Snälla hjälp! Jag städar ihjäl mig!
Precis som rubriken lyder.
Jag städar ihjäl mig.
Jag är verkligen helt slut.
Jag vet inte om jag bara är väldigt pedant av mig eller om det är något annat som spökar?
Allting måste städas perfekt.
Jag tvättar väggar, dörrar, lister, golv, dammsuger, tvättar mattor, tvättar soffkuddar. I flera flera flera timmar.
Jag har speglar på väggen i vardagsrummet ovanför soffan.
Dessa brukar jag ta ner och torka av sätta upp. Sen efter kanske en timme ta ner igen torka av och sätta upp. Sen igen ta ner torka av och sätta upp. Så kan jag hålla på många gånger.
Listerna kan tvätta i många timmar. Sen behöver jag tvätta dem igen.
Det handlar väldigt mycket om symmetri. Att allting ska stå perfekt.
Tv bänken bland annat och soffan ska stå exakt lika mycket från väggen på bägge sidorna så då mäter jag med tumstock för att kolla att måttet är exakt på bägge sidor.
Jag har tavlor i hallen som hänger på en krok. Tavlorna tar jag ner och torkar av. Sen sätter upp dem. Sen tar jag ner dem igen torkar av och sätter upp dem.
Det handlar inte om att jag behöver göra det ett visst antal gånger. Utan det handlar om KÄNSLAN.
När jag känner mig nöjd så är jag nöjd. Ibland kan det hända att bara torkar av soffbordet tex en gång medan tv bänken ska vara perfekt och torkas av 10 gånger.
Jag har hållit på nu i flera dagar. Ett rum kan ta 6 timmar för mig att städa.
Sen kan jag behöva städa rummet igen för att vara säker på att det verkligen blir bra.
Jag är trött nu och har ingen ork alls.
Idag har jag städat vardagsrummet. Tvättat fönster. Speglar. Bord. Bänk. Osv osv. Jag började vid 13 tiden och slutade för en stund sen. Men imorgon behöver jag ta ner speglarna igen för att torka av dem igen för att vara säker på att dem blir rena.
En vän till mig tyckte att detta låter som OCD - tvång.
Vad tycker ni?!?