• Tue 4 May 2021 21:07
    1208 visningar
    2 svar
    2
    1208

    Ingen viktuppgång på 2 veckors bebis

    Tjenare familjeliv! nu är jag i farten igen med dessa frågor som besvaras som bäst från familjeliv i stort sett haha.. 

    Våran första kom för 2 veckor sedan och vägde 3950 vid födsel och sedan dagen efter sjönk till 3750, 4 dagar senare så gjordes en kontroll på henne och hade då gått upp 20 gram ungefär och ytterligare 5 dagar sedan gjordes viktmätning hos bvc och häpnades av att hon hade gått upp till 3950 gram.. Helt otroligt.. 200 gram på några få dagar och trots att vi blev förvånade till en början så tänkte vi att jo men fan klart hon går upp så mycket då hon är vid tutten 24/7 och vi såkallad friammar henne då hon antingen snuttar eller äter hela tiden.. och bajsblöjorna var vääldigt många.. 

    Nu 1 vecka senare så gjordes ett test idag på bvc och då blev vi förvånade ännu en gång.. dock åt andra hållet då hon faktiskt låg kvar på samma vikt... dvs 3950.. hon hade alltså inte gått upp någonting..  Vilket gjorde att vi blev oroliga eftersom vi inte märkt av något speciellt med denna tös.. Hon bajsar både stora pölar och små pölar minst 5 gånger per dygn, hon är inte missnöjd eller slapp.. hon är hela tiden med och faktum är att hon sover ganska ytligt och i mitt tycke ganska lite och under hennes vakna tid så spenderas stort sett all tid åt äta, snutta och blöjbyten.. så vi vart lite oroliga för att hon inte ökat på någon vecka, är detta normalt? för hon på BVC var inte direkt orolig utan hon ville att vi skulle fortsätta som vi gjorde med undantaget att vi intensivammar henne minst en gång var tredje timme där vi håller koll så att hon faktiskt äter mycket och blir mätt.. Dock svårt med denna tjej då hon som sagt snuttar och äter hela tiden så det är inte säkert att hon är hungrig var tredje timme.. vår tjej är liten knubbig bebis så hon är ju inte direkt brist på fett/hud då tonvis av veck finns överallt.. Sambon fick ju som hon så fint uttryckte sig "ett slag i ansiktet" och även lite deprimerad blev hon då hon känner sig låst med denna dam hela tiden och så går hon inte upp i vikt.. Vill bara veta ifall ni någon gång i början upplevt någon form av viktplatå på era ungar? och är det vanligt? för hennes bröst finns det hur mycket mjölk som helst.. det känns snarare att hon snuttar bort sina kalorier snarare än att hon inte äter sig mätt.. 

  • Svar på tråden Ingen viktuppgång på 2 veckors bebis
  • Tue 4 May 2021 21:29
    #1

    Det funkar så där när man ammar. Babyn går upp i vikt etappvis. Går upp massor, står stilla, går upp igen, står stilla. Inget fel alls. Därför brukar de rekommendera att man inte väger för ofta utan tittar mer på om babyn mår bra.

  • Tue 4 May 2021 21:40
    #2

    Min yngste son gick inte upp så bra i vikt i början heller periodvis. En grej man kan testa är att bara låta bebisen äta 10-15 min aktivt per bröst. Sen får hon inte ligga och suga mer, för för så små bebisar är det som du själv skriver fysiskt krävande att suga så mycket och det kan bli så att bebisen gör av med mer kalorier än hon får i sig om hon suger timme ut och timme in. Men det är en svår avvägning eftersom det är jättebra att amma mycket också! Men, man kan väl säga som så att om bebisen inte ökar i vikt så måste man göra något, och då kan det ju vara bra att testa.

    Min son gick som minst upp 30 g på en vecka, vid fyra veckors ålder, och det kallade bvc för svält vid bröstet. Amningsmottagningen var dock lugnare, och vi ammade oftare under helgen och tre dagar senare hade han gått upp hela 200 gram. Så det löste ju sig. Hoppas att ni hittar en bra lösning för er också!

    Har ni förresten kollat tungbandet? Kort tungband kan göra amningen ineffektiv.

Svar på tråden Ingen viktuppgång på 2 veckors bebis