• Anonym (Trött)

Snälla hjälp! Jag städar ihjäl mig!

Precis som rubriken lyder.

Jag städar ihjäl mig.

Jag är verkligen helt slut.

Jag vet inte om jag bara är väldigt pedant av mig eller om det är något annat som spökar?

Allting måste städas perfekt.

Jag tvättar väggar, dörrar, lister, golv, dammsuger, tvättar mattor, tvättar soffkuddar. I flera flera flera timmar.

Jag har speglar på väggen i vardagsrummet ovanför soffan.

Dessa brukar jag ta ner och torka av sätta upp. Sen efter kanske en timme ta ner igen torka av och sätta upp. Sen igen ta ner torka av och sätta upp. Så kan jag hålla på många gånger.

Listerna kan tvätta i många timmar. Sen behöver jag tvätta dem igen.

Det handlar väldigt mycket om symmetri. Att allting ska stå perfekt.

Tv bänken bland annat och soffan ska stå exakt lika mycket från väggen på bägge sidorna så då mäter jag med tumstock för att kolla att måttet är exakt på bägge sidor.

Jag har tavlor i hallen som hänger på en krok. Tavlorna tar jag ner och torkar av. Sen sätter upp dem. Sen tar jag ner dem igen torkar av och sätter upp dem.

Det handlar inte om att jag behöver göra det ett visst antal gånger. Utan det handlar om KÄNSLAN.

När jag känner mig nöjd så är jag nöjd. Ibland kan det hända att bara torkar av soffbordet tex en gång medan tv bänken ska vara perfekt och torkas av 10 gånger.

Jag har hållit på nu i flera dagar. Ett rum kan ta 6 timmar för mig att städa.

Sen kan jag behöva städa rummet igen för att vara säker på att det verkligen blir bra.

Jag är trött nu och har ingen ork alls.

Idag har jag städat vardagsrummet. Tvättat fönster. Speglar. Bord. Bänk. Osv osv. Jag började vid 13 tiden och slutade för en stund sen. Men imorgon behöver jag ta ner speglarna igen för att torka av dem igen för att vara säker på att dem blir rena.

En vän till mig tyckte att detta låter som OCD - tvång.

Vad tycker ni?!?

• Svar på tråden Snälla hjälp! Jag städar ihjäl mig!
  • Aniiee

Ja, det låter som OCD/tvång. OCD handlar inte om antal gånger, det handlar om känslan.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (.)

Låter som du har tagit tram. Hade ett x som tog sånt och städade och städade helt maniskt.

• Anonym (Rationell)

Japp, sök hjälp

• Frontline

Kom hit och städa om du vill, jag har samma känsla fast typ tvärtom..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Elisa)

Det låter som om du har någon sorts tvångs syndrom...
    och av egen erfarenhet vet jag att det bara kommer bli värre om du inte gör någonting åt det..

Byt "hobby" som jag gjorde och prova att låta bli att städa så där tvångsmässigt...hur mår du då tex...om du skulle låta bli att städa det som egentligen inte behövs flera ggr??
    Ta ett steg i taget, låt bli att städa lite mindre och mindre dag för dag tex!!

Tänk också på att för mycket användande av rengörings sprejer mm är farligt-farligare än liiite smuts t.o.m..
    "lite skit rensar magen" var jag uppfödd med att höra!!

MEN trots det ville jag vara som min mamma, men hon städade normalt...Jag fick någon sorts tvångs syndrom redan vid 10 års ålder att städa mitt eget rum - perfekt...inte för att jag blev tillsagd att städa, men jag ville väl "vara duktig" då..eller något??

Det gick så långt att jag började städa i mina kompisars rum - då jag tyckte att dom hade det stökigt från när jag var vid 12 års ålder ha ha 

När jag senare som lite äldre upptäckte att det inte spelade någon roll hur "duktig jag än var" så brydde sig ingen nämnvärt- så slutade jag sakteligen städa så tvångsmässigt!!
    Samtidigt som jag inriktade mig på något annat-en helt ny hobby - där man verkligen blev smutsig ..Hästar, ridning och skötsel!!

Nu är du ju vuxen och det går inte att jämföra riktigt- förstår jag ju, men samtidigt så vet jag hur det känns- allting måste ligga på sin plats, det måste vara rent och putsat...osv...

Att börja med någon annan "hobby" kan nog funka för någon som är vuxen också?!

• Wolfard

Ja OCD var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg, du bör ta tag i det och mota olle i grind annars riskerar det att eskalera och bli än värre.

• Anonym (Sanna)

Gör som jag. Skaffa 4 barn på 4 år. Totalt omöjligt att hinna städa som besatt, hur gärna man än vill.

• Pinotage

Låter onekligen som OCD - du behöver terapi för att komma ur det beteendet ! Sök hjälp, du behöver inte leva så där.

• Anonym (Elisa)
    Pinotage skrev 2021-05-10 06:42:35 följande:

Låter onekligen som OCD - du behöver terapi för att komma ur det beteendet ! Sök hjälp, du behöver inte leva så där.

Man kan hantera det själv också vilket jag gjorde...nu vet jag ju inte TS ålder, men om man kan hantera det själv som yngre - runt 16-18 år så borde man ju kunna hantera det själv också som vuxen, kanske??

Med bättre resultat och ingen medicin - utan genom lite förändringar i sitt beteende och framförallt genom att byta fokus/ "hobby"..

Utan några kvacksalvare...som skickar hem personen med ngr Alvedon typ..

Det bästa är väl både hjälp och självhjälp = att man får hjälp - om det är nödvändigt och samtidigt börjar fokusera på något annat!!
  • Anonym (Manisk)

Som alla sagt lider du av OCD. Du borde söka hjälp för det är svårt komma ur själv. Jag har sett tv-serien som handlar om folk med städmani och du är inte långt efter dom alls. Vissa städade all vaken tid, gjorde slut på 20 antibakteriella sprayflaskor i veckan, kunde inte ta hem folk för då fick de nästan slänga soffan de suttit i m.m. Du är inte där än, men kan lätt hamna om du inte sätter stopp. 

Livet kommer inte gå under för att du städar mindre. Tvärtom kommer du får mer tid till att faktiskt leva livet!  Men ångesten du nu dämpar med städmanin måste du ta itu med på nåt annat sätt. För det är därför du städar och fixar hela tiden. Det är ju absolut inte för att det verkligen behövs.

Svar på tråden Snälla hjälp! Jag städar ihjäl mig!