• Phalaenopsis

    Ni som är doftöverkänsliga - se hit!

    Ni som är doftöverkänsliga - är ni det lika mycket för allt som luktar?
    När började besvären?
    Är det skillnad på saker som ni personligen tycker luktar gott? Luktar skarpt?
    Gör det någon skillnad ifall ni är trötta eller stressade?
    Är det någon gång problem med att äta mat för att lukten triggar besvären?
    Måste lukten vara stark?
    Är en doftsatt deo på folk som man möter på stan tillräckligt för att trigga besvären?
    Vad triggar er mest/minst av allt som luktar runtomkring?

    Matos?
    Doften av nybakta kakor?
    Vidbränd mat?
    Alkohol?
    (Använda) blöjor?
    Fräscha rengöringsmedel?
    Starka "tantparfymer"?
    En mjuk vaniljparfym?
    En lätt citrondoft?
    "Grönt" (ska dofta avokado eller gurka).
    Saker som luktar "naturligt"? Typ tea tree eller lavendel.
    Liljor och hyacinter?
    Rivet apelsinskal?
    Avgaser på lite håll?
    Grannen eldar i sin öppna spis?
    Julgran?
    Nyklippt gräs?
    Ruttnande tång på en strand?
    En varm sommardag när tallen verkligen luktar tall?

    Ge mig hur just din överkänslighet fungerar!

  • Svar på tråden Ni som är doftöverkänsliga - se hit!
  • Aliona

    Jag är doftkänslig runt tiden för min mens, då luktar det minsta lilla överväldigande mycket och framkallar migrän. Vissa dofter går bra, som tandkräm, tvättmedel och citron. Mjuka dofter, som du nämnde vanilj och nybakade kakor. En del dofter gillar jag, som tång, nyklippt gräs och tall, men det kan bli för mycket. Andra, som matost, rök från eld, cigarettrök, ketchup, rå fisk, tunga parfymer och nagellack är fruktansvärt. Att gå förbi en bensinstation känns som någon drämmer en spade rakt i huvudet.

    Intressant är att doftkändligheten blev bättre efter att jag fött barn. Tidigare tex fick jag migrän bara någon som rökte cigarr gick förbi mig på gatan, och nu älskar jag cigarrdoft.

  • myskmalva

    Jag får migrän av doftande blommor och många parfymer. Ju starkare doft och ju längre tid jag utsätts för den desto större risk att jag blir dålig. Sedan finns det ju saker som inte luktar gott (blöjor m.m.) men det är en helt annan grej. Det kan vara kväljande för stunden men inte mer än så.

  • Lotusblomma1986

    Jag har så länge jag kan minnas varit doftöverkänslig. Blir jag utsatt för starkt doftande parfym, vissa blommor, vissa maträtter, en del rengöringsmedel så får jag huvudvärk som sen kan utvecklas till migrän.

    Blir nästan alltid illamående också, speciellt av parfym.

    Ju starkare doft desto värre blir reaktionen. Och jag reagerar ganska snabbt oavsett om jag är trött/stressad eller inte.

    Tål vissa dofter ganska bra såsom mild parfym, hembakat, mat som inte luktar skarpt, etc.

  • Aniiee

    Det jag är mest doftöverkänslig emot är de syntetiska tilläggen i de flesta parfymer/hygienartiklar/doftljus osv som används som förstärkare av den specifika doften. Det gör att det kan bli lite lurigt, då två olika märken som det står samma doft på kan slå olika på mig. Sen är det vissa dofter som jag inte klarar naturligt heller, så, jag lånar väl din lista och bockar av den....

    Matos? - går bra
    Doften av nybakta kakor? - men, dregel.
    Vidbränd mat? - går bra, fast inte luktar det gott
    Alkohol? - Beror på. Alkohol som är drickbart går bra, medan rengöringssprit av olika styrka inte går alls (sorry, ingen handsorit för mig)
    (Använda) blöjor? - lukat ju inte heller mumma direkt men triggar inte doftöverkänsligheten
    Fräscha rengöringsmedel? - nej, de går bort, de flesta jag provat. Såpa gäller i mitt hus
    Starka "tantparfymer"? - det beror så mycket på innehållet, i regel funkar dyra bättre än billiga (sneglar på mammas parfymflaska...)
    En mjuk vaniljparfym? - samma som ovan
    En lätt citrondoft? - naturlig, ja. Syntetisk, nej. 
    "Grönt" (ska dofta avokado eller gurka). - brukar gå bra även syntetiskt
    Saker som luktar "naturligt"? Typ tea tree eller lavendel. - om det faktiskt är naturligt brukar det fungera.
    Liljor och hyacinter? - Liljor ja, hyacinter, inte ens i medvind. 
    Rivet apelsinskal? - Går bra
    Avgaser på lite håll? - går ok
    Grannen eldar i sin öppna spis? - vet inte, jag tror aldrig jag varit med om det.
    Julgran? - Typ. Borde egentligen låta bli, men det lukar ju gott.
    Nyklippt gräs? - En till som luktar gott, men triggar både dofthuvudvärk och pollenallergi.
    Ruttnande tång på en strand? Inte tänkt på.
    En varm sommardag när tallen verkligen luktar tall? Underbart.

    Så... ja.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Ni som är doftöverkänsliga - se hit!