• Anonym (förvirrad och ledsen)

    sambo vill att jag lämnar

    Jag har en sambo sen mer än tio år tillbaka och som jag flyttade ihop med ganska snabbt i relationen. Vi har numera ett hus och två barn tillsammans. 

    Vi har haft en relation med en del diskussioner på grund av olika tankar genom åren, där han ibland sagt att han tycker att vi borde gå isär. I fredags hamna vi i en sådan konflikt igen och han anser att jag borde sticka ifrån vår gemensamma bostad, jag tycker att vi trots dessa dispyter har haft en hyfsad relation och tycker att det just nu känns som fel beslut att ge upp pga detta. 

    Jag håller med att vi stundtals har haft det kämpigt genom åren och att vi båda har gjort fel och misstag enligt den andra, men med tanke på att vi har småbarn så tycker jag att vi åtminstone borde ge det en chans genom att gå i samtalsterapi så får vi lite utomstående råd och tankar kring hur vi bör gå vidare innan vi tar det slutgiltiga beslutet. Är det en rimlig tanke? 

    Vad är det som gäller vid en separation mellan två sambos med barn? Hur lång tid är rimligt för parten som ska flytta att hitta en annan bostad? Min sambo tycker jag ska vara ute helst samma dag, men kan sträcka sig till en månad. Jag anser att det kan vara svårt att hitta något annat under denna korta tid, men vad säger sambolagen och andra lagar om detta? 

    Räknas en fristående villa som vi köpte under tiden vi bodde ihop i en lägenhet som en gemensam egendom och borde vara med i ev bodelning eller är det bara lägenheter som denna regel gäller? Tilläggas bör att bara den ena parten står på lån och köpebevis, har den andra rätten någon rätt att ta över denna då med tanke på gemensamma barn? 

  • Svar på tråden sambo vill att jag lämnar
  • Anonym (förvirrad och ledsen)
    Anonym (kontakta advokat) skrev 2021-05-02 11:38:20 följande:

    Kontakta en advokat nu på en gång så kan du upplysa ditt ex om vilka rättigheter du har.


    Jag ska kontakta advokat i veckan. Har du något tips på var jag hittar någon vettig? 
    fallernifallerjag skrev 2021-05-02 11:41:36 följande:
    Du kan upplysa din exsambo att du kommer kontakta en jurist, din exsambos snack om vad du ska göra betyder inte ett dugg.

    Oavsett har du rätt till 3 månaders uppsägningstid oavsett vad herr egoist säger, på det kan du ha rätt till halva bostaden och faktiskt bo kvar tills ni säljer eller den ena köper ut den andre.

    Men kontakta jurist NU
    Jag är numera medveten pm att tre månader verkar vara standard. Jag tror ju inte att han seriöst skulle kasta ut mig bara så där direkt utan att jag hade en bostad, utan att hans snack mest var i affekt över att vi hade haft en konflikt några timmar senare som ledde till att han gick igång om att allt skulle vara mycket bättre om jag bara stack och att jag inte behövde komma tillbaka efter jobbet i lördags osv. 
    Anonym (kontakta advokat) skrev 2021-05-02 12:58:35 följande:
    Anonym (Mi) skrev 2021-05-02 11:56:57 följande:

    Sambolagen gäller och villan och gemensamt införskaffat bohag delas 50/50 om inget annat är skrivet.

    Gå inte med på vad som helst nu som han säger utan gör inget utan juridisk hjälp.

    Antingen får han eller du köpa ut den andre i från huset eller om ingen av er har råd med det får ni sälja huset och skaffa två bostäder.
    Detsamma gäller bohag som ni skaffat gemensamt. Det får ni dela upp mellan er.



    Detta.

    Kontakta advokat på en gång
    Jag ska prata med en advokat i veckan är tanken.Har du något tips på en vettigt advokat? 


  • korngryn
    Anonym (Fråga) skrev 2021-05-02 11:40:51 följande:

    Halva värdet efter att lånet är borträknat är det väl?

    Tex om huset är värt 1,5 miljoner och det finns ett lån på 1 miljon, så är det 500 000 kr delat på två, 250 000 kr som ts ska få av sambon om han köper ut henne.


    Ja, precis.
  • korngryn
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-03 08:27:42 följande:

    Det är nog ganska kört förmodligen men då det än så länge bara har nämnts när han var i affekt i fredags så är det svårt att veta om han menade på riktigt eller om han bara sa det i affekt. Vi har inte haft möjlighet att diskutera det mera ingående sedan vi har haft besök här hemma båda eftermiddagarna i helgen när jag kom hem från jobbet.

    Jo, jag kanske skulle ta reda på hur mycket lån jag skulle kunna få och se om man kan få till att jag att barnen skulle kunna bo kvar i villan, dock har jag svårt att se att han kommer gå med på det (om det inte skulle vara för goodwill) då huset var oförklarligt billigt sett till marknaden då vi köpte det och sen så har priserna i området ökat rejält och jag tvivlar på att jag får lån på så mycket som huset är värt i dagsläget. 


    Tror du att HAN får lån på husets aktuella värde då?

    Annars måste nu ju sälja och köpa varsin ny bostad om ingen har råd att köpa ut den andra.
  • Anonym (C)

    Har han råd att köpa ut dig ur huset? 

    Så länge ni inte gjort en bodelning där huset tillfaller honom kan han knappast kräva att du flyttar, eftersom huset är samboegendom. 

    Sedan är frågan vad som blir bäst för barnen i längden. Det ska ju funka praktiskt med förskola, skola etc., och bor ni alltför långt ifrån varandra blir det jobbigare.

    Så ur den synvinkeln kan två mindre boenden nära varandra vara bättre. 

  • Anonym (förvirrad och ledsen)
    Anonym (Mi) skrev 2021-05-02 11:56:57 följande:

    Sambolagen gäller och villan och gemensamt införskaffat bohag delas 50/50 om inget annat är skrivet.
    Men varför tycker din sambo att du ska flytta?
    Är det han som betalat för huset och står på lånet och har betalt för allt bohag osv.
    Har du inte betalt någonting? För självklart kan han inte begära att du ska lämna erat gemensamma hem hur som helst.
    Gå inte med på vad som helst nu som han säger utan gör inget utan juridisk hjälp.

    Antingen får han eller du köpa ut den andre i från huset eller om ingen av er har råd med det får ni sälja huset och skaffa två bostäder.
    Detsamma gäller bohag som ni skaffat gemensamt. Det får ni dela upp mellan er.


    Tack för bra svar som fick mig att reflektera lite.

    Jag tror att han utgår från att det är jag som ska flytta eftersom att han på pappret äger villan och som står på lånet själv då jag var arbetslös när villan införskaffades. 

    Han har tyvärr betalat majoriteten av huslånet hittills och möbler (fick med lite möbler med huset som förra ägarna tänkt kasta annars), jag har kastat in lite pengar ibörjan när vi ville bli av med delen för topplånet (som ändå kanske inte var något topplån).

    Jag har därefter varit hemma i ett par gånger som FL och han har inte alls tagit ut någon FL i samma utsträckning, så pga detta så har jag väl inte betalat möbler och lån i samma utsträckning som honom även fast jag vid ett flertal tillfällen erbjudit mig att göra det. 

    Jag tror att det är detta som ger mig ytterligare oro och ångest, att jag han har köpt och står på huset och betalat mycket mer av lånen än mig samt betalat det mesta i huset och sen ska jag kunna ha rätt till delar av det ändå. Jag förstår att det kanske borde vägas in att jag har varit hemma med barnen istället och att det har ett ekonomiskt värde i och med att han sluppit den löneminskningen, men känns ändå så ojämnt ekonomiskt fördelat och sen att det ska delas rakt av vid separation liksom. 

    Men men jag får prata med en avdokat om hur en rimlig fördelning ska se ut i detta fall och nej jag ska inte gå med på vad som helst oavsett. 
  • Anonym (F)
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-03 08:34:36 följande:
    Jag är numera medveten pm att tre månader verkar vara standard. Jag tror ju inte att han seriöst skulle kasta ut mig bara så där direkt utan att jag hade en bostad, utan att hans snack mest var i affekt över att vi hade haft en konflikt några timmar senare som ledde till att han gick igång om att allt skulle vara mycket bättre om jag bara stack och att jag inte behövde komma tillbaka efter jobbet i lördags osv.


    Ts, om ni äger huset gemensamt kan han inte slänga ut dig öht! Inga tre månader, inte under betänketiden, ingenting. Inte förrän ni kommit överens om vems hus det egentligen är, efter att skilsmässan gått igenom. Och jag skulle rekommendera att du isf begär bodelning så att det är tydligt vem som äger vad så han inte klagar på det.
  • Anonym (F)
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-03 08:55:31 följande:
    Tack för bra svar som fick mig att reflektera lite.

    Jag tror att han utgår från att det är jag som ska flytta eftersom att han på pappret äger villan och som står på lånet själv då jag var arbetslös när villan införskaffades. 

    Han har tyvärr betalat majoriteten av huslånet hittills och möbler (fick med lite möbler med huset som förra ägarna tänkt kasta annars), jag har kastat in lite pengar ibörjan när vi ville bli av med delen för topplånet (som ändå kanske inte var något topplån).

    Jag har därefter varit hemma i ett par gånger som FL och han har inte alls tagit ut någon FL i samma utsträckning, så pga detta så har jag väl inte betalat möbler och lån i samma utsträckning som honom även fast jag vid ett flertal tillfällen erbjudit mig att göra det. 

    Jag tror att det är detta som ger mig ytterligare oro och ångest, att jag han har köpt och står på huset och betalat mycket mer av lånen än mig samt betalat det mesta i huset och sen ska jag kunna ha rätt till delar av det ändå. Jag förstår att det kanske borde vägas in att jag har varit hemma med barnen istället och att det har ett ekonomiskt värde i och med att han sluppit den löneminskningen, men känns ändå så ojämnt ekonomiskt fördelat och sen att det ska delas rakt av vid separation liksom. 

    Men men jag får prata med en avdokat om hur en rimlig fördelning ska se ut i detta fall och nej jag ska inte gå med på vad som helst oavsett. 
    Ok, här kom mer info. Det spelar ingen roll om han betalat hela huset och möblerna eller om du var arbetslös, om den köptes för att ni båda skulle bo där så ingår den i bodelningen - du har rätt till halva värdet så begär bodelning!

    Och jag misstog att ni var gifta, hur som helst så har han ändå inte rätt att slänga ut dig ur ert gemensamma hem, även om det bara är han som står på huset!

    En rimlig fördelning är att ni delar lika enligt lagen! Du har offrat mycket annat som inte kan mätas i pengar. Det sämsta du kan göra nu är att i nån slags skuldkänsla låta honom köra över dig, du måste ta vara på dina rättigheter!!
  • korngryn
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-03 08:55:31 följande:

    Tack för bra svar som fick mig att reflektera lite.

    Jag tror att han utgår från att det är jag som ska flytta eftersom att han på pappret äger villan och som står på lånet själv då jag var arbetslös när villan införskaffades. 

    Han har tyvärr betalat majoriteten av huslånet hittills och möbler (fick med lite möbler med huset som förra ägarna tänkt kasta annars), jag har kastat in lite pengar ibörjan när vi ville bli av med delen för topplånet (som ändå kanske inte var något topplån).

    Jag har därefter varit hemma i ett par gånger som FL och han har inte alls tagit ut någon FL i samma utsträckning, så pga detta så har jag väl inte betalat möbler och lån i samma utsträckning som honom även fast jag vid ett flertal tillfällen erbjudit mig att göra det. 

    Jag tror att det är detta som ger mig ytterligare oro och ångest, att jag han har köpt och står på huset och betalat mycket mer av lånen än mig samt betalat det mesta i huset och sen ska jag kunna ha rätt till delar av det ändå. Jag förstår att det kanske borde vägas in att jag har varit hemma med barnen istället och att det har ett ekonomiskt värde i och med att han sluppit den löneminskningen, men känns ändå så ojämnt ekonomiskt fördelat och sen att det ska delas rakt av vid separation liksom. 

    Men men jag får prata med en avdokat om hur en rimlig fördelning ska se ut i detta fall och nej jag ska inte gå med på vad som helst oavsett. 


    Ni kanske kan få till ett avtal där du kompenserar honom på något sätt? Ja, du har RÄTT till halva värdet, men du MÅSTE inte utnyttja den rätten. Ni kan ju räkna på hur mycket extra han har betalat för huset jämfört med dig, men glöm för guds skull inte att också räkna på hur mycket mer du har betalat för föräldraledigheterna jämfört med honom. Det senare lär han inte ta upp självmant då han med största sannolikhet anser att din kostnad för föräldraledigheterna inte är någon riktig kostnad. Män som aldrig varit föräldralediga brukar inte fatta det. Så ta hjälp av en advokat.
  • Anonym (F)
    korngryn skrev 2021-05-03 09:10:44 följande:
    Ni kanske kan få till ett avtal där du kompenserar honom på något sätt? Ja, du har RÄTT till halva värdet, men du MÅSTE inte utnyttja den rätten. Ni kan ju räkna på hur mycket extra han har betalat för huset jämfört med dig, men glöm för guds skull inte att också räkna på hur mycket mer du har betalat för föräldraledigheterna jämfört med honom. Det senare lär han inte ta upp självmant då han med största sannolikhet anser att din kostnad för föräldraledigheterna inte är någon riktig kostnad. Män som aldrig varit föräldralediga brukar inte fatta det. Så ta hjälp av en advokat.
    Och ts, tänk även på sådant som förlorad framtida pension. Jättemånga glömmer den biten. Dessutom har du skött hem och barn under den tiden, det är sånt som du bidragit med som inte finns på papper. En advokat som ser till dina intressen är det bästa du kan investera i nu. Vi kan tyvärr inte råda dig till vem du ska söka upp, du måste själv sätta dig och söka online vilka som finns i ditt område.
  • Anonym (Linn)

    Du har fått bra råd i tråden.

    Jag håller med om att du ska ta rådgivning av en advokat som ser till dina intressen. Självklart ska ni dela lika på huset. Det är ju även för barnens skull, att de ska kunna ha det likvärdigt hos både mamma och pappa.

    Jag vet att många kvinnor ger med sig vid skilsmässa och separation. De vill inte ha bråk, de vill få till ett bra samarbete. Dessutom känner de sig underlägsna eftersom han faktiskt haft högre lön under alla år och de har varit föräldralediga i omgångar. Många kvinnor får galet nog även detta råd från andra: Men är det värt att bråka med honom för huset? Tänk istället på att ni ska få en bra relation. Låt honom få det han vill. (Att mannen ska kompromissa, vara generös etc det ber man aldrig om).

    Så mannen som varit den ekonomiska vinnaren under förhållandet blir det även som skild.

    Nej TS, du har möjliggjort för honom att göra karriär, tjäna lön och pension när du varit hemma med barnen. Du har förlorat på det i lön och pension. Glöm inte bort det. Vik dig inte nu.

  • Anonym (Z)
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-03 08:55:31 följande:

    Tack för bra svar som fick mig att reflektera lite.

    Jag tror att han utgår från att det är jag som ska flytta eftersom att han på pappret äger villan och som står på lånet själv då jag var arbetslös när villan införskaffades. 

    Han har tyvärr betalat majoriteten av huslånet hittills och möbler (fick med lite möbler med huset som förra ägarna tänkt kasta annars), jag har kastat in lite pengar ibörjan när vi ville bli av med delen för topplånet (som ändå kanske inte var något topplån).

    Jag har därefter varit hemma i ett par gånger som FL och han har inte alls tagit ut någon FL i samma utsträckning, så pga detta så har jag väl inte betalat möbler och lån i samma utsträckning som honom även fast jag vid ett flertal tillfällen erbjudit mig att göra det. 

    Jag tror att det är detta som ger mig ytterligare oro och ångest, att jag han har köpt och står på huset och betalat mycket mer av lånen än mig samt betalat det mesta i huset och sen ska jag kunna ha rätt till delar av det ändå. Jag förstår att det kanske borde vägas in att jag har varit hemma med barnen istället och att det har ett ekonomiskt värde i och med att han sluppit den löneminskningen, men känns ändå så ojämnt ekonomiskt fördelat och sen att det ska delas rakt av vid separation liksom. 

    Men men jag får prata med en avdokat om hur en rimlig fördelning ska se ut i detta fall och nej jag ska inte gå med på vad som helst oavsett. 


    Fast det är ju ett val som han gjort. Hade han tagit halva FL så skulle ju du jobbat mer och därmed betalat mer.

    Såg att du skrev något att barnen ev ska bo hos dig och bara VH hos pappan. Jag tycker du ska stå på dig om växelvist boende, det är hans barn också och han får ta sitt ansvar.

    Och flytta inte ut innan ni har klart med banken om att någon ska /kan ta över huset själv. Det är lika mycket ditt hem.
  • Anonym (C)

    Under föräldraledigheten har du dels förlorat faktisk inkomst då FP är lägre än lön. Du har dessutom troligen förorat en del i löneökning (även om det teoretiskt inte ska vara så). Dessutom har du förlorat intjänad pension. 

    Du har troligen dessutom lagt mer på löpande kostnader som mat, hushållskostnader, barnkläder etc. 

    Lägg till det du betalat mer för hushåll och barn som är mer än hälften, samt det du lagt in i huset.

    Då har du vad du faktiskt redan har lagt in i huset .

    Ta reda på vad halva "vinsten" minus mäklararvode blir, så kan du sedan jämföra det med vad du i faktiskt lagt in.

    Sedan återstår att titta på boende för barnen och underhåll. Har han barnen mindre än hälften av tiden bör du definitivt inte vara alltför snäll vid bodelningen. Du kommer få merkostnader i form av mer VAB, kanske behöva gå ner i tid för att hinna och orka ta hand om barnen, etc. Kommer han vara villig att betala mer än minimum i underhåll än minimum om du har barnen mest? 

    Finns det möjlighet för dig att hitta boende som gör att det funkar med förskola och skola sedan? Hur mycket pengar behöver du för att faktiskt få ett bra boende, så att barnen får en OK standard hos dig?

    Allt det här är aspekter att faktiskt väga in innan du är allför "snäl" vid bodelningen.

  • Anonym (C)

    Under föräldraledigheten har du dels förlorat faktisk inkomst då FP är lägre än lön. Du har dessutom troligen förorat en del i löneökning (även om det teoretiskt inte ska vara så). Dessutom har du förlorat intjänad pension. 

    Du har troligen dessutom lagt mer på löpande kostnader som mat, hushållskostnader, barnkläder etc. 

    Lägg till det du betalat mer för hushåll och barn som är mer än hälften, samt det du lagt in i huset.

    Då har du vad du faktiskt redan har lagt in i huset .

    Ta reda på vad halva "vinsten" minus mäklararvode blir, så kan du sedan jämföra det med vad du i faktiskt lagt in.

    Sedan återstår att titta på boende för barnen och underhåll. Har han barnen mindre än hälften av tiden bör du definitivt inte vara alltför snäll vid bodelningen. Du kommer få merkostnader i form av mer VAB, kanske behöva gå ner i tid för att hinna och orka ta hand om barnen, etc. Kommer han vara villig att betala mer än minimum i underhåll än minimum om du har barnen mest? 

    Finns det möjlighet för dig att hitta boende som gör att det funkar med förskola och skola sedan? Hur mycket pengar behöver du för att faktiskt få ett bra boende, så att barnen får en OK standard hos dig?

    Allt det här är aspekter att faktiskt väga in innan du är allför "snäl" vid bodelningen.

  • korngryn
    Anonym (C) skrev 2021-05-03 12:27:57 följande:

    Under föräldraledigheten har du dels förlorat faktisk inkomst då FP är lägre än lön. Du har dessutom troligen förorat en del i löneökning (även om det teoretiskt inte ska vara så). Dessutom har du förlorat intjänad pension. 

    Du har troligen dessutom lagt mer på löpande kostnader som mat, hushållskostnader, barnkläder etc. 

    Lägg till det du betalat mer för hushåll och barn som är mer än hälften, samt det du lagt in i huset.

    Då har du vad du faktiskt redan har lagt in i huset .

    Ta reda på vad halva "vinsten" minus mäklararvode blir, så kan du sedan jämföra det med vad du i faktiskt lagt in.

    Sedan återstår att titta på boende för barnen och underhåll. Har han barnen mindre än hälften av tiden bör du definitivt inte vara alltför snäll vid bodelningen. Du kommer få merkostnader i form av mer VAB, kanske behöva gå ner i tid för att hinna och orka ta hand om barnen, etc. Kommer han vara villig att betala mer än minimum i underhåll än minimum om du har barnen mest? 

    Finns det möjlighet för dig att hitta boende som gör att det funkar med förskola och skola sedan? Hur mycket pengar behöver du för att faktiskt få ett bra boende, så att barnen får en OK standard hos dig?

    Allt det här är aspekter att faktiskt väga in innan du är allför "snäl" vid bodelningen.


    Håller med. Just sånt som mat, bensin och andra löpande kostnader som bara ?ätits upp? (bokstavligt talat!!) är ju svårt att bevisa. Men föräldraledighet finns ju verkligen svart på vitt hur många dagar hon resp han tagit. De får räkna på dels hur mycket föräldraledigheterna har kostat henne, och också på hur mycket han har tjänat på att INTE vara föräldraledig.

    Om han börjar tjafsa om att hon minsann har fått bo i huset utan att betala lika mycket som han, kan ju hon kontra med att han har fått barn utan att behöva betala. Inte för att starta bråk eller så, utan för att göra honom medveten om det. För han är högst troligt inte medveten om hur mycket ts betalat för det.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (förvirrad och ledsen) skrev 2021-05-02 12:08:09 följande:
    Lägenheten var en hyresrätt som han precis skaffat före vi träffades. Ja, vi har inte ens kommit så långt att vi börjat prata om barnen, men jag känner att jag åtminstone vill ha de hälften av tiden, tänker mig 2-3-2 t.ex eller att barnen bor hos mig och träffar sin pappa varannan helg och när det sen passar i veckorna eftersom yngsta är så liten. Sen vet jag inte om jag har råd att överta huset även om jag nog skulle kunna tänka mig det.

    Nja, jag tänkte mer familjeterapi för att få ett bra samarbete genom processen och efteråt mer än att det är något som går att ordna upp. Vi får se var vi landar tidsmässigt, men får försöka få tag på någon advokat så får vi se var vi landar.
    Tänk på att verkligen "tänka rätt" vad gäller vinst etc... Är ingen expert så nån annan kan rätta mig om jag räknar fel här...

    Ex. 
    Inköpspris hus 1,5 mkr
    Kontantinsats 500 tkr
    Lån 1 mkr (spelar ingen roll vem som betalat vad på lånet)
    Dagens värde på huset 2,5 mkr
    Dagens värde minus lån (2,5-1=) 1,5 mkr (750 tkr vinst per person)

    Den som vill ta över huset måste kunna ta hela lånet själv (1 mkr) samt lösa ut den andra personens vinst minus avdrag (750 tkr - fiktivt mäklararvode - reavinstskatt (22% på 750 tkr= 165tkr). Dom 22% tror jag man brukar försöka komma överens om eftersom det missgynnar den som lämnar och gynnar den som behåller om den sen säljer och köper ett dyrare nytt boende så skatten kan skjutas upp. Den som lämnar kan alltså få gå med betydligt mindre än vad man räknar med och den som köper ut den andra i mitt exempel kan i princip komma undan med att ta lånet samt betala ut under 600 tkr till den andra.
  • Anonym (Ugglan)

    Förutom allt vettigt som sagts ovan ska man även tänka på hur det blir farmöver- ska ni dela på vårdnaden?

    Min erfarenhet är att pappan då ofta "glömmer" tidigare barn och tar varannan v /bara betalar minsta möjliga underhåll medan mamman ska köpa dyra vinterkläder, kalaspresenter och betala för alla aktiviteter osv osv. Det kan du också tänka på när det ska bodelas.

    Ett barn från 0-18 år kostar mellan 1.5 till 1.8 miljoner kr (beroende på levnadsstandard) och det du inte får i underhåll måste du slanta upp själv.

  • Anonym (förvirrad och ledsen)

    Tack för alla svar i tråden, jag har under dagarna som gått både jobbat och har varit ensam med barnen så inte hunnit svara alla jag önskat svara ännu, men får återkomma när mer tid finns till förfogande. ????

Svar på tråden sambo vill att jag lämnar