• Sun 9 May 2021 15:18
    682 visningar
    3 svar
    3
    682

    Livlig och mkt bitiga valp och gäster

    MeAndBaby skrev 2021-05-09 14:42:13 följande:

    Ang att hälsa på gäster (nära familj) el inte... Min valp är 12 v och extremt bitig av sig, samt av den livliga "överglada" typen. Om två veckor ska vi ha några gäster här hemma, varav ett barn på 2,5 år. De här inte träffat valpen tidigare och är såklart nyfikna och kommer ju vilja klappa lite grann. Dilemmat är att min livliga, hoppiga, bitiga valp inte kommer fixa detta med närkontakt med nya människor utan att bli smått tokig och bita utav bara sjutton. Hon fixar knappt att "hälsa" på oss i familjen som hon bor med utan att byta och hoppa. Är det "taskigt" att skippa det där med att hälsa över huvud taget på gästerna? När hon är alldeles nyvaken är hon inte bitiga, kanske invänta ett sådant läge så 2,5-åringen iaf kan få ge en liten klapp?

    Planen är att (förutom såklart träna mkt på att inte hoppa på oss/folk samt vara lugn om man ska få komma fram till någon) ha henne kopplad under den tid gästerna är hos oss, varvat med komposthage. Allt för att ha henne under kontroll och "skydda" gästerna.

    Men alltså, blir det bara helkonstigt om hon inte får ha någon kontakt alls med gästerna? Jag tror som sagt inte att hon kommer kunna fixa att ha en lugn kontakt med dem alls. Inte kul om de går härifrån med blödande sår liksom...


    Passivitetsträning i balans med mental aktivering är ju A och O i en hunds liv och här är ju ett ypperligt tillfälle att träna passivitet. Valpen verkar ju stressa upp sig så se det som att du skyddar valpen från en situation hon inte klarar av än. Tror absolut hon mår bäst i komposthage med ett tuggben.
Svar på tråden Livlig och mkt bitiga valp och gäster