Inlägg från: Anonym (Bekymrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad)

Kännetecken vid cannabisrökning

Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-05-06 15:15:07 följande:
    Cannabis måste inte, men kan vara riktigt illa i vissa fall. Att det finns annat som är farligt/ farligare är inget argument för att inte vara uppmärksam på användande av cannabis.

Och innan du drar några floskler kring Sveriges skrämselpropaganda så har jag bott i Nederländerna i många år och ser klara fördelar med deras politik jämfört med Sveriges.
    Det är precis detta jag tänker också, att även om det finns många som det gått bra för så kan det även gå helt fel. Som sagt jag vet inte riktigt hur man ska tänka... men det känns som att det bästa är att försöka vara uppmärksam, men att inte kräva test och sånt förrän om man verkligen ser tecken på att man inte kan lita på hen.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2021-05-06 18:10:53 följande:

Att som förälder prata om nolltolerans [mot cannabis] med sin tonåring är bland det mest naiva du kan göra när han uppenbarligen redan har valt sin väg. Prata istället med honom. Försök åtminstone att förstå hans agerande och bilda dig en mer nyanserad uppfattning än den svenska statens ställning i frågan.

Fast hur menar du att jag ska göra då? Säga att jaja, du har redan valt att röka, så det är ok?

Det är ju skillnad på att (för)döma, skälla, komma med bestraffningar osv och att lugnt förklara att det inte är ok med mig och hens pappa att hen röker. Vi har inte straffat hen, och vi har försökt prata med hen om varför och hur hen mår, och vad hen vill med sitt rökande osv och verkligen försökt vara stöttande, men att säga att det skulle vara ok att röka känns helt fel. Men jag kanske tänker fel? Är det bättre att säga att det är ok med litegrann? Men var drar man i så fall gränsen?
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-06 19:19:48 följande:

Eftersom ni har bestämt nolltolerans måste ni följa upp det. Ta honom till Maria ungdom och lägg upp en plan.

Jag börjar förstå att jag kanske menar nåt annat än andra med "nolltolerans"? För mig är nolltolerans att vi vill att hen inte ska röka överhuvudtaget, alltså noll rökning, inte att vi liksom sätter hårt mot hårt eller kör hårda puckar eller tough love eller liknande. Vi försöker ha en öppen tillitsfull och respekterande kommunikation, och när hen säger att hen inte röker längre känns det fel att ifrågasätta det om vi inte har nån annan anledning än bara min oro liksom. Eller?
  • Anonym (Bekymrad)
    Kexsmula skrev 2021-05-06 19:34:49 följande:
    Jag tycker att ni har en vettig inställning och anser att du resonerar mycket sunt. Kör på samma spår och välj att lita på honom om du inte känner någon annan anledning till oro.
    Ok, tack! Jag läste i nån annan tråd nån hade skrivit om sin son som missbrukade amfetamin tror jag det var där du också hade svarat ingående och du verkar ju ha rätt mycket erfarenhet och koll, så det känns ju bra att du tycker att vi har rätt inställning. Tack!
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-06 20:10:33 följande:
    Jag som har haft en missbrukande son hade inte gett 5 öre för hans ord. Han hade minsann slutat röka men pissade positivt ändå. Men då råder jag dig att bara hålla koll om du hittar påsar, folie, rester eller papper. Jag tycker inte heller att cannabis är hela världen men de har så mycket annat och de flesta av de min son rökte med äter tramadol.
    Usch det är ju precis det här som den nojjiga delen av mig säger till mig... man kan aldrig lita på en knarkare, cannabis är en gatewaydrog, han håller säkert på med annat också osv. Klart att hade jag vetat att hen ljuger så hade jag ju sagt att hen skulle testas, men det känns så skört allting och jag vill ju att hen ska våga prata med oss och att vi kan känna ömsesidigt förtroende och respekt, jag är rädd att man förstör det om man visar sån misstro och så är det helt kört och hen stänger oss helt ute. Hur tänker du kring det? Har du kunnat ha en fortsatt ärlig och tillitsfull kommunikation med din son trots att du visat att du inte litar på hen?

Vad menar du med folie? Jag tänker bara på heroin när jag hör folie, men jag vet inte riktigt varför jag gör den associationen... Och vad är tecknen på tramadolanvändning?
  • Anonym (Bekymrad)
    Kexsmula skrev 2021-05-06 20:31:18 följande:
    Tack, det värmer verkligen! <3 Jag hoppas och tror att allt går fortsatt bra för er son.
    Hjärta
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-06 22:19:48 följande:
    Så länge vår son umgicks med samma grupp så var det omöjligt att lita på honom då alla andra rökte. Det här var många år sedan och då var spice populärt så det rökte de också. Allt de kunde hitta. Han bedyrade som sagt att han slutat men med jämna mellanrum hittade man tomma påsar i jackfickorna och ibland kom han hem påtagligt påverkad, men vi hade inga bevis. Därför skrev vi in honom på Maria ungdom. Det blev inte bättre och man var alltid nervös för att något skulle hända. I efterhand har han berättat att det var skönt att gå på piss eftersom det var en godtagbar anledning att tacka nej. Folie använder de för att packa om i.
    Vilken mardröm... samtidigt så skönt att höra att allt ändå blivit bra. Ja, hade jag som sagt hittat såna saker hade det ju känts mer rätt eller vad man ska säga att begära test, men när man verkligen inte har några saker att styrka sin oro med? Fast sen såg vi ju iofs inga tecken innan heller... men nu är vi verkligen jätteuppmärksamma och sånt som att hen skulle vara tydligt påverkad osv hade vi ju märkt. 

Så bra du skriver det om att din son tyckte det var skönt med testen, man kanske skulle kunna lägga fram det så att vi litar på hen men att det ändå kan vara bra att lämna urinprov som ett stöd för hen att verkligen inte falla tillbaka igen? 
  • Anonym (Bekymrad)

Men för att återgå till ts. Sätt dig ner och prata med ditt barn. Du kan säga som det är, att du inte har någon kunskap om detta och du känner dig oroad och att du inte vill att den gör något sådant så länge denne är under ditt ansvar utan den får vänta med att göra vad den vill tills den är vuxen enligt lagen.

Men sitt inte och hitta på och försök låta som att ni kan mer, vet mer osv. För det gör ni uppenbarligen inte!

Jag kan förstå din frustration, så jag säger inget om din långa "rant", och jag hoppas ingen får för sig att anmäla ditt inlägg här. Det är ju inte mer än slutet av det som är relevant för just min fråga, men samtidigt tycker jag att det är bra med olika infallsvinklar på ämnet i stort.

Jag håller för övrigt helt med dig om det du skriver om t ex alkohol, och hade vi varit ok med att barnet söp till emellanåt så hade det argumentet varit relevant även i vårt fall. Men vi varken dricker eller röker eller använder några andra former av "droger" utan vi tycker att det inte finns nån anledning att överhuvudtaget riskera att förstöra sin kropp och hjärna med någon form av "drog". 

Vad gäller dina råd (citerade ovan) är det ju precis detta vi har gjort. Varifrån har du fått att vi har suttit och hittat på och försökt låta som att vi kan mer, vet mer osv? Tvärtom har vi bett vårt barn förklara för oss, berätta vad det är hen får ut av att röka, varför hen röker, vad hen tänker kring bra och dåligt med rökandet osv men även sagt att vi inte vill att hen ska fortsätta röka överhuvudtaget (precis som vi inte vill att hen ska dricka, röka tobak eller annat).
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Så trött på allt dravel) skrev 2021-05-07 04:02:28 följande:

Låter ju knappast som att drogen i sig var problemet i detta fallet utan snarare att du inte har lärt honom att inte falla för grupptrycket. Grupptryck kan vara ett stort problem vad den nu än handlar om! Som ex det samhällsenliga grupptrycket om att man ska bruka alkohol, trots alla skador det med för i samhället och i kroppen och som även dessutom är högre listad som skadlig än cannabis! 

Men antar att du inte springer till Maria ungdom för att han dricker med sina kompisar ? Hycklare isåfall vilket jag med största sannolikhet kan säga att du är.

Klart det blev skönt för han när han förmodligen kände sig oberättigat pressad ifrån gruppen och pressad i motsatt håll ifrån dig som var hans förälder. Säger ingenting om huruvida han tyckte att det var skönt eller inte att sluta röka, utan endast skönt att han slapp att säga "mamma tvingar mig".

Det här tycker jag å andra sidan inte är ok. Vad vet du om "Törstiga tuppens" liv, familj och situation? Vad vet du om deras syn på andra former av "droger"? Varför tar du för givet att de är hycklare? Att du är frustrerad för egen del kan jag förstå, men det är inte ok att sitta och beskylla andra människor för att vara dåliga föräldrar bara för att du anser dig ha blivit felbehandlad.

Och att det skulle bero på dålig uppfostran eller dåligt föräldraskap att en tonåring faller för grupptryck är nog bland det dummaste jag hört.
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-07 08:47:22 följande:
    14 åringar brukar vara duktiga att falla för grupptryck så det hade inte bara med min usla uppfostran att göra. Man blir inte beroende av cannabis så självklart handlade det inte om det men genom att skicka honom på piss fick vi veta att han använt både anfetaminpreparat och benzo. 
    Precis, de är ju det. Det hade troligtvis inte överhuvudtaget med er uppfostran att göra. 
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-07 12:18:40 följande:
    Du kan fråga hur han ställer sig till det och motivera med att det skulle vara en stor trygghet för er. Blir han väldigt defensiv kanske det finns skäl att misstänka att han inte har slutat helt. Vi missade också länge tecknen på cannabisbruket, men jag tror vår son blev slarvig. Först när han började med tramadol märktes det att han var påverkad eftersom han blev så glad och tjattrig. I sonens ungängeskrets var cannabis norm. De stod ute och puffade i elljusspåret bakom skolan på dagarna. Jag ser dem ofta fortfarande när jag är ute med hunden för de är inte direkt diskreta. 
    Ja, jag tror mer och mer på den här idén ju mer jag tänker på det!! Jag tror att det kan fungera! Och just trycka på att det inte är för att vi inte litar på att hen talar sanning, utan att det är för att vi förstår hur lätt det är att falla tillbaka, och att det därmed skulle vara ett stöd för hen och en trygghet för oss, och att då slipper vi alla gå och misstänka och få för oss saker som bara uppkommer pga oro, både hen och vi. 

Tack så jättemycket för din input, det känns verkligen som att det här kan fungera!

Tror förresten inte att hen håller på med tramadol iaf då, för hen är aldrig så där uppskruvat glad.
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-07 12:49:14 följande:
    Önskar dig stort lycka till. Jag vet att det är en jobbig tid men jag är säker på att allt blir bra.
    Tack Hjärta 
  • Anonym (Bekymrad)
    fuffen skrev 2021-05-07 14:41:06 följande:

Är så trött på att varje gång en anhörig skriver och ber om råd gällande drogmissbruk så dyker knarkförespråkarna upp som ogräs på en sommaräng och ska förespråka om hur bra cannabis är och inte farligt bla bla

Visa respekt för trådstarten och håll er drogpropaganda borta

Hur vore det om moderatorerna såg över dessa trådar

Jag kan faktiskt förstå frustrationen hos de som skriver om sin besvikelse över hur samhället hanterar nåt som är hjälpsamt för dem och jag kan också förstå att de tar alla chanser att få uttrycka detta, speciellt när deras egna trådar tas bort av moderatorerna.( Modereringen på FL är ju f.ö. under all kritik, helt irrationell och fungerar inte överhuvudtaget)

Med detta sagt är jag ändå tacksam att du ber om respekt mot trådstartaren (dvs mig i det här fallet).
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (suck) skrev 2021-05-07 14:46:33 följande:
    Ts om du går på vad droganvändare så bör du nog fundera över din föräldraroll lite. Hör efter med de som jobbar med ungdomar och droger istället
    Ja, du behöver inte oroa dig, om du läser mina olika inlägg i tråden ser du vad min inställning är och hur jag väljer att hantera saken. I just det inlägget du citerade menade jag mer att jag jag kanske inte ska förstora upp allt mer än vad jag har belägg för, utan fortsätta vara uppmärksam, fortsätta att vara tydlig om att vi inte vill att hen röker öht osv, men inte låta katastroftankarna rusa iväg med mig.

Jag tänker även ta upp urinprov med barnet när hen kommer hem från skolan idag, och säga att det inte är frågan om att vi inte litar på att hen talar sanning utan att det kanske hade kunnat vara en hjälp för hen att inte falla tillbaka + att det är en trygghet för oss som föräldrar. 
  • Anonym (Bekymrad)
    fuffen skrev 2021-05-07 15:35:47 följande:
     FL kanske inte är rätt forum för dessa personer då forumsreglerna säger klart och tydligt vad som är ok eller inte, många klarar tyvärr inte av att läsa reglerna eller förhålla sig till dom, eller struntar helt enkelt i det (men då ska man inte gnälla sen heller)

Jag håller med råden om att du ska be personer som arbetar med droger och ungdomar om råd, på nätforum får du tyvärr  svar från pro-cannabis personer med egen agenda, dom skiter tyvärr i din son och vill bara legalisera droger.
    Ja, nu bad jag ju egentligen inte så mycket om råd om hur jag ska hantera situationen utan enbart om vad man ska vara uppmärksam på, i övrigt har vi nog som sagt rätt klar uppfattning om vad vår inställning är. Vad jag menar är att jag håller med om att FL inte är bästa stället om man vill ha råd om hur man ska hantera situationen, men det var ju inte heller det jag efterfrågade. Men sen har jag ändå fått väldigt bra råd, av t ex Kexsmula och Törstiga tuppen.

När det gäller forumregler och moderering menade jag mer att modereringen på FL inte funkar eftersom de allra mest vidriga saker kan uttryckas utan att något händer, medan andra helt vettiga inlägg tas bort bara för att nån fått en fis på tvären och anmält. Det verkar inte som att moderatorerna överhuvudtaget själva läser och tar ställning till saker som anmäls utan när nåt anmäls tar de bara bort. Det har hänt flera gånger att jag har ställt en fråga och så har jag fått jättebra svar men så är det nån annan som blivit sur och anmält för rätt vad det är finns det där bra svaret inte kvar längre. Lite konstigt tycker jag.

Sen att just drogliberaler inte skulle få uttrycka sig beror ju väldigt mycket på i vilket sammanhang och på vilket sätt kan jag tycka. Om man startar en tråd som försöker ge en mer nyanserad bild av t ex cannabis och visa att det finns fördelar för vissa människor och att det inte enbart är negativt i alla sammanhang för alla människor så kan jag inte se varför en sån tråd ska tas bort till exempel så länge man håller sig till fakta och inte kommer med en massa försköningar etc. Men jag håller med om att det inte hör hemma i just den här tråden, men jag kan ju samtidigt välja att bara bortse från de inläggen eftersom de så tydligt inte är relevanta för mig. 
Svar på tråden Kännetecken vid cannabisrökning