• Ingentingviktigt

    IVF och Covid19-vaccin?

    Är det någon som går igenom IVF nu eller snart ska starta upp något försök, som fått någon info om vad som gäller med vaccin?

    Vi ska på besök 19:e maj för att planera ett syskonförsök. Helst hade vi velat hinna med ett försök av vårt frysta embryo innan de stänger för sommaren, men det kanske ändå blir tajt med tid.

    Problemet är att jag är planerad för spruta nr 2 i början av juni och när jag bokade in mötet på IVF-mottagningen kunde den sjuksköterskan inte ge något besked, utan sa att vi fick ta upp det på mötet den 19:e.

    Förstår att det kan vara olika råd mellan olika kliniker, men tänkte om någon annan varit i liknande situation. Måste besluta om jag vill ta spruta nr 2 så snart som möjligt.

  • Svar på tråden IVF och Covid19-vaccin?
  • Ingentingviktigt
    Långbenopluto skrev 2021-05-05 16:52:07 följande:

    Dom ger ju vaccinet till gravida så varför skulle du inte kunna ta den?


    Gravida i riskgrupp, och jag tillhör iofs en riskgrupp, men hade då kunnat få vaccin senare i graviditeten. Tänkte bara om någon hört något om det eventuellt skulle gå en viss tid efter senaste vaccinsprutan och påbörjad behandling, om det är några risker med det. T.ex får man väl inte ens amma när man ska påbörja syskonförsök.
  • Jenzia

    Man får tidigast börja IVF-behandling en månad efter sista sprutan. Iaf enligt min klinik, RMC Malmö.

  • Ingentingviktigt
    Jenzia skrev 2021-05-05 17:28:18 följande:

    Man får tidigast börja IVF-behandling en månad efter sista sprutan. Iaf enligt min klinik, RMC Malmö.


    Oj, okej. Tack för svar. Var orsaken eventuella biverkningar av vaccinet eller att det var riskfyllt att ge vaccinet så nära inpå behandling?

    Har de påverkat din behandling något?
  • Jenzia
    Ingentingviktigt skrev 2021-05-05 17:50:07 följande:

    Oj, okej. Tack för svar. Var orsaken eventuella biverkningar av vaccinet eller att det var riskfyllt att ge vaccinet så nära inpå behandling?

    Har de påverkat din behandling något?


    De har faktiskt inte lämnat någon förklaring till varför. Jag har inte fått ta vaccinet ännu (även om jag velat). Planerar paus av behandlingen i höst/vinter (om jag inte blivit gravid tills dess) och då kommer jag ta vaccinet.
  • Grodanboll11

    Har tid för andra sprutan i slutet på maj och startar ivf förhoppningsvis i dagarna nu. Kommer inte ta andra sprutan nu. Vill inte riskera att ställa till något. Är inte i någon riskgrupp men jobbar i vården.

  • Grodanboll11

    Har inte fått någon info utan detta är vad som känns rätt för mig. Har inte frågat heller då jag känner att det inte spelar någon roll vad de säger.

  • Anonym (Fhm)

    Läkemedelsverket och fhm säger att det inte finns risker att ta vaccinet i tidig grav eller precis innan en grav (om du googlar så får du upp det!) :) vet inte om IVF är speciellt på något vis, men själva tidiga gravid eller bli gravid direkt efter ska inte vara några problem :)

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fhm) skrev 2021-05-05 20:41:44 följande:

    Läkemedelsverket och fhm säger att det inte finns risker att ta vaccinet i tidig grav eller precis innan en grav (om du googlar så får du upp det!) :) vet inte om IVF är speciellt på något vis, men själva tidiga gravid eller bli gravid direkt efter ska inte vara några problem :)


    Var hittar du den infon? De vill ju inte vaccinera ens riskgrupper som är gravida före v 12?
  • Ingentingviktigt
    Grodanboll11 skrev 2021-05-05 20:37:26 följande:

    Har tid för andra sprutan i slutet på maj och startar ivf förhoppningsvis i dagarna nu. Kommer inte ta andra sprutan nu. Vill inte riskera att ställa till något. Är inte i någon riskgrupp men jobbar i vården.


    Tack för ditt svar! Då resonerar vi lite på samma sätt. Om valet står mellan att få göra ett försök eller ta sprutan, och vänta med försöket till hösten, väljer jag också bort spruta nr 2 nu.

    Men det som ställer till det är att jag får vänta med beskedet om vi ens får göra ett försök innan sommaren, och då vore det ju skönt att få vaccinet överstökat, och jag behöver lämna besked till chefen snarast om jag ska ta sprutan eller inte. Men kanske får vara glad att jag hann med en spruta.

    Är riskgrupp på pappret pga diabetes, men har ett väldigt bra blodsocker och jobbar också inom vården. Så hade hellre vaccinerat mig en bit in i en eventuell ny graviditet.

    Hur har du förresten gjort med den planerade sprutan i slutet av maj? Har du redan nu sagt nej till den? Ska du ge någon förklaring till chefen eller bara säga att det är pga personliga själ?
  • Ingentingviktigt
    Anonym (Va?) skrev 2021-05-05 20:48:48 följande:

    Var hittar du den infon? De vill ju inte vaccinera ens riskgrupper som är gravida före v 12?


    Hörde på en pressträff att de pratade om att med all sannolikhet kommer många ta vaccinet när de är gravida utan att veta om det eller precis innan de blir gravida. Problemet är väl att det är svårt att forska på vaccin och gravida.

    Startade mest tråden för att få svar på hur IVF-klinikerna har resonerat angående vaccinet inför behandlingsstart.
  • Grodanboll11
    Ingentingviktigt skrev 2021-05-05 21:49:02 följande:

    Tack för ditt svar! Då resonerar vi lite på samma sätt. Om valet står mellan att få göra ett försök eller ta sprutan, och vänta med försöket till hösten, väljer jag också bort spruta nr 2 nu.

    Men det som ställer till det är att jag får vänta med beskedet om vi ens får göra ett försök innan sommaren, och då vore det ju skönt att få vaccinet överstökat, och jag behöver lämna besked till chefen snarast om jag ska ta sprutan eller inte. Men kanske får vara glad att jag hann med en spruta.

    Är riskgrupp på pappret pga diabetes, men har ett väldigt bra blodsocker och jobbar också inom vården. Så hade hellre vaccinerat mig en bit in i en eventuell ny graviditet.

    Hur har du förresten gjort med den planerade sprutan i slutet av maj? Har du redan nu sagt nej till den? Ska du ge någon förklaring till chefen eller bara säga att det är pga personliga själ?


    Alla dessa val och beslut hela tiden.. hehe. Jag har faktiskt varit öppen till chefen med att vi ska göra ivf och hon förstod mina funderingar om sprutan. Hon tyckte inte jag skulle ta den nu, men sa att jag kan ha kvar tiden och boka av den dagen innan om jag mot förmodan skulle ångra mig och vilja ha den. Eller om detta försök skulle gå helt åt skogen. Så det känns superskönt att hon är stöttande.
Svar på tråden IVF och Covid19-vaccin?