Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

Frågor när det gäller familjehem. Någon som är insatt eller kanske själva är familjehem :)

1. De flesta barn i familjehem är födda här så jag tror risken är minimal. Det är oftast inte frågan om ensamkommande flyktingbarn utan om föräldrar som av olika anledningar inte kan ta hand om sina barn. 

2. I de flesta fall kan man jobba som vanligt. 

3. Jag fick 10 000 kronor/månad efter skatt för 9 år sedan när jag var familjehem så 15 000 låter inte helt orimligt. Det finns en anledning till att vissa bara gör det för pengarna. 

4. Man får säga upp placeringen och då får barnet flytta. Gör inte det om det inte är absolut nödvändigt. 

5. Jag förstod inte riktigt om du vill eller inte vill att barnet följer med på semestrar. Som familjehem får man räkna med att barnet följer med. Om ni ska åka inom Sverige blir det inga problem alls, krävs ett pass kan det bli problem (men måste inte bli det) Barnet får börja på vilka aktiviteter han/hon vill och socialen betalar för det utöver ersättningen. 

6. Det kommer man överens om från placering till placering och min gissning är att det har ändrats sedan Lilla hjärtat. Jag skulle aldrig skicka iväg ett SMS spontant (om inte föräldern är ensamstående och ligger på sjukhus t.ex) I de flesta fall vill inte föräldern att barnet ska vara hos dig och du kommer att bli sedd som den hemska häxan som stulit ett barn. Det är bättre att höra av sig på avtalade tiden och undvika att strö salt i såren. När jag var familjehem fick jag inte höra av mig till den biologiska föräldern alls pga hot, allt skulle gå via socialen. 

Svar på tråden Frågor när det gäller familjehem. Någon som är insatt eller kanske själva är familjehem :)