• MoiA

Partner på BB Malmö/Lund Corona

Jag undrar om det är någon som fått ha med sin partner på BB efter förlossningen i Malmö eller Lund nu under Corona. Ska snart föda och är jätteledsen över att behöva separeras, men sen hörde jag om en bekant vars man hade fått vara kvar och läser att de gör undantag. Jag vet inte varför de fick undantag men är så jäkla avis. Tydligen hade de fått OK för det redan innan förlossningen, ingen nära relation så vill inte fråga varför...

Om ni fick ha kvar er partner vad var anledningen? Fick ni OK redan innan?

• Svar på tråden Partner på BB Malmö/Lund Corona
  • S23

Gissningsvis så fanns det problematik bakom och denna person har troligtvis varit i kontakt med aurora (eller vad det nu kallas i er region).

Om personen är mycket förlossningsrädd, riskerar depression, eller helt enkelt har väldigt stor ångest för att vara på bb kan aurora mycket väl ha skrivit in i journalen att partner skall få följa med till bb.

Det troliga är att det handlar om ganska ?starka? skäl till att partnern får undantag

• Seven Costanza

Såvitt jag har förstått får alla ha partner med sig på förlossningen men sedan måste man klara sig själv utan partner på BB.

• MoiA

Jo förlossningen vet jag ju men det var mest BB efter jag tänkte på. Ingen som fått ha sin partner kvar nu under corona?

• Lilant

Lovar dig att det är tragiska och hemska saker bakom att partnern får stanna så varför vara avundsjuk? förstår att det är jobbigt att inte få ha med partnern. Jag fick det pga autism och svårt att kommunicera så han behövde helt enkelt vara med för att det inte skulle bli kaos. ( kunde inte heller ta hand om barnet 3 dagar efter pga att min kropp mådde för dåligt så jag kunde inte stå upp )

• MoiA
    Lilant skrev 2021-05-20 14:24:14 följande:

Lovar dig att det är tragiska och hemska saker bakom att partnern får stanna så varför vara avundsjuk? förstår att det är jobbigt att inte få ha med partnern. Jag fick det pga autism och svårt att kommunicera så han behövde helt enkelt vara med för att det inte skulle bli kaos. ( kunde inte heller ta hand om barnet 3 dagar efter pga att min kropp mådde för dåligt så jag kunde inte stå upp )

Nä, det är ju klart jag blev bara så förvånad att de kunde godkänna i förväg men som du säger så har de säkert goda skäl.

På tal om annat (om det är ok att jag frågar) så har jag en kompis som fick en asperger diagnos i tonåren som såklart påverkar henne på olika sätt, men inget man märker utifrån. Hon vill ha barn men är rädd för hur hon skulle bemötas av barnmorska osv, bli dumförklarad eller till och med anmäld till soc pga förutfattade meningar. Upplevde du något sådant?
  • Lilant
    MoiA skrev 2021-05-21 08:45:23 följande:

Nä, det är ju klart jag blev bara så förvånad att de kunde godkänna i förväg men som du säger så har de säkert goda skäl.

På tal om annat (om det är ok att jag frågar) så har jag en kompis som fick en asperger diagnos i tonåren som såklart påverkar henne på olika sätt, men inget man märker utifrån. Hon vill ha barn men är rädd för hur hon skulle bemötas av barnmorska osv, bli dumförklarad eller till och med anmäld till soc pga förutfattade meningar. Upplevde du något sådant?

Tyvärr har jag både med min dotter i magen och dottern på utsidan fått kämpa med att soc vill ta barnet pga av autism :( hade jag inte haft min man så hade dom tagit barnen trotts att det är jag som tar hand om barnen på hel tid och inte han haha... Men soc kom tillslut Fram till i båda fallen att dom varit löjliga som trott att jag inte skulle bli en bra mamma. Bara för att jag inte vill ha ögonkontakt med dom betyder ju inte det att jag inte kommer ha ögonkontakt med mina barn :) men mycket fördomar är det.. På förlossnings journalen står det "barnet ligger mellan mammans ben och mamman bryr sig inte " i verkligheten på jag henne i mellan benen medans jag på en kudde för att kunna amma henne... dom letade fel hela tiden trotts att de inte fanns några hjälper ju inte heller att jag bara va 21. Man måste vara otroligt stark och ha en stark partner för att klara det:) barnmorskorna på förlossningen va snälla men sen skrev dom massa skit i journalerna dom också tyvärr blev väldigt ledsen efter att dom varit fake. Barnmorskan ljög också om rutiner don hade och att alla fick det likadant men i självavärket så va de bara jag som fick stanna 3 dygn på bb (dom så att de va pga corona men så va det inte) så man måste ha en parndt man kan gråta hos när folk ljuger än rakt upp i ansiktet och behandlar en som en 3 åring fast man är vuxen :(
Svar på tråden Partner på BB Malmö/Lund Corona