• Wed 5 May 2021 13:31
    4968 visningar
    16 svar
    16
    4968

    Försökt bli gravid i nästan 2 år, tips??

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt i 22 månader nu med vårat första barn och inte blivit gravid trots att vi prickar ÄL varje gång.. vi har gjort utredning som visade att allt såg jättebra ut, så ingen vet vad som är felet.. blir gaaalen snart!

    Är det någon som har något tips på vad som kanske kan hjälpa? Har ni några erfarenheter om något läkemedel etc som hjälpte er att bli gravid när ni försökt länge?

    Vi får ingen hjälp med ivf förens vi båda är minst 25 år och de är alltså om 2 år minst vi kan ansöka då min sambo är 1 år yngre än mig...

    Har testat rosenrot, munkpeppar, inositol, dvitamin boost, bvitamin, ägglossningstest tar jag varje månad, har även provat att sluta med dom och inte tänka på det.., har provat lite allt möjligt faktiskt, finns säkert fler saker jag testat som jag inte kommer på nu,.

    Men vad hjälpte er (ni som försökt lääänge)?? Förutom IVF..!

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i nästan 2 år, tips??
  • Wed 5 May 2021 13:34
    #1

    Jag stötte på en tjej där ÄL inte stämde. I vart fall fick vi resultat när vi började att experimentera med dagar före/efter.

  • YKY
    Wed 5 May 2021 14:07
    #2

    Har ni råd med IVF privat? I så fall hade jag rekommenderat det. Det blir lite av en fortsatt utredning eftersom det tagit så lång tid. Någonting borde vara lite off, även om man såklart KAN ha extrem otur.

  • Wed 5 May 2021 14:16
    #3

    Åh, vi var också där och man blir både galen och ledsen...

    Det som hjälpte oss var att strunta i äl och ha sex VARJE dag hela månaden. Gick då på första försöket. Fick tipset av en kollega som fått det från sin fertilitetsläkare. Har varit enda sättet för oss att bli gravida.

  • Anonym (Qwert­y)
    Wed 5 May 2021 15:19
    #4

    Vart gravid planerat två ggr. Sex en-två gång i veckan för spermieproduktionen och bisolvonmetoden har funkat för oss.

  • Anonym (Har ni prövat­?)
    Wed 5 May 2021 15:21
    #5

    Har ni haft samlag?

  • Anonym (Katti­s)
    Wed 5 May 2021 15:53
    #6

    Hej, jag kan verkligen relatera till dig! Jag och min man provade i nästan 2 år innan det plötsligt hände, jag slutade prova med ÄL stickor, slutade tro att de kommer bli något, tog inte mera graviditetstest för visste att det ändå inte visade något. Du vet uppgiven liksom... Men som sagt mittiallt hände det.

    Nu var vi ju båda kollade och allting visade bra, så det skulle ju såklart vara avgörande även för er för att hitta hoppet att fortsätta, men annars så håller jag tummarna och fortsätt kämpa men kanske ett litet tips, "glöm lite bort det" för kanske det lugnar ner kroppen och knoppen för av egen erfarenhet så glömmer man lite bort att leva också utan blir smått besatt. Ha det bra!

  • Anonym (L)
    Wed 5 May 2021 16:10
    #8

    Har du själv kollat hur värdena på blodproverna ser ut?

  • Wed 5 May 2021 18:06
    #9
    +2

    Jättekul att du/ni gör er roliga på någon annans bekostnad.. finns ingenting i detta som är kul, inget att skoja om.. detta är bland det tuffaste jag varit med om i mitt liv så tycker du och andra som säger ?det är väl bara att ha sex osv? kan fullkomligt dra åt helvete! För att ha sex är ju förfan de enda vi gör men inte fan blir jag gravid för de!


    Anonym (Ni måste ju ha samlag!) skrev 2021-05-05 16:04:41 följande:

    Man måste ha samlag för att bli gravid Ts

    Att bara försöka ha samlag som du skriver räcker inte förstår du väl.


  • Wed 5 May 2021 18:07
    #10

    Nej det har vi inte! Alldeles för mycket pengar just nu tyvärr! :(


    YKY skrev 2021-05-05 14:07:01 följande:

    Har ni råd med IVF privat? I så fall hade jag rekommenderat det. Det blir lite av en fortsatt utredning eftersom det tagit så lång tid. Någonting borde vara lite off, även om man såklart KAN ha extrem otur.


  • Wed 5 May 2021 18:09
    #11

    Jag har ingen aning om hur dom ska se ut så det hade varit helt onödigt, hehe! Men dom sa att alla prover osv var superbra!


    Anonym (L) skrev 2021-05-05 16:10:10 följande:

    Har du själv kollat hur värdena på blodproverna ser ut?


  • Wed 5 May 2021 18:09
    #12

    Jag har ingen aning om hur dom ska se ut så det hade varit helt onödigt, hehe! Men dom sa att alla prover osv var superbra!


    Anonym (L) skrev 2021-05-05 16:10:10 följande:

    Har du själv kollat hur värdena på blodproverna ser ut?


  • Anonym (L)
    Wed 5 May 2021 18:15
    #13
    Ssandra skrev 2021-05-05 18:09:31 följande:

    Jag har ingen aning om hur dom ska se ut så det hade varit helt onödigt, hehe! Men dom sa att alla prover osv var superbra!


    Jag tänkte mest att det finns ju lite olika åsikter om vad som är bra ibland. Hoppas att någon annan kommer med något bra tips <3
  • Thu 6 May 2021 10:20
    #14

    Det finns nog tyvärr inget du kan göra. Hade det funnits hade det ju inte behövts ivf eller hur? Jättetråkigt att ni behöver vänta så länge på hjälp! Men det finns absolut chansen att det tar sig naturligt ändå under den tiden trots att det tagit lång tid för er eftersom det inte är något ?fel? på er. Ha sex varannan/var tredje dag genom hela cykeln, lev hälsosamt, sluta med kaffe om du dricker det. Och om det känns övermäktigt så gå till en terapeut och få hjälp med det psykiska. Kolla in vulverine/ Jenny Koos på instagram om du inte gjort det redan.

  • Thu 6 May 2021 11:12
    #15

    Hej, har egenltigen inga egna tips då vi fick ta till IVF för att bli gravida, men såg denna länken som jag tyckte var lite inspirerande. sen väljer ju var och en vad man ska tro på eller välja. men där har du i alla fall några teorier. Kram och lycka till!Glad

    chicandfair.wordpress.com/2017/12/07/fordomar-och-lardomar-kring-fertilitet/comment-page-1/

  • Wed 12 May 2021 08:52
    #15

    Vi är också oförklarligt barnlösa men har inlett ivf. Ruvar just nu för första gången.

    Men tips är att kolla in Vulverine, hon har så mycket tips. Vi båda slutade med koffein och började äta kött och fisk efter 3 år som vegetarianer. Inte för att det fungerade för oss, men för många fungerar det :)

  • Anonym (Pop)
    Wed 12 May 2021 08:58
    #16

    Har du fått säkerställt att du verkligen har ägglossning? Min kompis med make försökte länge och det visade sig att hon har ägglossning bara ett fåtal gånger om året.

    De blev till sist gravida den traditionella vägen trots detta.

Svar på tråden Försökt bli gravid i nästan 2 år, tips??