• Mon 3 May 2021 19:08
    1393 visningar
    12 svar
    12
    1393

    HJÄLP! Progesteronkräm och olika tempkurvor

    Hej!

    Hoppas på att få hjälp

    Idag är jag på cd27

    Jag använder mig av två appar för temp, både Ovy och fertility friend.

    Min cykel brukar vara 27 dagar med äl på dag 14. Detta bekräftas med temphöjning dagen efter.

    Denna månad dröjde temphöjning till dag 16/17 (apparna anser olika) och detta har lett till att min ena app bekräftar äl cd14 och den andra cd16. Jag har testat negativt idag på äl+13.

    Detta är ju i sig inget problem MEN

    jag använder progesterall som man ska sluta med när man testar negativt. Men jag vet ju inte om jag testat för tidigt ens.

    Kommer mensen bryta igenom? Eller när ska jag sluta med progesterall?

    Hjääälp

  • Svar på tråden HJÄLP! Progesteronkräm och olika tempkurvor
  • Tue 4 May 2021 10:33
    #1

    Fortsätt du med progesteronkrämen om du kan vara gravid. Inte säkert att man testar positivt pp grav test vid beräknad mens utan kan dröja.

  • Tue 4 May 2021 11:04
    #2
    Zorrorro skrev 2021-05-04 10:33:03 följande:

    Fortsätt du med progesteronkrämen om du kan vara gravid. Inte säkert att man testar positivt pp grav test vid beräknad mens utan kan dröja.


    Tack för svar!

    Vad blir konsekvenserna av att fortsätta då? Om jag inte är gravid blir mensen försenad? Påverkas ägglossningen om jag väntar ett par dagar? Den blir förskjuten eller?
  • Tue 4 May 2021 18:27
    #3

    Är du osäker så fortsätt med progesteronet tills du är säker på att du borde fått mens och sedan sluta. Mensen borde inte komma medan du tar progesteronet. Men det gör inget om du tar progesteronet några dagar extra. Om du vill kan du klistra in din kurva från FF så kan jag kika på den och se när jag tror att din ägglossning var :)

  • Tue 4 May 2021 18:27
    #4

    Och ja, hela nästa cykel blir förskjuten om du tar progesteronet några dagar extra. Det är som att den här cykeln blir längre helt enkelt. 

  • Tue 4 May 2021 18:46
    #5
    Mailyy skrev 2021-05-04 18:27:14 följande:

    Är du osäker så fortsätt med progesteronet tills du är säker på att du borde fått mens och sedan sluta. Mensen borde inte komma medan du tar progesteronet. Men det gör inget om du tar progesteronet några dagar extra. Om du vill kan du klistra in din kurva från FF så kan jag kika på den och se när jag tror att din ägglossning var :)


    Åh tack!

  • Tue 4 May 2021 18:47
    #6
    Mailyy skrev 2021-05-04 18:27:14 följande:

    Är du osäker så fortsätt med progesteronet tills du är säker på att du borde fått mens och sedan sluta. Mensen borde inte komma medan du tar progesteronet. Men det gör inget om du tar progesteronet några dagar extra. Om du vill kan du klistra in din kurva från FF så kan jag kika på den och se när jag tror att din ägglossning var :)


    Ovy-appen

  • Tue 4 May 2021 18:58
    #7

    Åh det är jättesvårt att säga av din kurva! Jag tycker att du ska tänka cd16 som ÄL-dagen för säkerhets skull, men det är typ 50/50 vilken dag det är. 

  • Tue 4 May 2021 19:14
    #8
    Mailyy skrev 2021-05-04 18:58:28 följande:

    Åh det är jättesvårt att säga av din kurva! Jag tycker att du ska tänka cd16 som ÄL-dagen för säkerhets skull, men det är typ 50/50 vilken dag det är. 


    Haha åhnej. Därför apparna tolkat det olika. Men då är jag potentiellt på äl+12 idag. Borde ju ev ha plussat då isf
  • Tue 4 May 2021 19:30
    #9

    Hur lång lutealfas brukar du ha? Jag hade nog väntat 2-3 dagar till om jag var du för att inte riskera att avbryta för tidigt. Hur känsligt är graviditetstestet du tar?

  • Tue 4 May 2021 19:38
    #10
    Mailyy skrev 2021-05-04 19:30:52 följande:

    Hur lång lutealfas brukar du ha? Jag hade nog väntat 2-3 dagar till om jag var du för att inte riskera att avbryta för tidigt. Hur känsligt är graviditetstestet du tar?


    Jag brukar ha 13 dagar men har haft spottings i 3-4 dagar innan äl så därför började jag med progesteronkräm.

    Jag har tagit vanligt test med 25 i känslighet, så ja det kan ju va för tidigt om det är äl+12 förstås.
  • Tue 4 May 2021 20:30
    #11

    Före mens, inte före äl..

  • Wed 5 May 2021 06:53
    #12
    Mailyy skrev 2021-05-04 19:30:52 följande:

    Hur lång lutealfas brukar du ha? Jag hade nog väntat 2-3 dagar till om jag var du för att inte riskera att avbryta för tidigt. Hur känsligt är graviditetstestet du tar?


    Nu drpppade ändå min temp til 36,5 så jag tror att jag ska sluta med progesteronkrämen. Om den droppar så pass mycket menar jag.
Svar på tråden HJÄLP! Progesteronkräm och olika tempkurvor