• Anonym (Soc.)

Sekretess för socialsekreterare??

Anonym (***) skrev 2021-05-08 16:51:06 följande:

Ja, det får hon. Hon såg dig hemma hos någon, hon var inte där för att hämta dig, ärendet handlade  inte om dig utan om någon annan. Så att hon såg dig där behöver hon inte dölja för någon.

Kan du inte stå för vem du umgås med och vad du gör? 

Är du på riktigt eller? Nej socialsekreterarn får inte berätta för någon om att hon sett TS även om TS inte var målet för besöket.

Däremot så får/bör socialsekreteraren som såg TS i ett olämpligt sammanhang upprätta en orosanmälan utifrån nämndens egna iakttagelser gällande TS.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Kjell) skrev 2021-05-11 00:52:46 följande:

TS är ju myndig så vem skulle vara mottagaren menar du?

Hon är tillräckligt ung för att hon fortfarande kan tillhöra barn och familjenheten och en vuxen kan orosanmälas till just vuxenenheten. Trodde du att man inte kan orosanmälan vuxna? Det kan man. Däremot krävs det mer för att inleda en utredning mot någons vilja.
  • Anonym (Soc.)
    ventilera mera skrev 2021-05-11 08:11:30 följande:

Ni som säger att hon har tystnadsplikt när det gäller TS också, är ni säkra? Jag undrar på allvar alltså, ingen ironi. 

Jag har också tystnadsplikt i mitt arbete, men gentemot mina elever på den skola jag befinner mig på. Är jag ute på stan i jobbet och har med mina elever så gäller ju tystnadsplikten, men ser jag då en väns barn t ex skolka från skolan så får ju jag berätta det för vännen utan att det går under tystnadsplikten. 

Den kunskap information som hon fått i samband med ett uppdrag i sin tjänst omfattas tveklöst av sekretessen. Om hon hade sett TS när hon var i lägenheten för att leta efter sin egen son rent privat hade hon inte haft sekretess.
Svar på tråden Sekretess för socialsekreterare??