• Anonym (4barnsmamma)

    Soc anmälan från skolan

    Min äldsta dotter har haft väldigt hög frånvaro ifrån skolan sedan hon började fjärde klass. Denna termin (slutar femman i juni) har hon varit borta sammanlagt 40 dagar. Hon har erkänt att hon ljugit om att hon varit sjuk för att hon inte vill gå till skolan. Vi har försökt med allt för att få dit henne. Förklarat att det är skolplikt och att man måste gå i skolan, gått så långt att jag i ren desperation sagt att hon får vad hon vill bara hon går till skolan! Vi har haft kontakt med lärarna och förklarat läget och haft god kontakt med dem. Förra veckan började hon, efter att vi verkligen förklarat hur viktigt detta är, att gå i skolan igen och har inte missat en enda dag. Jätte skönt, men är så orolig att hon ska falla tillbaka i gamla vanor igen.

    Vi hade möte med kurator, sjuksköterskan och mentorn. Vi fick berätta om vår dotter, hur det varit och hur vi känner. Ett bra möte. I slutet av mötet sa sjuksköterskan att de kommer anmäla till socialen på grund av denna höga frånvaro.

    Är så orolig och skrämd över detta, vad kommer hända?

  • Svar på tråden Soc anmälan från skolan
  • Alexi

    De har en skyldighet att anmäla till soc om barn far illa och det är ju uppenbart att din dotter inte mår bra. Så det är ju jättebra om alla instanser kopplas in.

  • Anonym (Emelie)

    Det kommer till att börja med bli ett möte hos socialtjänsten.

    Bra att de tar det på allvar. Jag mådde dåligt i skolan under låg och mellanstadiet, gick alltid och gömde mig i skogen under rasterna, och gömde mig på toaletten på lektionerna. Ingen lärare brydde sig om det, fast de visste om det, och mina föräldrar fick inte heller veta något. Önskar att jag fått hjälp.

  • Anonym (Teddy)

    Varför tror ni föräldrar att hon inte vill gå i skolan? Vad säger hon själv? Mobbing? Diagnos? Det är ju rätt vanligt inom npf-spektrumet. Kom ni fram till några åtgärder under mötet med skolan?

  • Anonym (dålig erfarenhet av soc)

    Mest sannolikt händer inte ett skit.
    Ni får sitta och ödsla tid på meningslösa samtal som inte mynnar ut i något, förutom att ni blir märkta och får en lång journal hos soc. 
    Blir det sedan problem i framtiden kan detta användas mot er och dottern blir placerad i familjehem, vilket knappast kommer lösa problemen med hennes skolgång. Snarare tvärtom. 

    Vanligt är att det finns något som inte fungerar i skolan. Exempelvis att dottern är utfryst, mobbad etc, men att barnet känner skam (inget konstigt) och inte vill tala om det. Det påverkar givetvis hennes vilja och motivation att gå till skolan. Verksamheten vid skolan ansvarar skolan för, men det är mycket vanligt att de vill lägga det ansvaret någon annanstans. Främst hos er föräldrar, men även soc går nog bra. Då har de så att säga "lämnat över ärendet" och anser att de har gjort sitt. 

    Mitt råd är att försöka byta skola, för det finns sällan någon bättre lösning. 

Svar på tråden Soc anmälan från skolan