräldraledighet mormor

    Hej, jag ligger inlagd för förlossningsdepression och barnens pappa har eget företag o han kan inte vara hemma utan att det blir katastrof. Min fråga är jag får ju sjukpenning nu men kan min mamma få ta ut föräldradagar o hjälpa oss en vecka? Kan hon ta ut fl ledighet eller vabb? Hur löser man denna jobbiga situation

  • Svar på tråden Föräldraledighet mormor
  • korngryn

    Inte föräldraledighet, men VAB kan hon ta (hennes arbetsgivare måste dock gå med på det för man har ingen absolut rättighet att vabba för andra barn än ens egna)

  • Anonym (H)
    korngryn skrev 2021-04-30 14:16:33 följande:

    Inte föräldraledighet, men VAB kan hon ta (hennes arbetsgivare måste dock gå med på det för man har ingen absolut rättighet att vabba för andra barn än ens egna)


    Jag tolkar det som att ts barn är under 8 månader? Då kan inte mormor ta vab.

    Har din partner kvar sina 10 dagar som skall tas de två första månaderna ts? För dessa dagar kan din mamma ta.

    Är ni gifta? Om inte. Har ni skickat in papper för vårdnaden ännu? Om ni inte har det kan det finnas ett hål. Som ensamstående kan nämligen en annan anhörig få tillfällig föräldrapenning även innan barnet är 8 månader.
  • Jemp
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-30 14:29:21 följande:

    Jag ärr föräldraledig kan hon ta va iaf?


    Du bör vara sjukskriven istället.
  • Anonym (H)
    Mimmiimimmii skrev 2021-04-30 14:30:16 följande:

    Vabbskulledetvara


    Om du är sjuk så skall du vara sjukskriven från föränderligheten. Viktigt att du lagt in ansökan om föränderligheten innan du blir sjukrivrn.

    Sedan kan din man vara föräldraledig. Erat barn är troligtvis för litet för att mormor skall få vabba.

    Hänvisar till mina övriga tips i förra kommentaren.

    Kan din man styra arbetstider så att han arbetar när din mamma inte är på jobbet?

    Annars kan ju alltid din mamma, trots att det naturligtvis inte är tillåtet, sjukskriva sig själv så länge man nu får utan intyg (fortfarande längre pga Corona?) och bara låtsas att hon är förkyld helt enkelt
Svar på tråden Föräldraledighet mormor