• Anonym (Funderar)

    Frågor när det gäller familjehem. Någon som är insatt eller kanske själva är familjehem :)

    Ja nu är det så att vi har diskuterat fram och tillbaka om att bli familjehem, för o nackdelar osv. Vi har redan 3 barn i familjen men vi känner att vi både har tid och utrymme att ta oss an ett till barn. Jag tycker däremot att det är lite svårt att läsa på om saker när det gäller att vara familjehem, jag har fått en telefontid nästa vecka för att få mer info. Men tänkte att det kanske är någon här som har koll :) Här kommer några frågor :)

    1. Jag tänker på hur det är när det gäller språk ? Kan det bli så att ett barn låt oss säga från Ryssland som bara kan ryska, kan bli placerat hos oss ? Missförstå mig inte nu klart att jag vill kunna hjälpa alla barn oavsett språk,kultur osv men jag tänker att det blir både svårt för de barnen som finns i hemmet och även för oss vuxna samt för det placerade barnet att kunna få en trygg kontakt. Svårt att formulera mig men hoppas ni förstår :)

    2. Jag undrar lite över den ekonomiska biten med , jag har ju förstått att man kan behöva vara hemma på heltid och att man får ersättning ,men täcker ersättningen upp en del av den förlorade inkomsten bara ? Låt oss säga att jag har en lön efter skatt på 35000, får man det beloppet då eller är det en viss %?

    3. Jag undrar också över den ekonomiska ersättning för de placerade barnen , jag har försökt läst i de kolumner som finns men blir inte ett dugg klokare. Nu skulle vi klara oss att dra runt familjen + ett barn till med våra löner så för den delen . Jag har läst att man enligt mig kan få hutlösa summor så som närmare 15000 i mån . Det antar jag inte stämmer ?

    Jag hade räknat på att man liksom får typ som barnbidraget eller underhållsbidrag, ja en viss summa till exempelvis kläder eller ny cykel osv.

    4. Vad händer om verkligen inte barnet går ihop med våran familj ? Mitt skräck senarium är att det ska bli en totalt krock antingen när det gäller kultur,språk eller att man helt enkelt inte klickar ?

    5. Vi är i vög och campar väldigt mycket sommar halvåret och våra barn har även väldigt många aktiviteter. Finns det något som kan sätta stopp för att de placerade barnet följer med oss på semestrar eller kanske kommer på att den vill börja rida, köra cross , spela fotboll osv ?

    6. Om möjligt vill jag så klart ha en bra relation till de föräldrar som redan finns, finns det några krav på hur mycket kontakt man får ha med vårdnadshavare? Ja tänker mig liksom kan man skicka iväg ett sms med en bild på barnet om man gjort något speciellt. Nu förstår jag att situationerna om varför ett barn placeras är väldigt olika men ja hoppas ni förstår vad jag menar.

  • Svar på tråden Frågor när det gäller familjehem. Någon som är insatt eller kanske själva är familjehem :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-05-06 12:57:32 följande:

    Ja nu är det så att vi har diskuterat fram och tillbaka om att bli familjehem, för o nackdelar osv. Vi har redan 3 barn i familjen men vi känner att vi både har tid och utrymme att ta oss an ett till barn. Jag tycker däremot att det är lite svårt att läsa på om saker när det gäller att vara familjehem, jag har fått en telefontid nästa vecka för att få mer info. Men tänkte att det kanske är någon här som har koll :) Här kommer några frågor :)

    1. Jag tänker på hur det är när det gäller språk ? Kan det bli så att ett barn låt oss säga från Ryssland som bara kan ryska, kan bli placerat hos oss ? Missförstå mig inte nu klart att jag vill kunna hjälpa alla barn oavsett språk,kultur osv men jag tänker att det blir både svårt för de barnen som finns i hemmet och även för oss vuxna samt för det placerade barnet att kunna få en trygg kontakt. Svårt att formulera mig men hoppas ni förstår :)

    2. Jag undrar lite över den ekonomiska biten med , jag har ju förstått att man kan behöva vara hemma på heltid och att man får ersättning ,men täcker ersättningen upp en del av den förlorade inkomsten bara ? Låt oss säga att jag har en lön efter skatt på 35000, får man det beloppet då eller är det en viss %?

    3. Jag undrar också över den ekonomiska ersättning för de placerade barnen , jag har försökt läst i de kolumner som finns men blir inte ett dugg klokare. Nu skulle vi klara oss att dra runt familjen + ett barn till med våra löner så för den delen . Jag har läst att man enligt mig kan få hutlösa summor så som närmare 15000 i mån . Det antar jag inte stämmer ?

    Jag hade räknat på att man liksom får typ som barnbidraget eller underhållsbidrag, ja en viss summa till exempelvis kläder eller ny cykel osv.

    4. Vad händer om verkligen inte barnet går ihop med våran familj ? Mitt skräck senarium är att det ska bli en totalt krock antingen när det gäller kultur,språk eller att man helt enkelt inte klickar ?

    5. Vi är i vög och campar väldigt mycket sommar halvåret och våra barn har även väldigt många aktiviteter. Finns det något som kan sätta stopp för att de placerade barnet följer med oss på semestrar eller kanske kommer på att den vill börja rida, köra cross , spela fotboll osv ?

    6. Om möjligt vill jag så klart ha en bra relation till de föräldrar som redan finns, finns det några krav på hur mycket kontakt man får ha med vårdnadshavare? Ja tänker mig liksom kan man skicka iväg ett sms med en bild på barnet om man gjort något speciellt. Nu förstår jag att situationerna om varför ett barn placeras är väldigt olika men ja hoppas ni förstår vad jag menar.


    Du bör kontakta din kommun, de måste kunna svara på dina frågor. Det fanns en liknande tråd häromdagen med ungefär samma frågeställningar som jag läste med stor behållning. Självklart kommer inget barn placeras hos er som ni inte känner att ni med er kompetens kan ta emot. Dvs om det finns ett barn som har tex ryska som modersmål och ni har haft en dialog om ta emot ett barn med annat påbrå/svenska som modersmål så kommer inte en vettig handläggare att placera ett rysktalande barn hos er. Ekonomin är ett eget kapitel. 15000kr behöver inte vara en hutlös summa. Jag har sett större än så, men då har också barnen haft omfattande behov av ett eller annat slag. Ersättning för förlorad arbetsinkomst kan också betalas ut helt eller delvis. Ibland går barnbidraget till familjehemmet, ibland inte. Omkostnaden brukar vara avtalad månadsvis med ett fast belopp men kan också betalas ut extra vid det direkta övertagandet så att säga samt vid speciella tillfällen som tex vid inköp av cykel eller säng. Uppdraget handlar slutligen inte om att man vill ha en bra dialog. Man kan aldrig se barnet som sitt eget (med få undantag). Man ska givetvis älska och vårda barnet som sitt eget men det ingår i uppdraget att vara den "större personen" och att i samråd med omhändertagande kommun /myndighet och föräldrar samverka för en flytt tillbaka till hemmet igen. Du måste ta kontakt med en handläggare för att få mer konkreta svar.
  • Anonym (Sophi)

    Ja, barnets vårdgivare (förälder) kan sätta sig emot vissa saker, särskilt om det handlar om semester som inverkar på deras umgänge med barnet eller om de tex inte vill att barnet reser utomlands.

    Beroende på ålder på barnet, men även på en mängd andra faktorer så är det självklart en risk att barnet inte passar in i familjen eller att dess beteende/svårigheter blir övermäktiga för familjen. Jag har sett detta vid ett flertal tillfällen, särkilt hos oerfarna familjehem. Man får ju räkna med att barn som kommer från svåra omständigheter kan ha ett väldigt påfrestande beteende, vara aggressiv, utåtagerande eller på annat sätt svår att hantera. Även att umgänget med föräldrarna inverkar på ens eget familjeliv på olika sätt.

  • Anonym (Syster)

    1. De flesta barn i familjehem är födda här så jag tror risken är minimal. Det är oftast inte frågan om ensamkommande flyktingbarn utan om föräldrar som av olika anledningar inte kan ta hand om sina barn. 


    2. I de flesta fall kan man jobba som vanligt. 


    3. Jag fick 10 000 kronor/månad efter skatt för 9 år sedan när jag var familjehem så 15 000 låter inte helt orimligt. Det finns en anledning till att vissa bara gör det för pengarna. 


    4. Man får säga upp placeringen och då får barnet flytta. Gör inte det om det inte är absolut nödvändigt. 


    5. Jag förstod inte riktigt om du vill eller inte vill att barnet följer med på semestrar. Som familjehem får man räkna med att barnet följer med. Om ni ska åka inom Sverige blir det inga problem alls, krävs ett pass kan det bli problem (men måste inte bli det) Barnet får börja på vilka aktiviteter han/hon vill och socialen betalar för det utöver ersättningen. 


    6. Det kommer man överens om från placering till placering och min gissning är att det har ändrats sedan Lilla hjärtat. Jag skulle aldrig skicka iväg ett SMS spontant (om inte föräldern är ensamstående och ligger på sjukhus t.ex) I de flesta fall vill inte föräldern att barnet ska vara hos dig och du kommer att bli sedd som den hemska häxan som stulit ett barn. Det är bättre att höra av sig på avtalade tiden och undvika att strö salt i såren. När jag var familjehem fick jag inte höra av mig till den biologiska föräldern alls pga hot, allt skulle gå via socialen. 

Svar på tråden Frågor när det gäller familjehem. Någon som är insatt eller kanske själva är familjehem :)