• Anonym (Dottern)

    Dålig relation med mamma

    Hej fl. Jag hade tänkt fråga om det finns någon härinne som har eller haft en dålig relation med sin mamma och hur ni hanterar/hanterat/löst problemet i så fall.

    Jag är en tjej på snart 30 som aldrig haft en bra relation med min mamma. Men jag önskar ha detta. När jag var liten mådde hon ej bra. När jag var 5 flyttade hon ensam och jag blev kvar hos en våldsam far tills jag fyllde 17 och flyttade till ett kollektiv.

    Jag har två äldre systrar på mammas sida och två andra syskon på pappas sida.

    Den ena av systrarna på mammas sida har mycket nära relation med mamma (kontakt flera ggr dagligen osv) och en förtroendefull relation.

    Den andra har en ok relation med henne fast inte alltför bra den heller.

    När jag var liten minns jag att mamma ofta sa att jag inte var hennes barn och att jag måste ha förväxlats på bb. Hon såg inte heller sig själv i mig utseendemässigt. Pappa kommer från ett land i Östeuropa och jag ser ut som dem ungefär. Jag var mycket bråkig som liten och jag minns att hon såg min pappas beteende i mig. Hon kunde inte hantera mig heller utan slog mig ofta och drack alkohol. Hon har flera gånger sagt till mina systrar nu i vuxen ålder att hon tror att jag är psykopat och att hon inte ser mig som sin dotter på samma sätt som hon alltid gjort med mina systrar.

    Som det är nu är hörs vi kanske en gång i månaden - var 6:e vecka och det är mest ett ytligt samtal. Det känns som om hon mest vill lägga på.

    Hon kom inte heller på mitt bröllop och är inte intresserad i att umgås med mina barn.

    Nu har jag också flyttat långt bort till en helt annan stad (gjorde det när jag utbildade mig) så det blir inte heller lätt att träffas. Vi brukar ibland fira jul tillsammans när vi är inbjudna till min syster.

    Jag undrar hur (om?) jag kan förbättra relationen till min mamma på något sätt. Undrar också om det är vanligt att man har en dålig relation till sin mor i vuxen ålder. Hon börjar bli gammal nu och känns lite som att man vill göra det bästa av tiden som är kvar.

  • Svar på tråden Dålig relation med mamma
  • Anonym (nee)

    Jag försökte kontakta min biologiska mamma (jag hade två styvsystrar som hade mer kontakt med henne) och jag upptäckte att hon hade någon extrem omogenhet.. Jag kan inte sätta diagnos på en annan människa men min biologiska mamma har definitivt någon diagnos, vilket hon verkar ha lidit av hela livet och fortfarande. Det skadade mina halvsystrar också. 

    Jag klarade mig bra eftersom hon övergav mig så tidigt. Så, jag kan relatera till dina funderingar och säga att min egen erfarenhet är att om den andre personen inte har intresse för kontakt så är det ingen ide. Det rinner ut ur sanden, eller blir destruktivt. Försök att läsa böcker om ämnet, skrivna av psykologer. Det finns bra böcker från amerikanska och kanadensiska författare. Det kan ge dig mer kunskap om vad en god mamma versus en icke-tilräcklig mamma är. Det kan ge dig ideer hur du kan möta henne, istället för att vara oförberedd. Jag är förberedd idag ifall min mamma skulle kontakta mig, men jag är som sagt mycker mer påläst idagsläget jämfört med första gången jag kontaktade henne. Nu är jag 30+ och när jag hade lite sms kontakt och telefonkontakt med henne första gången var jag 22 år kanske. 

  • StudierKemi

    Gör myer briggs personlighetstest är mitt råd. Titta här vad lätt det kan bli om man lär sig att tyda denna:

    E vs I. Extrovert vs Introvert.

    S vs N. Sensor (jordnära individ) vs Intuitiv (drömmande individ)

    F vs T. Feeler (hjärta styr före hjärna i mer än hälften av fallen) vs Thinker (känslor är oviktigt)

    P vs J. Spontanous vs Planner.

    Sök sedan på personlighetens "main functions", sådana är 4x att tänka på. Detta finns för att bokstäverna ovan slår ihop sig på ett visst sätt som får individen att handla förutbestämt. Ska jag ta något exempel? Mina main functions (jag är INFJ) är... #1. (Starkaste) Introverted intuition, jag är kreativ!! Men det syns inte för funktionen är introvert. Jag är typ telepatisk-lustigkurre. #2. (Stark funktion) Extraverted feeling. Jag vet hur andra känner sig och jag vill kunna hjälpa dem. Funktionen syns och är extrovert. #3. (Lagom stark funktion) Introverted thinking. Hur bra man är på att minnas "torra" fakta. Inte min starkaste funktion. Det här talar även om att andras välmående går före vad som är logiskt. MEN funktionen är introvert och därför koncentrerad, logik är viktigt i min värld. #4. (Svag funktion) Extraverted sensing. Vad som händer i NUET. Jag förlägger mobil ofta och pratar ogärna om vädret. Jag vill prata om det abstrakta (som en psykologisk teori), men många individer (de flesta) har inte som jag.

    Ser Du hur mina bokstavskombinationer samverkar här på ett unikt sätt? Läs på, det är värt det!

    Min och min pojkväns personkemi: (BILD KOMMER)

  • StudierKemi

    Gör myer briggs personlighetstest är mitt råd. Titta här vad lätt det kan bli om man lär sig att tyda denna:

    E vs I. Extrovert vs Introvert.

    S vs N. Sensor (jordnära individ) vs Intuitiv (drömmande individ)

    F vs T. Feeler (hjärta styr före hjärna i mer än hälften av fallen) vs Thinker (känslor är oviktigt)

    P vs J. Spontanous vs Planner.

    Sök sedan på personlighetens "main functions", sådana är 4x att tänka på. Detta finns för att bokstäverna ovan slår ihop sig på ett visst sätt som får individen att handla förutbestämt. Ska jag ta något exempel? Mina main functions (jag är INFJ) är... #1. (Starkaste) Introverted intuition, jag är kreativ!! Men det syns inte för funktionen är introvert. Jag är typ telepatisk-lustigkurre. #2. (Stark funktion) Extraverted feeling. Jag vet hur andra känner sig och jag vill kunna hjälpa dem. Funktionen syns och är extrovert. #3. (Lagom stark funktion) Introverted thinking. Hur bra man är på att minnas "torra" fakta. Inte min starkaste funktion. Det här talar även om att andras välmående går före vad som är logiskt. MEN funktionen är introvert och därför koncentrerad, logik är viktigt i min värld. #4. (Svag funktion) Extraverted sensing. Vad som händer i NUET. Jag förlägger mobil ofta och pratar ogärna om vädret. Jag vill prata om det abstrakta (som en psykologisk teori), men många individer (de flesta) har inte som jag.

    Ser Du hur mina bokstavskombinationer samverkar här på ett unikt sätt? Läs på, det är värt det!

    Min och min pojkväns personkemi: (BILD KOMMER)

  • StudierKemi

    Det funkar som "hand i handske" om man parar ihop extraverted feeling (någon som är öppen med sina känslor och är osjälvisk) med introverted feeling (någon som är hemlighetsfull med sina känslor). Samma gäller när man parar ihop introverted thinking med extraverted thinking. Killen pratar logik hela tiden, och jag har mina egna logiska föreställningar som jag håller lite tillbaka, och han vill gärna veta mer hur jag tänker.



    Min egen mamma däremot är ISTP, och hon och jag är mycket olika, men inte omöjligt olika. Hon och jag utvecklar effektivt varandras svaga sidor i personligheterna. Men innan jag visste mycket om psykologi så bråkade hon och jag jättemycket. Men nu förstår jag vem hon är och hur jag bör prata med henne - då är allt i harmoni. Kunskap är makt.

  • Anonym (spamma inte)

    Måste du lägga upp Meyers Briggs i olika trådar hela tiden? 

  • StudierKemi
    Anonym (spamma inte) skrev 2021-05-05 22:12:57 följande:

    Måste du lägga upp Meyers Briggs i olika trådar hela tiden? 


    Och vad har Du själv som är bättre att komma med, så hennes relation med hennes mor förbättras? Detta är psykologi vi pratar om och myer briggs hjälper på djupet. Sorry att jag är en problemlösare, istället för att skriva till henne bara 7 ord; "Men bryt upp med din mamma då", och sedan gå vidare och göra Dig nöjd. Det är Du som spammar med dina simpla, dåliga svar, sådana som Dig har vi redan miljoner av. Du borde sluta skriva, dina svar hjälper ännu mindre!!!
  • Anonym (Dottern)
    StudierKemi skrev 2021-05-05 21:21:01 följande:

    Det funkar som "hand i handske" om man parar ihop extraverted feeling (någon som är öppen med sina känslor och är osjälvisk) med introverted feeling (någon som är hemlighetsfull med sina känslor). Samma gäller när man parar ihop introverted thinking med extraverted thinking. Killen pratar logik hela tiden, och jag har mina egna logiska föreställningar som jag håller lite tillbaka, och han vill gärna veta mer hur jag tänker.

    Min egen mamma däremot är ISTP, och hon och jag är mycket olika, men inte omöjligt olika. Hon och jag utvecklar effektivt varandras svaga sidor i personligheterna. Men innan jag visste mycket om psykologi så bråkade hon och jag jättemycket. Men nu förstår jag vem hon är och hur jag bör prata med henne - då är allt i harmoni. Kunskap är makt.


    Ska kolla, tack så mycket! Jag skummade genom lite snabbt och det verkar som om jag och min mamma är mycket olika (visste ju det innan också) men ja på de flesta plan faktiskt..
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (nee) skrev 2021-05-05 19:12:09 följande:

    Jag försökte kontakta min biologiska mamma (jag hade två styvsystrar som hade mer kontakt med henne) och jag upptäckte att hon hade någon extrem omogenhet.. Jag kan inte sätta diagnos på en annan människa men min biologiska mamma har definitivt någon diagnos, vilket hon verkar ha lidit av hela livet och fortfarande. Det skadade mina halvsystrar också. 

    Jag klarade mig bra eftersom hon övergav mig så tidigt. Så, jag kan relatera till dina funderingar och säga att min egen erfarenhet är att tom den andre personen inte har intresse för kontakt så är det ingen ide. Det rinner ut ur sanden, eller blir destruktivt. Försök att läsa böcker om ämnet, skrivna av psykologer. Det finns bra böcker från amerikanska och kanadensiska författare. Det kan ge dig mer kunskap om vad en god mamma versus en icke-tilräcklig mamma är. Det kan ge dig ideer hur du kan möta henne, istället för att vara oförberedd. Jag är förberedd idag ifall min mamma skulle kontakta mig, men jag är som sagt mycker mer påläst idagsläget jämfört med första gången jag kontaktade henne. Nu är jag 30+ och när jag hade lite sms kontakt och telefonkontakt med henne första gången var jag 22 år kanske. 


    Växte du upp med din pappa? Går din mamma gärna in i offerrollen? Det gör min hela tiden vilket omöjliggör en konstruktiv kommunikation kring känsliga ämnen.

    Tack för tipset; blir nog en vända till biblioteket snart. Eller kanske köper någonting bra. Det hjälper lite mot sorgen att veta vad det finns för bakomliggande orsaker.
  • Anonym (nee)
    Anonym (Dottern) skrev 2021-05-06 08:08:31 följande:

    Växte du upp med din pappa? Går din mamma gärna in i offerrollen? Det gör min hela tiden vilket omöjliggör en konstruktiv kommunikation kring känsliga ämnen.

    Tack för tipset; blir nog en vända till biblioteket snart. Eller kanske köper någonting bra. Det hjälper lite mot sorgen att veta vad det finns för bakomliggande orsaker.


    Ja och jag vet inte. Men om vi pratar om din situation, så antar jag att din mamma inte är så mögen eller utvecklad känslomässigt heller. Som du säger, hon går in i offerrollen och säkert gör massa andra saker man kan behöva rätta till med KBT eller psykoanalys. Inte enkla saker att ändra på med andra ord. Men förbered dig, läs, det är ett sätt att laga relationen utan att den andra personen ens är delaktig. Det kan leda till att du IRL kanske kan hantera någon som din mamma, men det är nog inte smärtfritt när hon om och om igen inte tar emot inbjudan till en relation. Jag vet många personer som har vända situationer med sina mammor, de släpper inte tåget och kontrollerar allt de kan i sina vuxna barns liv och även deras uppfattning om världen osv. Självklart går även dessa mammor in i offerrollen såfort de får motstånd av de vuxna barnet, och så fortsätter cirkusen och destruktiv vuxet barn - förälder relationen och hindrar de vuxna barnet från att uppskatta sin egen partner eller fokusera på vad de vill med SIN egna framtid. Inget lätt att ta sig ur.. Psykiskt och känslomässigt fängelse.
Svar på tråden Dålig relation med mamma