Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Sambo duschar inte!

Men ts, om han inte duschar självmant för din skull, bara när han ska ut, känns det ju faktiskt som om han tar dig för givet. Vill han inte vara fräsch inför dig? Vill han inte att du ska tända på honom eller vilja sova bredvid honom? Fråga det rakt ut.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (pppp) skrev 2021-05-03 11:51:11 följande:
    Vill bara säga att jag har en vuxen son med autism. Han gör  oftast som din man: duschar när han behöver ut och träffa folk. Han duschar oftare än din man, men han har haft perioder när han gjort precis som du skrivit, inte duschat på en vecka och det stinker både om honom och rummet, men sen ska han iväg på nåt och då luktar han jättegott efter att ha duschat.  Min son tycker helt enkelt att det är waste of time att duscha och göra sig fin när han ändå bara ska vara hemma. Vet inte hur många gånger vi haft den diskussionen. Att det luktar svett och blir inpyrt och äckligt, det förstår han inte. 

Förstår han inte att andra blir lidande? T ex övriga familjen. Förstår han att det blir svårt att hitta eller behålla en partner, om man inte håller sig någorlunda fräsch? Om man går omkring och stinker? Jag fattar att det kan bli svårt om man har ett handikapp, men han har ju uppenbarligen inte problem med att duscha när han behöver. Han har lärt sig att i offentligheten är det frånstötande med folk som luktar illa.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (,,) skrev 2021-05-03 14:02:42 följande:
    Ja, det är väl just det jag också känner/undrar...Vi har pratat om saken många ggr som sagt, att jag vill att han duschar och att det är en del av att ta hand om sig i en relation. Men jag har inte använt just de orden, att jag inte skulle tända på honom annars, då jag inte velat såra honom. Men kanske borde jag göra det.

Förlåt, men tror han verkligen att du ska tända på honom om han inte sköter sin hygien? Har du bitit ihop tills nu för att inte såra honom, eller hur har du gjort? Jag förstår att man inte vill såra sin partner, men att duscha är ju ganska elementärt...
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-03 19:23:40 följande:
    Men ts, det förstår du väl att din man inte gör så här för att knäppa dig på näsan eller nåt. Han gör som han gör för att han inte förmår annat. Du hänger upp dig på varför han inte kan göra sig fräsch för dig när hans problem är så mycket större än så. Varför behöver han ett duschschema???

Fast han verkar ju normalt fungerande i övrigt? Ts räknar upp alla hans goda sidor. När någon inte kan ta hand om sig själv brukar det påverka fler områden än bara ett. Partnern blir någon slags stödperson för att få vardagen att fungera. Något jag aldrig skulle orka med. Ingen jag känner heller. Visst vill man stötta sin partner, och alla har styrkor och svagheter. Men att inte sköta hygien, ekonomi, hem - det grundläggare helt enkelt - innebär ganska stora brister och mycket jobb för en eventuell partner. Jag känner en tjej som hade en kille som varken kunde sköta ett hushåll eller hålla i pengar utan stöd. Det slutade med skilsmässa, trots att han var bra på många sätt och vis. Men ts situation förbryllar mig. Det verkar så egendomligt att en i övrigt välfungerande man inte kan sköta sin hygien utan påtryckningar.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-05-03 19:36:51 följande:
    Fast han verkar ju normalt fungerande i övrigt? Ts räknar upp alla hans goda sidor. När någon inte kan ta hand om sig själv brukar det påverka fler områden än bara ett. Partnern blir någon slags stödperson för att få vardagen att fungera. Något jag aldrig skulle orka med. Ingen jag känner heller. Visst vill man stötta sin partner, och alla har styrkor och svagheter. Men att inte sköta hygien, ekonomi, hem - det grundläggare helt enkelt - innebär ganska stora brister och mycket jobb för en eventuell partner. Jag känner en tjej som hade en kille som varken kunde sköta ett hushåll eller hålla i pengar utan stöd. Det slutade med skilsmässa, trots att han var bra på många sätt och vis. Men ts situation förbryllar mig. Det verkar så egendomligt att en i övrigt välfungerande man inte kan sköta sin hygien utan påtryckningar.

Glömde skriva: Jag förstår att ts inte vill avsluta relationen om det bara handlar om EN grej, även om det är ganska äckligt med en partner som duschar för sällan och minst sagt avtändande med en partner som behöver ett duschschema för att hålla sig fräsch. Men ts verkar tycka att de bra sidorna överväger.
  • Anonym (tvillingmamma)

Jag skulle förstå det bättre om det bara handlade om att han bytte kallingar eller strumpor för sällan. Sån har min man också varit. Men att tvätta sig är så... grundläggande. Min man duschar oftare än jag. Han duschar varje kväll, jag ca varannan.

Svar på tråden Sambo duschar inte!