• Anonym (Ts)

    Hur hantera min mans härskartekniker mot mig?

    Min man har i flera år alltid använt härskartekniker mot mig, vänder på allt vad jag säger till hans fördel, gör aldrig fel m.m.. Han har aldrig varit våldsam men sättet hur han härskar över mig får mig att må så himla dåligt och jag vet inte hur jag ska hantera det.. Antingen slutar det med att jag inte orkar och ber om ursäkt för något jag inte gjort fel ens.. Eller så försöker jag stå på mig och då slutar det med att jag blir bestraffad.

    Som nu..

    Han ska åka iväg en helg med en vän. Han har inte planerat det med mig utan bara nämnt det och jag brukar inte neka. Jag säger då att det aktuella datumet för resan inte fungerar, nu när han meddelar det, för att jag jobbar och förskolan är stängd pga röd dag (mannen är ledig men jag jobbar) och han blir arg för att jag alltid jobbar och han tog förgivet att jag är ledig "för de är normalt att man är det när det är röd dag" (jag har jobbat de senaste 10 åren OB-tid). Så blir diskussionen att jag inte lyssnat, att jag inte planerat för att vara ledig, att jag visste om att han skulle iväg.. jag försöker påtala att han inte alls gett mig något datum överhuvudtaget innan idag utan bara nämnt att de ska ske framöver, men nej, jag har fel som alltid. Diskussionen mynnar i alla fall ut i att han nu vägrar genomföra en sak för mig där jag är 100% beroende av hans hjälp och han vet om det, för att han inte tycker det är lönsamt att fixa och hjälpa mig för att jag beter mig som jag gör.. och jag är så ledsen nu, har sett framemot så länge.. Han fullständigt ignorerar mig och det är bara timmar kvar tills "min grej" skulle genomföras och jag vet att nu kommer det inte bli av... samtidigt som jag vet att jag kommer låta honom åka iväg ändå.. vad gör man ens? Vad ska jag använda för argument? Funkar inte med att hota att lämna för han vänder det också. Han vänder allt mot mig. Det spelar ingen roll vad jag säger det är alltid mitt fel.. jag har ingen annan att vända mig till heller..

  • Svar på tråden Hur hantera min mans härskartekniker mot mig?
  • Anonym (X)

    Jag förstår inte, han kommer sabba dina planer trots att han inte har nåt annat för sig, men du kommer ändå ta ledigt för att han ska få göra sin?
    Varför?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2021-05-09 11:53:24 följande:

    Jag förstår inte, han kommer sabba dina planer trots att han inte har nåt annat för sig, men du kommer ändå ta ledigt för att han ska få göra sin?

    Varför?


    Ja.. bra fråga. Antar att jag är rädd för ytterligare bestraffning om han inte tar sig iväg.
  • Anonym (Lämna)

    Titta upp information narcissism och se hur väl du bedömer det passar in på honom.

    Sedan är mitt råd att du lämnar, du kommer ALDRIG vinna, du kan bara lämna och bygga upp ett liv där du faktiskt mår bra. 

  • Anonym (Jen)

    Det här låter ju som en djupt osund relation. Du hör ju själv, att vara rädd för bestraffningar från den man lever med är inte ett sunt förhållande. Kontakta en kvinnojour för stöd och hjälp och börja planera för att lämna honom. Det kommer inte att bli bättre.

  • fornminne

    Du ska inte hota med att lämna. Du ska lämna. Tomma hot leder ingen vart. Det kan bli tjafs och missförstånd även i den bästa relationen, men härskartekniker är alltid ett varningstecken. Du skriver att han vänder allt mot dig. Jag tror att du måste bestämma dig, om det är värt att stanna eller inte? Det låter inte så och han lär inte ändras...

  • annabellelee

    Han verkar ju vara en skitstövel, och du bara låter honom vara en skitstövel och belönar hans beteende genom att låta honom åka iväg?

    Det bästa är förstås att du skiljer dig, för är han en skitstövel och alltid har varit det lär det inte ändra sig.

    Det näst bästa är att sätta tydliga gränser för vad du går med på och inte rucka på dem. Det lär leda till fullskaligt krig, men då visar du åtminstone dina barn att det inte är okej att bli trampad och spotta på.

  • Anonym (Linn)

    Börja bygg upp dig själv och ett eget liv. Det är skrämmande jag vet, men ta det i små steg. Vad kan du göra för att bli mer oberoende av honom?

    Ställ dig i alla bostadsköer som finns där du bor. Öppna ett konto och börja spara varje månad. Strunt samma om det bara blir småsummor, det är bättre än inget. Har du någon väninna som kan bli ditt stöd i vardagen? Att ni hjälper varandra med barnen ibland? Eller att väninnan hjälper dig med aktiviteten som din man nu, i all sin barnslighet, vägrar att hjälpa dig med?

    Han bryter ner dig. Sådana som han kan man aldrig prata med. Aldrig få honom att förstå. Det är totalt omöjligt så strunta bara i det.

    Satsa på dig själv och barnen. Målet är att undan för undan bli mer självständig.

    Har du någon familj i närheten?

  • Anonym (Kvinna)

    Du skriver att din sambo använt härskartekniker mot dig i flera år. Det är inte ok som jag ser det. Hoppas att du har tänkt långsiktigt och står i bostadskö och/eller har ett eget sparkapital så att du kan lämna och klara dig själv.

  • Anonym (66)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-09 11:58:42 följande:

    Ja.. bra fråga. Antar att jag är rädd för ytterligare bestraffning om han inte tar sig iväg.


    Och du vill fortsätta leva så här hela ditt liv?

    En annan sak är att ni kan skaffa en gemensam kalender, där du skriver upp alla arbetspass/göromål och han skriver upp sina planer, då ser den andra direkt om något annat är planerat den dagen... Då har han inget försvar till att du "glömt" då står det svart på vitt!
  • Anonym (H)

    Kortsiktigt:

    Har du familj eller vänner som snabbt kan hjälpa dig här? Om han sabbar detta så måste du stålsätta dig att neka hans resa helt. Vik inte en jävla tum här.

    Långsiktigt:

    1. Kontakta en terapeut. Börja gå i terapi för att bygga upp dig själv och ditt självförtroende. Ring en kvinnojour och be om hjälp, för detta är psykisk misshandel. Han bryter ner dig. De kan hjälpa dig med vilka steg du behöver ta.

    2. Lägg ner all energi för att bygga upp ett nätverk av vänner. Du får inte vara ensam i detta. Det är just det narcissister vill. Han vill ha full kontroll på dig.

    3. Ställ dig i bostadskö. Förbered dig på en separation.

  • Anonym (ooo)

    Man ska inte leva ihop med personer som är som han. Fy sjutton.

    Medan han nu är borta på sin kära resa, så pratar du med vänner, planerar för separation, tänker igenom ekonomi osv. Du kommer behöva hjälp utifrån för han kommer givetvis bli upprörd om du säger att du vill göra slut (hur kan man vilja lämna en så perfekt person som honom, brukar sådana personer tänka). Han kommer säkerligen dra till med fraser som handlar om att du inte kommer klara dig ensam osv. Kanske tom hota med att du inte kommer få ha barnen, men sånt är bara tomma hot. 

    Kanske du ska dra iväg någonstans med barnen och när han kommer hem hittar han ett brev från dig där du har skrivit att du behöver tänka över situationen och att du inte trivs med livet som det är. Tala inte om var ni är, men skriv att nu kan ringa något visst klockslag som DU har bestämt. Då ska du heller inte vara ensam utan någon med sitter med och hör på samtalet. Ev spelar du in det också, ifall han blir hotfull och ilsken. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-09 12:53:41 följande:

    Man ska inte leva ihop med personer som är som han. Fy sjutton.

    Medan han nu är borta på sin kära resa, så pratar du med vänner, planerar för separation, tänker igenom ekonomi osv. Du kommer behöva hjälp utifrån för han kommer givetvis bli upprörd om du säger att du vill göra slut (hur kan man vilja lämna en så perfekt person som honom, brukar sådana personer tänka). Han kommer säkerligen dra till med fraser som handlar om att du inte kommer klara dig ensam osv. Kanske tom hota med att du inte kommer få ha barnen, men sånt är bara tomma hot. 

    Kanske du ska dra iväg någonstans med barnen och när han kommer hem hittar han ett brev från dig där du har skrivit att du behöver tänka över situationen och att du inte trivs med livet som det är. Tala inte om var ni är, men skriv att nu kan ringa något visst klockslag som DU har bestämt. Då ska du heller inte vara ensam utan någon med sitter med och hör på samtalet. Ev spelar du in det också, ifall han blir hotfull och ilsken. 


    Om nu någon kommer skriva att TS inte får åka iväg med barnen någonstans så menar jag tex hem till sina föräldrar eller liknande, några dagar - inte att de ska rymma. 
  • Anonym (K)
    fornminne skrev 2021-05-09 12:09:54 följande:

    Du ska inte hota med att lämna. Du ska lämna. Tomma hot leder ingen vart. Det kan bli tjafs och missförstånd även i den bästa relationen, men härskartekniker är alltid ett varningstecken. Du skriver att han vänder allt mot dig. Jag tror att du måste bestämma dig, om det är värt att stanna eller inte? Det låter inte så och han lär inte ändras...


    Plus
  • Plupp73

    Big no no! Du måste lämna, han kommer alltid att fortsätta använda dig som spelbricka och sin personliga marginal

  • Anonym (Emma)
    Anonym (66) skrev 2021-05-09 12:23:38 följande:

    Och du vill fortsätta leva så här hela ditt liv?

    En annan sak är att ni kan skaffa en gemensam kalender, där du skriver upp alla arbetspass/göromål och han skriver upp sina planer, då ser den andra direkt om något annat är planerat den dagen... Då har han inget försvar till att du "glömt" då står det svart på vitt!


    + 1

    Sedan tycker jag att du ska tala om för honom att du inte kommer tolerera det här gaslightning-beteendet i fortsättningen.
  • Anonym (HH)

    Men be honom dra åt helvete, vad är problemet?!

    Hade du tyckt det varit okej om dina barn levt i en relation där de blev behandlade såhär?

Svar på tråden Hur hantera min mans härskartekniker mot mig?