• Sun 2 May 2021 22:41
    1532 visningar
    13 svar
    13
    1532

    Hjälp 4 månaders bebis börjat sova dåligt, vill äta hela natten!

    Hej är helt förtvivlad och slutkörd!

    Min 4,5 månaders tjej har slutat sova bra om nätterna. Tidigare sov hon 6-8 timmar i sträck om natten utan att äta. De senaste 3 veckorna har hon börjat sova sämre och sämre.. det började med att hon vaknade 2 gånger per natt, sen var 3e timme och nu vaknar hon varannan eller varje timme. Utöver detta är hon otroligt svår att natta om nätterna. Hon sover i en bedside crib bredvid mig.

    Snälla hjälp mig är helt slut. Kommer detta gå över? Borde jag försöka att inte amma henne på natten så att hon inte vänjer sig vid att äta på nätterna? Är enastående och har ingen avlastning.

    Behöver alla tips jag kan få på hur jag ska få henne att sova bra om nätterna igen.

  • Svar på tråden Hjälp 4 månaders bebis börjat sova dåligt, vill äta hela natten!
  • Sun 2 May 2021 22:48
    #1

    Vad äter hon på dagen och kvällen? Behöver hon kanske mer gröt eller välling innan läggdags?

    Vår äldsta har vaknat och varit hungrig om natten till över 2 års ålder. Då åt hon ändå så mycket som jag kunde få i henne om kvällen (det hjälpte ändå inte). Endel barn behöver nog mer än andra.

  • S23
    Sun 2 May 2021 22:56
    #2
    AMCG skrev 2021-05-02 22:48:33 följande:

    Vad äter hon på dagen och kvällen? Behöver hon kanske mer gröt eller välling innan läggdags?

    Vår äldsta har vaknat och varit hungrig om natten till över 2 års ålder. Då åt hon ändå så mycket som jag kunde få i henne om kvällen (det hjälpte ändå inte). Endel barn behöver nog mer än andra.


    Barnet är 4,5 så gröt och välling lär inte vara aktuellt.

    Ts fram till 6 månader behöver de flesta barn äta på natten.

    Att ditt barn vaknar för att äta är alltså inte konstigt. Kanske har hon en period nu när hon behöver jobba upp produktionen?

    Min gissning är absolut att detta är en övergående fas och jag tycker inte du skall neka ett så litet barn att amma på natten.

    Att vakna 2 gånger per natt eller var tredje timme skulle jag säga snarare är regel än undantag i den åldern.

    Så om du lyckas få ner vaknandet varje timme till var tredje timme så skulle jag säga att du kan vara mer än nöjd.

    Konkreta lösniningar. Har du övervägt att samsova? Kan det vara en idé att liggamma så att du kan sova vidare när barnet äter?

    Det är som sagt ett väldigt litet barn så jag skulle inte oroa mig över att detta inte är övergående
  • S23
    Sun 2 May 2021 22:58
    #3

    Hur sover barnet på dagen? Finns det möjlighet för dig att sova samtidigt som henne då?

    Vårat barn krävde mindre närhet på natten ju mer närhet hon fick på dagen. Kanske kan detta vara något att fundera över att testa? Bära mer i sjal eller sele på dagtid?

  • Sun 2 May 2021 23:01
    #4
    S23 skrev 2021-05-02 22:56:03 följande:

    Barnet är 4,5 så gröt och välling lär inte vara aktuellt.

    Ts fram till 6 månader behöver de flesta barn äta på natten.

    Att ditt barn vaknar för att äta är alltså inte konstigt. Kanske har hon en period nu när hon behöver jobba upp produktionen?

    Min gissning är absolut att detta är en övergående fas och jag tycker inte du skall neka ett så litet barn att amma på natten.

    Att vakna 2 gånger per natt eller var tredje timme skulle jag säga snarare är regel än undantag i den åldern.

    Så om du lyckas få ner vaknandet varje timme till var tredje timme så skulle jag säga att du kan vara mer än nöjd.

    Konkreta lösniningar. Har du övervägt att samsova? Kan det vara en idé att liggamma så att du kan sova vidare när barnet äter?

    Det är som sagt ett väldigt litet barn så jag skulle inte oroa mig över att detta inte är övergående


    Det är olika när man börjar med annan mat. Våra fick gröt på kvällen som första mat vid den åldern just för att försöka få dem mätta (de verkade inte bli mätta av amning eller ersättning).
  • S23
    Sun 2 May 2021 23:06
    #5
    AMCG skrev 2021-05-02 23:01:09 följande:

    Det är olika när man börjar med annan mat. Våra fick gröt på kvällen som första mat vid den åldern just för att försöka få dem mätta (de verkade inte bli mätta av amning eller ersättning).


    Ah. Jag utgick helt enkelt från de rekommendationer som finns gällande smaksensation vid fyra månader och smakportioner vid 6 månader.

    Men naturligtvis kan ju även det vara induviduellt.

    Låter inte som att ts ger ersättning dock? Det kanske kan vara värt att testa innan gröt och välling?
  • Sun 2 May 2021 23:07
    #6

    Ett vanligt sovmönster hos en vanlig baby:

    0-2 månader sover den skumt. Precis hur som helst. Inte så långa stunder i taget i alla fall.
    2-4 månader är det "smekmånad". Så skönt att babyn äntligen sover lite bättre!
    4-6 månader vaknar den ofta och vill äta för att somna om.
    6-8 månader börjar det komma mardrömmar. Vaknar plötsligt med ett gallskrik och verkar rädd. Behöver äta för att somna om.
    8-10 månader är det något som kallas Separationsfasen. Babyn är rädd för att bli övergiven och sover sämre än någonsin. Behöver ofta sova riktigt nära på natten och är ängslig på dagarna.
    10-12 månader då ljusnar det. Nu börjar vissa faktiskt sova hela natten - utom vid mardrömmar, tänder eller förkylning.

    Krångla inte till det. Amma när babyn vaknar. Dels är det en sorts sömnmedel i bröstmjölken och dels behöver hon extra mat eftersom hon växer mycket. Ju mer du bråkar om maten på nätterna, desto sämre sover hon. Försök hitta en bekväm ställning för att kunna amma i sömnen.

  • Sun 2 May 2021 23:11
    #7

    Hon helammas, vi har inte börjat med gröt och välling än eftersom hon verkar ha känslig mage och lätt blir gasig. Jag ammar henne under dagen ungefär varannan timme och ammar henne länge innan läggdags. Är det någon annan som varit med om att det ändrats så drastiskt med bebisens sovrutin runt denna ålder och blev det bra igen?

  • Sun 2 May 2021 23:17
    #8
    S23 skrev 2021-05-02 23:06:39 följande:

    Ah. Jag utgick helt enkelt från de rekommendationer som finns gällande smaksensation vid fyra månader och smakportioner vid 6 månader.

    Men naturligtvis kan ju även det vara induviduellt.

    Låter inte som att ts ger ersättning dock? Det kanske kan vara värt att testa innan gröt och välling?


    Vår äldsta fick börja med smakprover vid 3 månaders ålder för hen ingår i ett forskningsprojekt om tidig mattillvänjning minskar matallergier. Vår situation var kanske lite annorlunda då eftersom vi fick andra spelregler än de normala nationella rekommendationerna.

    Testa lite ersättning ts innan läggdags en kväll och se vad som händer. Är du rädd för mjölkproduktionen ska gå ned så pumpa samtidigt som lillan äter ersättning.
  • S23
    Sun 2 May 2021 23:18
    #9
    Jess90 skrev 2021-05-02 23:11:15 följande:

    Hon helammas, vi har inte börjat med gröt och välling än eftersom hon verkar ha känslig mage och lätt blir gasig. Jag ammar henne under dagen ungefär varannan timme och ammar henne länge innan läggdags. Är det någon annan som varit med om att det ändrats så drastiskt med bebisens sovrutin runt denna ålder och blev det bra igen?


    Googlade på utvecklingenssorång och vid 4 månader verkar det ligga ett stort sådant

    Utöver detta kan det naturligtvis handla om massor av annat.

    Vårat barn sov långa nätter i kanske två veckor vid 3 månaders ålder (slog rekord på 10h en natt). Därefter blev det var tredje timme igen och i perioder varje timme.

    Uppvak på natten slutade helt vid 2 år. Kanske 2-3 uppvak per natt fram tills dess.

    Sömnen kommer variera. Och jag tror absolut det kan vända för er.

    Det är hittills en ganska kort period och som sagt ett litet barn så det är helt omöjligt att veta vad hon kommer ha för sömn i senare skede.
  • Sun 2 May 2021 23:19
    #10
    Jess90 skrev 2021-05-02 23:11:15 följande:
    . Är det någon annan som varit med om att det ändrats så drastiskt med bebisens sovrutin runt denna ålder och blev det bra igen?
    Japp! 5 av 7 barn gjorde precis så. De övriga 2 barnen var lite mer ovanliga, men det hade inget att göra med hur jag gjorde. De var helt enkelt en annan sorts sovare.
  • S23
    Sun 2 May 2021 23:19
    #11
    AMCG skrev 2021-05-02 23:17:13 följande:

    Vår äldsta fick börja med smakprover vid 3 månaders ålder för hen ingår i ett forskningsprojekt om tidig mattillvänjning minskar matallergier. Vår situation var kanske lite annorlunda då eftersom vi fick andra spelregler än de normala nationella rekommendationerna.

    Testa lite ersättning ts innan läggdags en kväll och se vad som händer. Är du rädd för mjölkproduktionen ska gå ned så pumpa samtidigt som lillan äter ersättning.


    Spännande!

    Ja ts jag hoppas verkligen att det reder upp sig för dig.

    Har du någon som kan avlasta och kanske ta barnet fram på morgonen någon dag då och då?

    Och naturligtvis det tråkiga vanliga tipset. Sova när bebis sover oh gå och lägga sig är bebis somnar
  • S23
    Sun 2 May 2021 23:20
    #12
    AMCG skrev 2021-05-02 23:17:13 följande:

    Vår äldsta fick börja med smakprover vid 3 månaders ålder för hen ingår i ett forskningsprojekt om tidig mattillvänjning minskar matallergier. Vår situation var kanske lite annorlunda då eftersom vi fick andra spelregler än de normala nationella rekommendationerna.

    Testa lite ersättning ts innan läggdags en kväll och se vad som händer. Är du rädd för mjölkproduktionen ska gå ned så pumpa samtidigt som lillan äter ersättning.


    Spännande!

    Ja ts jag hoppas verkligen att det reder upp sig för dig.

    Har du någon som kan avlasta och kanske ta barnet fram på morgonen någon dag då och då?

    Och naturligtvis det tråkiga vanliga tipset. Sova när bebis sover oh gå och lägga sig är bebis somnar
  • Sun 2 May 2021 23:22
    #13
    Jess90 skrev 2021-05-02 23:11:15 följande:

    Hon helammas, vi har inte börjat med gröt och välling än eftersom hon verkar ha känslig mage och lätt blir gasig. Jag ammar henne under dagen ungefär varannan timme och ammar henne länge innan läggdags. Är det någon annan som varit med om att det ändrats så drastiskt med bebisens sovrutin runt denna ålder och blev det bra igen?


    Jag tycker sömnen kom i olika perioder. Precis som extrem hunger kom i olika perioder.

    Hör du att hon sväljer och äter på kvällsamningen också eller äter hon i början och sen småsuttar utan att dricka något? Min yngsta orkade inte dricka allt hen nog behövde utan drack i början tills värsta hungern lagt sig och sen använde mig som napp... Hen ammade tillslut konstant på natten (men vad som var amning och napp flöt tillslut i hop till en enda dimma).
Svar på tråden Hjälp 4 månaders bebis börjat sova dåligt, vill äta hela natten!