• Winnie

Babysim när barnet inte gillar att bada...

Får väl lägga det här under sång/lek osv eftersom babysim normalt sett ska vara en slags kul lek. Men min lille kille på dryga 6 veckor gillar absolut INTE att bada, så för honom är det i och för sig ingen lek. Hmmm... Jag har nog varit överpositiv som nu har anmält honom till babysim med start nästa vecka, trots att han inte ens gillar att bada hemma i badbaljan... Hade redan innan han föddes sett fram emot babysim, så det blev en liten besvikelse när han nu avskyr vatten.

Men ni som går/har gått med era bebisar på babysim: har de redan hemma gillat vatten och sedan även älskat babysim, eller har det gått bra med babysim även om de inte gillat att bada hemma i baljan?

Hmmm... får väl försöka vänja honom så gott det går innan kursen startar antar jag... Nån som har några tips?

• Svar på tråden Babysim när barnet inte gillar att bada...
  • Jojjanna

Vi går på babybad, dvs utan instruktör, en gång i veckan sedan några veckor tillbaka och min lilla Alfons som är tre månader verkar gilla det...

På det stället jag badar med min Alfons är temperaturen 35 grader och om jag tappar upp samma temperatur eller lite varmare hemma så njuter han i fulla drag!

Några tips!
    Har du provat vattentermperaturen hemma? Det kanske är för kallt för att din lilla ska tycka om att bada?

Har ni tillgång till badkar? Prova att bada tillsammans med honom där och se om han känner sig tryggare av att du är med i vattnet.

• Prospero

Prova och se - kanske det blir roligare med en massa andra barn. Annars är det ju bara att lägga ner det - det är ju bebben som ska tycka om det! Vår tjej började när hon var 6 månader och hon är 8 mån nu. Det har varit sådär de sista gångerna, grupplekar och sång är bra men att bara simma runt med föräldern är inte så kul. Hon är där med sin pappa just nu, och är det ledsamt då också så lägger vi ner det och provar igen om några månader.

• Mamma till Ella

För min dotter tog det några gånger innan hon tyckte att det var ok att bada i bassäng. Hon är en försiktig liten flicka så vi måste "tvinga" henne till vissa saker för att se vad hon tycker, annars är hon skeptisk till allt nytt. Hon var 7 månader när hon började på babysim. Vi gick bara två kurser eftersom hon inte tyckte det var helkul.

• Winnie

Tack för era svar!

Ja vi har badkar så vi skulle ju kunna testa den varianten. Och att mäta temperaturen låter också som en bra idé eftersom de 2 gånger som det har gått bra att bada honom, så har vi tagit i lite varmare. Nästan så att vi tyckt att det varit ett gränsfall, men han verkar gilla när det är ordentligt varmt.

Oj, 6 resp. 7 månader! Trodde att det var lite för sent och hade bara denna kursen och sedan efter sommaren att välja på. Hade ju kunnat vänta och anmäla mig till de grupper som startar efter sommaren, då är han 6 månader... När han börjar nästa vecka är han prick 8 veckor men de kräver 6 veckor som minimum...

• Shagwell

Antingen är han en "badkruka" - inte alla som uppskattar att bada inte, eller så är det en mognadsfråga. Dvs ni kanske ska vänta med att bada i bassäng förrän han är redo? Vad ni än gör så tvinga honom aldrig, vattenskräck är vanligare än man tror och det är ju faktiskt jobbigare att träna bort en skräck/fobi än att kanske vänta lite extra och invänta honom.

På badhuset i närheten av där vi bor, pratade tjejen(ansvarig) om att bebisen ska ha badat balja och badkar med en av förälderna och iaf uppskattat det i någon minut
    Sén kan man ju ha dåliga dagar och att introducera något nytt just då kanske inte slår väl ut.

Vår tjej skrek de första gångerna hon badade balja, men mestadels 9 utav 10 ggr är hon riktigt nöjd och verkar tycka det är skitkul. Jag brukar försöka skojja till det när jag doppar ner henne första gången och det tycks avgörande för resten av badningen. Gör själva "i-plumsandet" till en skojssig lek. Blir han nu tokarg så ta upp honom och krama om tills han lugnat sig, prova igen. Fortfarande arg? låt vara tills en annan bättre dag.

Uttrycket, man ska sluta när det är som bäst gäller i allra högsta grad badandet.

Lycka till!!!

• Winnie

Självklart skulle vi aldrig tvinga honom. Det ska ju vara på roligt och mysigt!
    Ja gillar han det inte så får vi ge upp eller testa senare helt enkelt.

• Malin1976

En familj på vårat babysim hade ett barn som skrek något så fruktansvärt på babysimmet. Hemskt att höra...
    Så efter juluppehållet kom dom tillbaka, gick hur bra som helst. De hade då sänkt temperaturen på vattnet hemma när de badade där.
    Det var helt enkelt för kallt i bassängen (36 grader). Så lagom är bäst!
    (vad nu lagom kan vara...)

• Linchen

Prova som sagt att mäta temperaturen....våran bebis gallskrek de första två gångerna vilket inte var så konstigt när jag senare med termometern förstod att 37 grader är ganska varmt och att jag hade badat honom alldeles för kallt innan, nu älskar han att bada!

• A73H

Åh, läste precis att du skrivit att ni inte tänkte propsa på babysim om han verkligen inte gillade det...*puh*... Har träffat mammor med gallskrikande småttisar som ändå ska gå för "han tycker ju att det är såååå mysigt" Ursäkta, vem var det som tyckte att det var mysigt?.. Lycka till!

• LeWi

Måste bara säga att vi har gått igenom alla faser med vår äldsta (nu 3 år) på babysimmet - Från hänförd fascination till "vill bara kramas med mamma hela lektionen"...
    Och OJ vad det har varit värt det! Nu simmar hon som en fisk och äälskar att bada

Babysim är ju annorlunda än att bada ensam i baljan - man är i mammas eller pappas trygga famn och har ett helt annat spelrum än i baljan. Sonen gillade aldrig baljan men älskar att bada i poolen.
    Men kolla så ni är på ett "riktigt babysim" godkänt av babysimförbundet - Det finns måånga därute som lär ut helt fel saker...
    www.babysim.org/

Svar på tråden Babysim när barnet inte gillar att bada...