• Anonym (-)
    Tue 4 May 2021 09:00
    3015 visningar
    28 svar
    28
    3015

    Ser personer med autism yngre ut?

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?

  • Svar på tråden Ser personer med autism yngre ut?
  • Tue 4 May 2021 13:35
    #11

    Mimik ger ju linjer i ansiktet och min teori är att många med autism har ganska sparsam mimik varför de inte får linjer lika tidigt som andra som skrattar och ler mycket.

  • Anonym (E)
    Tue 4 May 2021 14:44
    #12

    Jag tror det kan vara lite sant men då mest hos vissa yngre som t.ex inte börjat med lika mycket smink&liknande som jämnåriga tonåringar för de faktiskt inte bryr sig om dessa saker. Hade inte ork , lust, tid eller faktiskt råd att bry mig heller och antog att jag inte skulle bli finare ändå. Att inte ha råd smittade av sig på kläderna också men hade även en hobby där jag hellre var praktiskt än snyggt klädd.


    En annan sak som jag märkt är att autister helt enkelt slutar bry sig om vad andra tycker om deras klädstil efter ett tag. Vill jag ha en tröja med Musse Pigg så har jag en (fiktivt). Hellre att kläderna är sköna och gör mig glad än att jag styltar runt i klackar och tajta kläder.


     


    Men så kan jag inte ta trådar seriöst där man inte ens bryr sig om att stava rätt på asperger.

  • Tue 4 May 2021 15:12
    #13

    Jag tycker att Greta Thunberg ser yngre ut än hon är.

  • Tue 4 May 2021 15:35
    #14

    För mig börjar det faktiskt dra åt lyteskomik. Senast idag frågade en (ny) läkare om det blivit fel i journalen då det omöjligt kunde stämma att jag var född 85....


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Aspie­-tjej)
    Tue 4 May 2021 21:58
    #15
    Aniiee skrev 2021-05-04 15:35:33 följande:

    För mig börjar det faktiskt dra åt lyteskomik. Senast idag frågade en (ny) läkare om det blivit fel i journalen då det omöjligt kunde stämma att jag var född 85....


    Det säger du...... jag har varit med om att min son frågades om jag var hans syster och när han sa att jag var mamman, kommenterade läkaren lite taskigt: "Vissa får visst barn tidigt." Jag var 23 när jag fick honom! 

    Och när vi köpte en blomkruka till mormor så sa kvinnan i blomsterhandeln: "Din man kanske kan bära den." Och jag sa: "Det är min son, men han kan säkert göra det." Och hon såg väldigt överraskad ut. 
  • Tue 4 May 2021 22:24
    #16
    Anonym (Aspie-tjej) skrev 2021-05-04 21:58:49 följande:
    Det säger du...... jag har varit med om att min son frågades om jag var hans syster och när han sa att jag var mamman, kommenterade läkaren lite taskigt: "Vissa får visst barn tidigt." Jag var 23 när jag fick honom! 

    Och när vi köpte en blomkruka till mormor så sa kvinnan i blomsterhandeln: "Din man kanske kan bära den." Och jag sa: "Det är min son, men han kan säkert göra det." Och hon såg väldigt överraskad ut. 
    Nu har jag inga barn, va, men ja... jag tas också ofta för syster till min äldsta brorsdotter, och barn till min storebror. Så vi sitter väl lite i samma båt, där.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (John)
    Tue 4 May 2021 22:28
    #17
    Anonym (-) skrev 2021-05-04 09:00:45 följande:

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?


    Beror kanske på att de festar mindre och är mindre ute i solen.
  • Anonym (John)
    Tue 4 May 2021 22:29
    #18
    Anonym (-) skrev 2021-05-04 09:00:45 följande:

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?


    Beror kanske på att de festar mindre och är mindre ute i solen.
  • Anonym (Klara­)
    Tue 4 May 2021 22:31
    #19
    -1

    Ja, de ser yngre ut tycker jag. Ofta runt ansikte, runda ögon med stort mellanrum emellan. Lite sneda.

    Camilla Läckberg, Greta Thunberg har typiskt autistiska utseenden tycker jag.

  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Tue 4 May 2021 23:09
    #20
    Anonym (John) skrev 2021-05-04 22:28:16 följande:
    Beror kanske på att de festar mindre och är mindre ute i solen.
    Varför skulle någon med Asperger/autism inte vara ute i solen? 
  • Anonym (Aspie­-tjej)
    Tue 4 May 2021 23:28
    #21
    Avenia skrev 2021-05-04 13:35:21 följande:

    Mimik ger ju linjer i ansiktet och min teori är att många med autism har ganska sparsam mimik varför de inte får linjer lika tidigt som andra som skrattar och ler mycket.


    Japp, det är nog en del av förklaringen. 
  • Tue 4 May 2021 23:29
    #22
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2021-05-04 23:09:33 följande:
    Varför skulle någon med Asperger/autism inte vara ute i solen? 
    Många, inte alla men många, med asperger/autism är ljuskänsliga. Det finns inte supermånga kliniska studer om det, men de få, små som finns talar om upp emot 50%, och anekdotiska dito talar för fler. 
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Oscar­)
    Wed 5 May 2021 00:14
    #23
    Anonym (-) skrev 2021-05-04 09:00:45 följande:

    Har sett flera fall i min bekantskapskrets där det är så. Dessa personer med autism/aspberger både ser yngre ut rent genetiskt och har en stil/kroppsspråk/beteende som en yngre person. Mentalt cirka 5-8 år yngre än sin faktiska ålder.

    Har ni några liknande erfarenheter eller är det en slump?


    De personer i din bekantskapskrets som du syftar på, har de alla blivit diagnostiserade av läkare eller tror du bara att de har autism/aspberger?
  • Wed 5 May 2021 00:58
    #24

    Om man kikar i den här tråden på Aspergerforum, så verkar det vara en vanlig företeelse.
    www.aspergerforum.se/ser-du-yngre-ut-an-vad-du-ar-omrostning-t6789.html

  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Wed 5 May 2021 07:29
    #25
    Aniiee skrev 2021-05-04 23:29:21 följande:
    Många, inte alla men många, med asperger/autism är ljuskänsliga. Det finns inte supermånga kliniska studer om det, men de få, små som finns talar om upp emot 50%, och anekdotiska dito talar för fler. 
    Vad har det med solen att göra? Det finns både solglasögon, hat, keps mm 
  • Anonym (John)
    Wed 5 May 2021 07:31
    #26
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2021-05-05 07:29:00 följande:

    Vad har det med solen att göra? Det finns både solglasögon, hat, keps mm 


    Att det finns må lindra effekterna men de finns likväl där.
  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Wed 5 May 2021 07:41
    #27
    Anonym (John) skrev 2021-05-05 07:31:59 följande:
    Att det finns må lindra effekterna men de finns likväl där.

    Jag förstår inte vad du menar. Man är ljuskänslig och det är ljust i solen, man tar på solglasögon och det är inte ljust längre. Man är ljuskänslig även om man står i ett kolsvart rum men man känner inte av det just då, precis som med solglasögonen. 


    Jag tror inte en sekund på att alla med Asperger/autism sitter hemma i ett mörkt rum hela dagarna, det är bara fördomar. 

  • Wed 5 May 2021 11:59
    #28

    Tror inte att det är (enbart) den svaga mimiken heller. Många med asperger berättar att de blir tagna som mycket yngre redan i övre tonåren. Man har inte utvecklat en massa rynkor då direkt.

Svar på tråden Ser personer med autism yngre ut?