Inlägg från: längtan8282 |Visa alla inlägg
  • längtan8282

    Arbetssökande men orolig för min SGI

    Hej

    Ja som rubriken säger, är nyligen arbetslös på heltid cg är i vecka 7.

    Har en bra SGI pga mitt jobb på Volvo. Hade en bra lön där. Men vecka 7 är så tidigt så man hade behövt jobba lite, men är ostlig då min SGI kommer sjunka mycket inom annat yrke.

    Hur har ni gjort? Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden Arbetssökande men orolig för min SGI
  • längtan8282
    Alexi skrev 2021-05-08 13:15:50 följande:

    Du ska skydda din SGI genom att vara anmäld på AF och aktivt arbetssökande. 


    Men det innebär att jag ju ska kunna söka och ta jobb.. och det är det jag är orolig för att man hamnar på ett lågt betalt jobb som man bara kan jobba på etttag för att sen vara mammaledig meden lägre SGI
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 13:22:47 följande:

    Om du får en anställning som är tänkt att vara kortare än 6 månader så skall din sgi inte räknas om.

    Mao. En visstidsanställning som är kortare än 6 månader kommer inte förändra din sgi. Däremot kommer ett avtal på tillsvidare eller avtal på visstid längre än 6 månader ge dig en ny sgi.

    Om du blir erbjuden jobb så räkna på vad skillnaden kommer bli för dig efter att ha tagit ut alla dagar.

    Jag har en skyddad sgi som i slutänden ger mig mer än 60.000 efter skatt när jag tagit uta alla dagar. Om jag dessutom inte återgår till att arbeta heltid mellan barn utan skyddar sgi till viss del med föräldraledighet, Typ är förläldraledig en dag i veckan , så kommer inte heller min sgi räknas om.

    Tänk också på att du om du blir gravid igen inom 1 år och 9 månader efter barnets födelse så kommer dom föräldrapenning vid nästa barn vara sqmma som detta.

    Har du arbetat 240 dagar i följd innan du blev arbetslös? Det är nämligen en förutsättning för att dina 180 första dagar med föräldrapenning skall bli på sgi-nivå.

    Jag personligen hade inte tagit ett arbete som sänker sgin (om det inte handlar om väldigt liten skillnad) då det som sagt med flera barn kan handla om väldigt mycket pengar du går miste om.

    Jag skulle söka arbete men inte ta första bästa med låg lön.

    Ett alternativ kanske även kan vara att göra den anmälan och studera under hösten? Då får du csn och personligen föredrar jag a-kassa. Men du kanske hellre spar på a-kassedagar till efter föräldraledigheten.

    Att studera skadar ju aldrig annat än ekonomin


    Ok tack för hjälpen.. studera är uteslutet då jag fått skuldsanering och dom gillade inte att jag studerade när dom fick reda på det sist... att jag valt att studera..

    de vanliga a-kassedagarna har jag typ bara 58 stycken kvar av. Får man nya sen?

    Så man kan egentligen bara ta jobb på timmar? Inte ens visstid?
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 13:26:38 följande:

    Du måste bara aktivt arbetssökande för att skydda sgi.

    Du kan tacka nej till erbjudanden. Sök jobb och hoppas på att du inte får erbjudanden. Får du det så tackar du nej och hoppas att arbetsgivaren inte rapporterar till arbetsförmedlingen (det brukar de inte göra). Gör du det får du i första läget bara en varning.

    Så länge du får a-kassa från a-kassa du varit med i och inte via arbetsförmedlingen så bryr de sig ofta inte ett skit om vad du gör.

    Min man hade ett telefonmöte och fick uppmaningen att söka 8 jobb i månaden: innan hans a-kassedagar är slut så kommer han inte behöva vara mer i kontakt med arbetsförmedlingen mer än att de ser att han sökt tillräckligt med jobb.

    Om du vill skydda sgi på annat sätt så kan du studera på studiemedelsberättigad utbildning (men du måste inte plocka ut studiemedel) på

    Minst halvtid. Så gör sen anmälan till alla kurser du kan hitta


    Ok tack för din hjälp. Har typ bara 58 dagar kvar på a-kassedagarna... får man fler när dom är slut?

    Har nyligen fått skuldsanering och dom är inte förtjusta i att man väljer att studera över arbete så vill helst undvika det.

    Men sitta hemma hela graviditeten är ju inte heller kul, men vill ju som daglinnet äventyra min SGI
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 13:50:05 följande:

    Om någon säger till dig att sgi är skyddad 6 månader före bf. Så är den inte det för dig, så att du inte tabbar dig på det. För att sgi skall vara skyddad 6 månader före bf måste du arbetat 6 månader i följd innan (vilket du inte gjort eftersom du är arbetslös)


    Vad betyder det? Blev sjukskriven i januari och den sjukskrivningen gick ut iförrgår. Innan januari jobbade jag som timvikarie i hemtjänsten så fick ta ut dagar då jag inte blev inringd.. men fick min SGI uppdaterad för några månader sen och då var det ännu räknad på min Volvo lön.. men har studerat efter jag slutade på Volvo och efter det hemtjänsten
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 13:48:33 följande:

    Du kan ta visstid som är ett avtal kortare än 6 månader. Ring dock och dubbelkolla med fk för kan ha ändrats sedan tre år när jag kollade.

    Nej du får inte nya sedan. Blev du inte nyss arbetslös? Har du varit arbetslös innan? För isf kan du inte hunnit arbeta 6 månader på Volvo för isf hade du haft ny a-kassa? Och om du inte arbetat 6 månader på Volvo så är det heller inte din sgi (om du inte var tillsvidareanställd).

    Som det ser ut nu lär du hamna i arbetsträning hos arbetsförmedlingen och det har jag ingen koll på alls hur det påverkar sgi.

    Varför har skuldsaneringen åsikter om ifall du studerar? Är inte skuldsaneringen klar? För isf ska de väl inte lägga sig i det?


    Blev sjukskriven i januari och den sjukskrivningen gick ut iförrgår. Innan januari jobbade jag som timvikarie i hemtjänsten så fick ta ut dagar då jag inte blev inringd.. men fick min SGI uppdaterad för några månader sen och då var det ännu räknad på min Volvo lön.. men har studerat efter jag slutade på Volvo och efter det hemtjänsten. Så det var typ 2 år sen jag slutade på Volvo...

    Skuldsaneringen är fortfarande på inledande vilket betyder att tills allt är klart, kanske 4 månader till, så kan dom fortfarande avbryta det. Vågar inte chansa..
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 14:05:25 följande:

    Normalt sett är sgi skyddad sex månader före bf. Din kommer inte vara det då du inte arbetar 6 månader i följd nu innan dess.

    Du har avbrott med både studier och arbetslöshet.

    Om du inte kan studera så kommer du hamna i något program hos af och få aktivitetsersättning från fk. Snabb googling säger mig att din sgi då är skyddad


    Vad är det för olika program man kan göra? Söker jobb hela tiden. Även timmar inom förskolor.. men så många regler med allt och är livrädd att stå vid förlossningen utan någon ersättning
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 14:02:53 följande:

    Efthsom dina a-kassafagar snart är slut så har du redan varit arbetslös ganska länge.

    Pga detta skulle jag nog vara mån om nytt jobb trots lägre lön om det handlar om tillsvidare. Lång arbetslöshet kommer inte se snyggt ut när du ska söka arbete sedan.

    Så även ur det perspektivet hade studier varit lämpligt


    Det är så svårt att veta hur man gör med alla regler.är livrädd att man ska hamna vid förlossningen utan någon ordentlig ersättning. Tänk om jag inte får något tillfälligt jobb? Tänk om jag står utan tills jag börjar visa magen med? Inte lätt att få tag i jobb hur som helst... livrädd för allt detta
  • längtan8282

    Sen på det så har jag problem med min ångest medicin så jag höll på att öka på den nya sorten när jag fick reda på att jag var gravid.. då sa läkaren att jag inte kan höja mer.. och detta är hälften av det jag åt av den andra.. så hade behövt höja mer..

    Även illamående av graviditeten och hemsk yrsel dagligen..

  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-08 15:24:32 följande:

    Är du helt säker på att du skall behålla detta barn?

    Förutsättningarna låter onekligen så bra.

    Psykisk ohälsa, arbetslös snart utan a-kassa, inte en kronoa sparad (antar jag med tanke på skuldsaneringen).

    Har du en partner som är delaktig i detta?

    Det värsta som kan hända är ju att du hamnar i ett läge där du måste gå på socialbidrag. Visst fungerar det. Men jag skulle fundera över vilket liv det är du vill ha.

    Kommer du kunna bli bättre i din psykiska hälsa om du får barn? Kan du medicinera om du ska amma? Om det är svårt att få arbete nu. Hur ska det då vara efter att ha varit borta från arbetsmarknaden ännu fler år?

    Att du inte blir inringd i äldrevården gör mig också fundersam. Om du gjorde ett bra arbete borde det väl finnas jobb? Skriker inte de efter personal? Eller har jag missuppfattat det?

    Om orsaken att du inte blir inringd inte är arbetsbrist så kanske du behlvde få hjälp med att fungera bättre på en arbetsplats?

    Jag förstår fullt ut att abort inte skulle vara ett alternativ. Det hade det inte varit för mig om jag varit i din situation. Jag vill bara väcka tanken så att du är på det klara med vad du ger dig in på. Och vad du riskerar att förlora för din egen del i framtiden


    Ja jag ska behålla barnet. Jag är psykisk nog stabil för arbete söker jobb varje dag. Men svårt att få. Och gällande min förra arbetsplats så var det en speciell chef som sa rakt ut till mig strid kan få jobba på timmar men ingen anställning för att jag Ingemar utbildad undersköterska. Så sökte mig vidare.. för några timmar här o där funkar inte i längden.. väntar på svar från jobbansökningar..

    Och skuldsaneringen fick jag då jag har mycket skulder som bla har funnits med från mitt ex som tog saker i smyg men det är en lång historia som jag inte tänker ta här.. så glad att veta att jag är skuldfri om 4 år..

    Och ja min man är fullt insatt i allt.. vi är två i detta.. vad du nu menade med det
  • längtan8282
    Tusselina skrev 2021-05-08 19:31:43 följande:

    Tyvärr kan du inte skylla på att "inte fått instruktioner", man har en skyldighet att själv ha koll på reglerna.

    Inte första bästa underkvalificerade arbete nej, men det beror också på hur det bedöms med möjligheter att få något annat tillräckligt fort. Det som gör det till bidragsfusk är att inte informera om att man tackat nej då det är något som leder till sanktion (dvs det hoppas att arbetsgivaren inte rapporterar det) om det gäller något som räknas som "lämpligt arbete", det finns vissa specifika regler gällande arbetsvillkor och om det är stridsåtgärder på arbetsplatsen och liknande samt även en inkomst relaterad regel. Problemet med den inkomst relaterade är dock att den idag i praktiken inte har någon betydelse då a-kassans tak är så lågt (lite mer nu under de tillfälliga corona reglerna) - om arbetet betalar mindre än 90% av ersättningen från akassan (där räknar inte eventuella extra inkomstförsäkringar från facket in) så anses det inte lämpligt. Så länge ett arbete har liknande arbetsvillkor som för motsvarande kollektivavtal och inte är i konflikt och du kan besöka din familjebostad 1 gång i veckan anses det lämpligt. Att tacka nej till ett lämpligt arbete leder till sanktion. 

    Finns det däremot gott om arbeten att söka och möjlighet att få dessa finns det ingen anledning att söka underkvalificerade sådana. Börjar man däremot varit arbetslös så länge man snart får slut på dagarna kommer de ligga på hårdare på det om man bedöms kunna få dessa men inte söker. 

    Reglerna för ersättningen är det främst a-kassan man ska vända sig till för, inte vad arbetsförmedlingen instruerar, det kan vara lite lurigt ibland att veta vem som ansvarar för vad där. Men får man sin ersättning från en a-kassa så är det de som gör de faktiska besluten och bedömningen om man har rätt till ersättning eller inte (och till de man intygar att den information man lämnat är korrekt i sin begäran om ersättning) men arbetsförmedlingen är de som skicka så kallade meddelanden till a-kassan som ligger till grund för en del av bedömningen. 

    I vilket fall som helst är det alltid på ens eget ansvar att se till att man vet vad reglerna säger. "Men arbetsförmedlingen sa..." är inte en godkänd ursäkt. 

    Jag tvivlar starkt på att de gett någon skit på att han tagit sommarvikariat, däremot om han tagit det och använt det som ursäkt att inte söka/ta tillsvidare anställning är det ett helt annat läge. Det kan vara ett ganska stort problem när många sommarvikariat tillsätts tidigt, det finns praxis om hur långt i förväg det "räknas", har dock inte det i huvudet just nu. 

    Hårdare praxis är på ingående, försöka fuska är inte att rekommendera. 


    Är absolut inte ute efter nåt fusk. Men har en son hemma på 13 år.. ensam vårdnad.. får man fler dagar då automatiskt eller måste jag ansöka om det?

    Söker jobb med hela tiden.. ringer runt med för att ligga på lite extra. Men bor i Asarum utanför karlshamn.. inga stora städer med mycket jobb så gör så gott jag kan..
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-05-09 06:31:12 följande:

    Tack för utförligt svar.

    Jo han uppmanades att inte ta vikariatet trots att han fortsatte söka andra arbeten. Det var då en månad kvar till start men han fick sedan dessutom börja två veckor tidigare. Och gissa vad. Sommarvikariatet ledde sedan till tillsvidareanställning.

    Handläggaren som ringde ansåg att han skulle tackat nej och istället söka två arbeten som han inte hade kompetens för över huvud taget. Han uppfyllde inte några av de krav som ställdes och hade inte haft minsta lilla chans att få de arbeten de ansåg att han skulle tacka nej till sommareviket för.

    Jag trodde också att de 150 extra dagarna syntes automatiskt?

    Ta med barn under 18 har du rätt till 150 dagar utöver de 300. Är det alltså bara de 300 du snart använt upp?


    Ok ja jag har 58 dagar kvar av de 300.. får jag då dom andra 150 automatiskt eller är det krav eller annat på dom?
Svar på tråden Arbetssökande men orolig för min SGI