• StudierKemi

    Ellära, uppgift:

    Hej!

    Kan någon hjälpa mig förstå uppgiften nedan?

    Det jag inte förstår mer exakt är varifrån bråken "4/5"(strömmen genom B) samt "1/5"(strömmen genom C) kommer ifrån?

    Tack på förhand! :)

  • Svar på tråden Ellära, uppgift:
  • Mortiscia80

    Det är bara uttryckt på ett sätt som du kanske inte är van att se. Det betyder att fyra femtedelar av strömmen (eller 80 % om det blir lättare för dig) går genom B medan en femtedel (20 %) av strömmen går genom C. Man kan skriva detta på minst tre olika sätt med andra ord, de två som jag använde ovan eller som bråkdelar på det sätt de gjort i uppgiften.

  • Friger

    Oj, vad du sätter fingret på något jag helt håller på att glömma bort! Ändå har jag studerat ämnet och jobbar jag med saken! Men räknar aldrig på saken längre i praktiken. På arbetet går vi i stort sett bara efter lagar och regler.

    Men jag ska göra ett försök!

    Siffran 5 kommer från 4 + 1 (punkt C + punkt B)

    Sen är det bara att se det som att all ström är 5/5 = 1 = 100%. Sen är ju bara frågan vilken väg i kretsen den tar? Merparten av strömmen tar den enklaste vägen. Det är den väg som har lägst motstånd.

    Du kan se det som vattenrör. Har du en vattenledning som grenar upp sig ett stort och ett litet vattenrör så kommer det rinna vatten ur bägge rören, men olika mycket. Resultatet på andra sidan om rören kommer dock inte att skilja sig från matande vattenledning!

    Hoppas att det går bra med studierna! Glad

Svar på tråden Ellära, uppgift: