• Tue 4 May 2021 13:57
    1592 visningar
    16 svar
    16
    1592

    Får chefen neka att gå hem i vecka 22?

    Som jag har förstått är man i riskgrupp från V 22, risk att föda för tidigt. Jag är gravid i V 15 (14+5) och undrar vad som händer om min arbetsgivare inte låter mig gå (alltså att han inte förbjuder mig att jobba)? Han säger ofta att han inte vill att jag ska gå alls och fick smärre panik när jag berättade öl graviditeten,jag har aldrig fått chansen att jobba hemifrån digitalt trots att de skulle funka så tvivlar på att han kommer tycka att jag är i risk nu. Jag jobbar i reception och träffar ca 20 olika personer per dag Utspritt och behöver åka kommunalt om det har någon betydelse, någon som vet eller kan komma med tips? Kan han neka mig att gå hem /jobba hemifrån?

  • Svar på tråden Får chefen neka att gå hem i vecka 22?
  • Tue 4 May 2021 14:51
    #4

    Då ser de rätt kört ut för min del... Hoppas man slipper smitta!

  • Tue 4 May 2021 15:33
    #8

    Jag känner till deras ansvar men dom bryr sig inte. De bråkar om allt och allt ska vara till deras vinning. Senast kläckte han ur sig att firman konkar om jag tar 4 veckor semester i stället för 3 (som de önskade men inte jag, gjorde det förra året). De finns lösningar men de väljer att inte se de tyvärr

  • Tue 4 May 2021 22:28
    #13
    Anonym (Åtgärd) skrev 2021-05-04 18:33:31 följande:

    Jag är tandsköterska och vår receptionist som är gravid blir inte arbetsbefriad då hon inte har direkt kontakt med patienterna. Vår chef bad fastighetsskötaren hänga upp en plexiglasskiva samt markera avstånd i reception.

    Sen Corona så har vi alla på kliniken visit och munskydd så fort vi är bland patienter, det kravet är på receptionisterna också, men vi hade ingen plexiglasskiva innan hon blev gravid.

    Hon tyckte det var lite småjobbigt först, men hon blev i längden rätt glad över att slippa vara hemma i 20 veckor


    Jq, mitt mål är att jobba så länge jag kan men inte utan åtgärder som tx. Plexiglas. Nu är chefen väldigt speciell och jag kan inte nå honom vilket gör situationen konstig och något olöslig men ska se om jag kan få kontakt ändå på något sätt
Svar på tråden Får chefen neka att gå hem i vecka 22?