• Anonym (Kaffedraken)

    Att sälja/köpa bil m. problem privat

    En intressant fråga dök upp i en diskussion häromdagen gällande ett bilköp. En bekant berättade att dom köpt en begagnad bil från en privatperson i höstas. Personen hade sagt att bilen mest var sommarkörd och den hade inte heller gått så långt för sin ålder, under 10000 mil på 9 år.

    Hur som helst, dom var nöjda med sitt köp och körde hem sin bil. När det några månader senare var kallt ute märkte dom att bilen började gå ryckigt på motorvägen. I låga hastigheter märktes det inte och inte heller i höga om bilen var varm när man väl kom upp i motorvägsfart. Men hela tiden när det var kyligt och man åkte i högre fart så uppstod problemet.

    Frågan är, kan man i ett sånt läge häva köpet eller få pengar tillbaka när bilen sålts av en privatperson?

  • Svar på tråden Att sälja/köpa bil m. problem privat
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bilägare) skrev 2021-05-06 10:53:42 följande:

    En intressant fråga dök upp i en diskussion häromdagen gällande ett bilköp. En bekant berättade att dom köpt en begagnad bil från en privatperson i höstas. Personen hade sagt att bilen mest var sommarkörd och den hade inte heller gått så långt för sin ålder, under 10000 mil på 9 år.

    Hur som helst, dom var nöjda med sitt köp och körde hem sin bil. När det några månader senare var kallt ute märkte dom att bilen började gå ryckigt på motorvägen. I låga hastigheter märktes det inte och inte heller i höga om bilen var varm när man väl kom upp i motorvägsfart. Men hela tiden när det var kyligt och man åkte i högre fart så uppstod problemet.

    Frågan är, kan man i ett sånt läge häva köpet eller få pengar tillbaka när bilen sålts av en privatperson?


    Det har jag svårt att se att man skulle få. Man köper liksom bilen som den är. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej självklart inte. Flera månader efter... tror ni att en bil är en evighetsmaskin?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Enda fallet där en hävning skulle kunna vara möjligt är att säljaren erkänner att han hade kännedom om felet och dolde det med flit.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej. En bil är en bil. En bil säljs i befintligt skick och felet kan ha uppstått för en timme sen, tre månader sen eller 1 år sen utan att det märkts vid förra ägarens sommarkörning. Det är så det är att ha bil.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan vara att de kände till problemet och därför sade att den kördes mest sommartid, så om TS hör av sig kan de säga att de inte vet, eftersom de knappt körde på vinter och då inte motorväg. 

    Men det går ju aldrig att bevisa något. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bilägare) skrev 2021-05-06 10:53:42 följande:

    En intressant fråga dök upp i en diskussion häromdagen gällande ett bilköp. En bekant berättade att dom köpt en begagnad bil från en privatperson i höstas. Personen hade sagt att bilen mest var sommarkörd och den hade inte heller gått så långt för sin ålder, under 10000 mil på 9 år.

    Hur som helst, dom var nöjda med sitt köp och körde hem sin bil. När det några månader senare var kallt ute märkte dom att bilen började gå ryckigt på motorvägen. I låga hastigheter märktes det inte och inte heller i höga om bilen var varm när man väl kom upp i motorvägsfart. Men hela tiden när det var kyligt och man åkte i högre fart så uppstod problemet.

    Frågan är, kan man i ett sånt läge häva köpet eller få pengar tillbaka när bilen sålts av en privatperson?


    Både ja och nej. Säljaren har uppenbarligen undvikit att talla om eventuella problem. Men det är svårt att bevisa att säljaren visste. Så att höra köpet eller få ersättning blir svårt. Då får man dra det i civil domstol och det kan förmodligen bli mer kostbart än det är värt. De får helt enkelt lära sig sin läxa att aldrig köpa en gamal bil av privatpersoner.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är själv lite för dåligt insatt i dessa lägen eftersom jag införskaffar bil från bilhandlare där man har annat köparskydd. I detta fall hade köparen mailat säljaren utan att få gehör, men jag tyckte ändå frågeställningen var intressant. Om dom lämnat in bilen på en verkstad och verkstaden hittat nåt fel som dom i så fall säger måste funnits länge, är man lika rättslös som privatköpare då?

  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicF skrev 2021-05-06 12:57:17 följande:
    Både ja och nej. Säljaren har uppenbarligen undvikit att talla om eventuella problem. Men det är svårt att bevisa att säljaren visste. Så att höra köpet eller få ersättning blir svårt. Då får man dra det i civil domstol och det kan förmodligen bli mer kostbart än det är värt. De får helt enkelt lära sig sin läxa att aldrig köpa en gamal bil av privatpersoner.
    Precis. Bilar köper man av välrenommerade firmor. Och har garantin gått ut kan man komplettera med försäkringar som täcker diverse överraskningar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bilägare) skrev 2021-05-06 13:05:28 följande:

    Jag är själv lite för dåligt insatt i dessa lägen eftersom jag införskaffar bil från bilhandlare där man har annat köparskydd. I detta fall hade köparen mailat säljaren utan att få gehör, men jag tyckte ändå frågeställningen var intressant. Om dom lämnat in bilen på en verkstad och verkstaden hittat nåt fel som dom i så fall säger måste funnits länge, är man lika rättslös som privatköpare då?


    Man kan ha en bättre utgångspunkt men e civil tvist kommer förmodligen ändå kosta mer än det är värt. Är inte heller säkert att säljaren kände till felet om de enbart har annat bilen på sommaren. Om inte säljaren är väldigt trevliga och ersätter det felet kostar att laga.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bilägare) skrev 2021-05-06 13:05:28 följande:

    Jag är själv lite för dåligt insatt i dessa lägen eftersom jag införskaffar bil från bilhandlare där man har annat köparskydd. I detta fall hade köparen mailat säljaren utan att få gehör, men jag tyckte ändå frågeställningen var intressant. Om dom lämnat in bilen på en verkstad och verkstaden hittat nåt fel som dom i så fall säger måste funnits länge, är man lika rättslös som privatköpare då?


    Du köper ju bilen i befintligt skick. Vill man vara 100% säker så låter man en verkstad gå igenom bilen först, men det kostar ju en slant. 
    Sedan kan man säkert hitta saker som den förre ägarna inte vetat om eller ens märkt av. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bilägare) skrev 2021-05-06 13:05:28 följande:

    Jag är själv lite för dåligt insatt i dessa lägen eftersom jag införskaffar bil från bilhandlare där man har annat köparskydd. I detta fall hade köparen mailat säljaren utan att få gehör, men jag tyckte ändå frågeställningen var intressant. Om dom lämnat in bilen på en verkstad och verkstaden hittat nåt fel som dom i så fall säger måste funnits länge, är man lika rättslös som privatköpare då?


    Min kompis råkade ut för något liknande dock var det en bilverkstad som hade sålt en bil till min vän och sagt att den var i bra skick. Så gick den sönder, och min vän tog den tillbaka och berättade att hon var missnöjd för den räckte knappt 1 vecka normalkörning. Sen blev säljaren på tvären, och hon lämnade bilen hos en annan verkstad för att kontrollera vad som hade gått fel och om det möjligtvis kunde vara för hennes 1 veckas bruk. Det visade sig att de tyckte att hon hade blivit lurad, att köpa en dålig bil, precis som hon själv misstänkte efter att säljaren var så svår att kommunicera med om problemet. Så hon blandade in konsumentverket osv, men det ledde ingenstans hon fick bara gilla läget. Tråkigt. Hon gick och köpte en helt ny bil, en sån där mini Go hehe. Den kostade lite mer men den håller i varje fall, och så är livet. De finns ruttna äpplen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej eftersom bilköpet har gjorts privat. När man handlar av en privatperson har man inte någon ångerrätt. Köparen och säljaren måste därför skriva in det i avtalet om köparen vill kunna ångra köpet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ring säljaren och fråga om dom visste om problemet när bilen är kall. (spela in samtalet) Om dom erkänner får man försöka komma fram till en kompensation. Om dom nekar är det bara att gilla läget.

Svar på tråden Att sälja/köpa bil m. problem privat