Inlägg från: Anonym (Ulle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulle)

    Tandreglering som vuxen

    Det beror väl på hur dina tänder ser ut, om det är ett så väsentligt fel att du kan få problem och smärta av ditt felbett under livet. Argumentera för det så kanske det går, försök medan du är ung.

    Jag stod på näsan för några år sedan som vuxen och slog sönder delar av tre framtänder mot asfalt. Med det skydd man har från FK gick det på ca 15 000 kr att laga och tandreglera tillbaka dem till någon form av vettig status.

    Men dels har delar av fyllnadsmaterialet redan gått sönder efter tre år (tappat två småbitar) och sen orkade jag inte sova med tandställningen i hela vägen efteråt så nu är mina framtänder lite omlott precis som de var från början.

    Bitarna som lossnat fixar de med normal subventionering men att reglera tänderna snygga igen på egen bekostnad går nu på ca 30 000 kr till.

    Bara för info alltså att det är dyrt med tandläkararbete.

    Men vill de ha 4000 för bara konsulation tycker jag det låter som skojeri faktiskt, jag hade frågat en annan tandläkare som någon rekommenderat.

    Min mamma blev nästan lurad när hennes egen tandis gått i pension och hon valde en ny utan att veta något utom att det var nära att gå dit. Han ville rotfylla en tand på henne för 8 000 kr och när hon frågade en annan tandläkare så var det inget fel på den tanden alls!

Svar på tråden Tandreglering som vuxen