Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

    Behöver hjälp med kablar!

    pluppmupp skrev 2021-05-06 11:39:24 följande:

    Har ni testat att uttaget faktiskt fungerar? Utgår ifrån att ni inte har en nätverkstestare, men om ni kan koppla in TVn direkt till uttaget kan ni se om det funkar genom att starta någon app, tex Youtube. Hur många uttag har ni? Gissar på att ni har inkommande i hallen och där har ni troligtvis ett dubbelt uttag? Om så är fallet behöver ni en patchkabel i det uttaget så kommer det i det andra rummet att fungera.


    Då ts kopplat det till routern så borde det fungera om tvboxen tidigare var kopplad dit, dvs på en av lanportarna.
  • Noname00

    Fungerar internet via routern men inte tv?
    Om nu kan surfa på internet så fungerar uttaget.
    Om inte så kan det vara så att uttaget inte är inkopplat i erat mediaskåp  om ni har en sådan.
    Brukar sitta vi säkringsskåpet, även router brukar stå där vid inkommande uttag för internet i lägneheten och det finns en panel där man kopplar in respektive uttag till routern.
    Ibland finns även en tjänstefördelare och då levereras tv på en separat på från tjänstefördelaren.

    Att kabeln inte är  röd spelar ingne roll, telia skickar med en kabel med röd kontakt bara för att det ska vara enkelt för kunderna att koppla den till rätt port på routern där porten på routern även är röd.

    Om du använder Cat 5, Cat5e eller Cat6 spelar ingen roll.
    Högst sannolikt att det är en vanlig rak kabel du köpt och inte en korsade då det inte är så jättevanligt med korsade kablar i dom längderna även om det säljs.
    15 meter är absolut inte för långt.

Svar på tråden Behöver hjälp med kablar!