Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Min sambo var våldsam mot barnet

    Jag kom på min sambo med att vara våldsam mot vår 1,5 åring. Barnet grät i sängen (sover ihop) tidig morgon. Hen vill såklart ha kärlek och tröst (är även förkyld och sover lite dåligt). Han sätter sig upp stirrar på hen frågar om hen vill upp, frågar om hen är sjuk, får såklart inga svar för hen kan inte berätta och är upprörd och gråter. Då säger han ?nu räcker det? och slänger snabbt och våldsamt ner hen i sängen genom att trycka sin hand mot hens huvud. Hen blir helt förstörd och skriker sätter sig upp, pekar att hen vill ut ur rummet. Då gör han det igen. Sen vill hen upp men han trycker ner hens lilla kropp i madrassen. Det hela slutar med att han ?kramar?/håller om hen/fast, tills hen slutat gråta.

    Vad är det här? Jag har så svårt att veta hur jag ska ta detta. Allt detta såg jag på vår babywatch. Hade jag inte sett detta hade jag aldrig fått veta.

    Jag konfronterade honom och han verkade från början inte tycka att han hade gjort särskilt fel.

    Han påstår att hen var okontaktbar och att han gjorde så för att få hens kontakt.

    Det är så jävla sjukt. Vem gör så mot en ledsen bäbis som man säger sig älska?

    Men jag har varit så upprörd och arg och ledsen och nu verkar han ångra sig och säger att han gjorde jättefel och att det inte ska hända igen.

    Min första tanke var att slänga ut honom med en gång. Rädda mina barn. Men hur blir det med delad vårdnad? Jag kommer ha ännu mindre koll på hur de har det om de är ensamma med honom i ett annat hem.

    Överdriver jag? Är detta våld eller vad är detta?

    Jag kom i chock/panik när jag såg detta. Jag mår illa, hela min kropp skakar. Det är svårt att beskriva, men jag har försökt så gott jag kan.

    Snälla kan någon tipsa om hur man går vidare?

    Jag har videon sparad.

  • Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2021-05-10 08:06:54 följande:

    Det är naturligtvis inte okej men det låter ju mer som att han skrämde barnet och inte skadade det.

    Hur illa det än kan låta så är det vanligare än man kan tro. Särskilt hos "ovana" föräldrar som inte lärt sig att koppla bort barnskrik från temperamentet.

    Barnskrik kan helt enkelt reta gallfeber på ett sätt som är svårt att beskriva. Efter ett tag, eller ett antal ungar vänjer man sig normalt och slutar bli irriterad.

    Du gör som du vill. Ring och prata med Bup. Be dom titta på filmen och fråga om råd kanske?

    Jag tror inte du behöver göra slut.


    Detta är vårt 3:e barn så han borde ha lärt sig hantera barnskrik.

    Det är inte själva handlingen som är det värsta. Barnet fick nog inte särskilt ont. Det var nog mer psykiskt jobbigt.

    Jag är mer rädd för hur det kan bli en annan gång. Han såg ut som helt förbytt på videon. Han tittar på hen som om hen bara var skräp. Hen är förtvivlad och vill ha tröst, vem kan med våld slänga ner sitt barn två gånger på det sättet när man märker att barnet blir rädd?

    Det var nästintill oprovocerat. Jag har nästan alltid hand om barnen. Jag tar nästan alla skrik och fajter. Men jag börjar jobbet så tidigt så han måste ta morgonen. Så han borde orka med någon gång utan att tappa det tycker jag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 08:43:46 följande:

    Enorm varningsflagg. Rött rött rött. Jätteallvarligt. Eftersom du har allt på film (vakta den som guld) så är du u princip garanterad att bli boendeförälder (vårdnad är en annan fråga och inte lika viktig) och han kommer inte få umgänge med övernattning obevakat. Man ser oerhört allvarligt på detta inom socialtjänsten och familjerätten. Att han är ångerfull spelar ingen roll. Du behöver skydda barnet omedelbart.


    Men hur går jag tillväga? Jag skulle vilja vara anonym och bara rådfråga någon och visa videon. Han får mig att tro att jag överdriver men hela min kropp säger att det här är fel.

    Jag är livrädd att skapa en separation som sedan resulterar i att han får ha dom själva. Då kommer jag aldrig kunna rädda dom. Man har läst om så många fall där barnen berättar om övergrepp men endå låter rätten dom bo kvar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jijojiji) skrev 2021-05-10 09:00:29 följande:

    Oj Ts det låter inte alls bra.. :-/ säkert älskar han barnet och menade inget illa men när man kan bli så arg att man tar till någon typ av våld kommer det tyvärr att hända igen då han saknar förmåga att kontrollera situationen och sin ilska. Det hade varit bättre att han skulle gått därifrån en stund. Detta är mycket oroväckande och jag hade inte lämnat barnet ensamt med honom mer. Barnet reagerade ju också med att bli mycket skrämt. Det kan ju bryta ner barnet om det skulle hända fler gånger vilket det antagligen kommer att göra nästa gång barnet gråter otröstligt.

    Spara filmen. Och lämna inte barnet själv med honom.


    Jag vill inte lämna barnet med honom. Men det betyder också att jag inte kan sköta mitt jobb. Jag vet självklart att barnen går före jobbet men det fungerar ju inte i längden.

    Mitt arbete kräver att jag är på plats innan förskolan öppnar.

    Så svårt. Jag behöver hjälp :(
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jijojiji) skrev 2021-05-10 09:00:29 följande:

    Oj Ts det låter inte alls bra.. :-/ säkert älskar han barnet och menade inget illa men när man kan bli så arg att man tar till någon typ av våld kommer det tyvärr att hända igen då han saknar förmåga att kontrollera situationen och sin ilska. Det hade varit bättre att han skulle gått därifrån en stund. Detta är mycket oroväckande och jag hade inte lämnat barnet ensamt med honom mer. Barnet reagerade ju också med att bli mycket skrämt. Det kan ju bryta ner barnet om det skulle hända fler gånger vilket det antagligen kommer att göra nästa gång barnet gråter otröstligt.

    Spara filmen. Och lämna inte barnet själv med honom.


    Jag vill inte lämna barnet med honom. Men det betyder också att jag inte kan sköta mitt jobb. Jag vet självklart att barnen går före jobbet men det fungerar ju inte i längden.

    Mitt arbete kräver att jag är på plats innan förskolan öppnar.

    Så svårt. Jag behöver hjälp :(
  • Anonym (Orolig)
    korngryn skrev 2021-05-10 09:41:20 följande:

    Det är ju inte bara dina barn, så du kan ju slänga ut honom hur mycket du vill, barnen kommer ändå behlva vara med honom halva tiden.

    Visst du kan driva en process om enskild vårdnad (vad du än gör, se till att spara filmen på flera olika ställen!) men det där kommer aldrig räcka för att du ska få det.


    Exakt det här jag tänker också. Så då måste jag alltså fortsätta leva såhär och bara hoppas det aldrig händer igen. Suck.

    Han är inte särskilt glad på mig nu heller. Han tycker jag är jobbig som är arg och ledsen. Han tycker mer synd om sig själv och är ledsen över att jag är arg på honom..

    Jag är rädd att om jag går vidare med det här så kommer han jobba emot mig allt han kan och straffa mig.
  • Anonym (Orolig)
    Spucks skrev 2021-05-10 10:26:57 följande:

    Jag förstår inte riktigt hur du menar med det. För du skriver senare att det nog inte gjorde barnet ont, så det handlar mest om att barnet skrek eftersom det var oförväntad och hen hajade till, vilket med små barn kan ju oftas leda till att de skriker/gråter ganska gällt.

    Vad exakt menar du alltså med att "våldsamt slänger ner barnet"?


    Hen landade ju på en kudde. Det var sådan kraft att hade det varit ett golv hade hen kanske fått hjärnskakning.

    Jag tror att det gjorde ont i hen psykiskt. Att hens pappa gjorde så när hon behöver trygghet.

    Varför gör man så? Tar man inte upp ett barn som gråter, eller försiktigt lägger ner? Eller bara låter gråta och sitter bredvid ifall den inte vill bli rörd.

    Och när han märker att barnet sätter sig upp och är enormt ledsen och skriker typ i chock, så gör han det en gång till.

    Jag tycker att det är oroväckande att han är så känslokall. Hur vet jag att det inte har gått värre till förut eller kommer göra. Om han inte känner empati när hon är i chock.
  • Anonym (Orolig)
    AndreaBD skrev 2021-05-10 10:19:58 följande:

    Och du har inte sett några tecken tidigare? Att han t.ex. skulle ha svårt att behärska sig eller så? Hur är det generellt, dvs. helt vanlig fungerande relation och funkar han bra med barnen annars, eller är det andra problem också? 


    Vi har andra problem också, men mer vardagliga som ansvarsområden och pengar.

    Han har inte varit våldsam mot någon i familjen fysiskt. Men han kan slå hårt i dörrar, vägg nån gång när han blir arg. Sällan, men det har hänt. Självbehärskningen är väl inte helt hundra men jag har aldrig varit rädd att han ska slå mig.

    Han har inte haft en bra uppväxt men vägrar gå och prata med någon om det.
  • Anonym (Orolig)
    AndreaBD skrev 2021-05-10 10:19:58 följande:

    Och du har inte sett några tecken tidigare? Att han t.ex. skulle ha svårt att behärska sig eller så? Hur är det generellt, dvs. helt vanlig fungerande relation och funkar han bra med barnen annars, eller är det andra problem också? 


    Vi har andra problem också, men mer vardagliga som ansvarsområden och pengar.

    Han har inte varit våldsam mot någon i familjen fysiskt. Men han kan slå hårt i dörrar, vägg nån gång när han blir arg. Sällan, men det har hänt. Självbehärskningen är väl inte helt hundra men jag har aldrig varit rädd att han ska slå mig.

    Han har inte haft en bra uppväxt men vägrar gå och prata med någon om det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 10:41:50 följande:

    Om ni separerar har du all rätt att behålla barnen hemma hos dig om du är orolig för deras välbefinnande hos pappan!! Faktum är att om du INTE gör det så kan soc anse att ni båda är olämpliga föräldrar och omhänderta barnen helt!


    Och alla fall man läser om där både barn och mamma vittnar om våld och övergrepp men pappan endå får ha vårdnaden?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 10:41:50 följande:

    Om ni separerar har du all rätt att behålla barnen hemma hos dig om du är orolig för deras välbefinnande hos pappan!! Faktum är att om du INTE gör det så kan soc anse att ni båda är olämpliga föräldrar och omhänderta barnen helt!


    Det skulle väl räknas som att försvåra umgänget och det brukar inte va så populärt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 11:02:15 följande:

    Ensam vårdnad har jag aldrig ens diskuterat men hellre ett helt omhändertagande från soc än att ett litet barn ska lämnas i händerna på en barnmisshandlare och en som inte agerar för att ta sina barn ur ett farligt hem.


    Självklart kommer jag agera. Jag visste bara inte hur man skulle gå till väga och vem man kontaktar.
  • Anonym (Orolig)

    Jag har haft ett långt samtal med en socialsekreterare nu som arbetar med barn och familj. Hon ansåg att det var våld det jag beskrev, tyckte att vi skulle börja med att prata med någon tex familjerådgivning om hur han ska vara som förälder och hur man tar hand om ett barn m.m.

    Hon tyckte inte videon jag har var viktig att visa upp.

    Jag beskrev min rädsla i att inte agera, men hon tyckte att jag hade gjort det.

  • Anonym (Orolig)
    Citronsaft skrev 2021-05-10 13:07:04 följande:

    Finns bara ett rätt här. Polisanmälan, socanmälan och lämna. Pappan kommer behöva få vård och lära sig hantera sin ilska. Umgänget kan ske med sockontakt.

    Att du ens kunde sitta kvar och titta på det ske 2 gånger får mig att ifrågasätta även din föräldraförmåga. När du ser någon bli misshandlad så ingriper man. Allra helst ett litet barn och ens egna.


    Men snälla, jag såg inte detta när det hände! Då hade jag självklart sprungit in! Vår babywatch spelar in och ibland kollar jag hur hen har sovit eller hur morgonen gått i efterhand.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Vet) skrev 2021-05-10 13:14:53 följande:

    Vad du vet ja.

    Det var ju bara tur du såg denna gång på film.

    Hade det vart min sambo som gjort så mot våran 17månaders så hade jag sprungit in i i rummet och gett han en rak höger och tagit upp barnet själv, snarare än att stått och granskat videon.

    Ja hade blivit tokig!

    I mina ögon är det inte barnmisshandel, däremot anser jag att man absolut inte gör så!

    Min sambo kan busa med vår dotter i sängen och puttas men då är det på skoj och man ser hennes reaktion, om det är roligt/läskigt/otäckt.

    Det du beskriver är långt ifrån ok


    Självklart hade jag ingripit om jag sett det när det hände! Jag tittade i efterhand på videoinspelningen och var inte en hemma.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2021-05-10 19:59:46 följande:

    Du borde jobba på ditt extremt stora kontrollbehov. Det är helt creapy att du öht taget spelar in. Låt barnet ha ett privatliv och sova ifred.


    Nja, nu är det ju inte jag som har köpt och installerat kameran.. det är sambon själv och det är inte jag som har valt att det spelas in.

    Barnet sover i vår säng på andra våning och vi vill kunna se att han inte ramlar/kravlar ur när vi är på nedervåningen.
  • Anonym (Orolig)
    Spucks skrev 2021-05-10 19:10:12 följande:

    Detta är ..... creepy.

    Det var såklart helt fel vad pappan gjorde, ingen fråga, och det är ju bra att du har kommit på det. 

    Men det får mig undra vilken slags relation ni har, om du spelar in honom och sedan kontrollerar. För det är precis vad du gör, även om du kallar det att "kolla hur barnet har sovit", det är sjukt kontrollerande. Har du bara letat efter en anledning att lämna honom?


    Nja, nu är det ju inte jag som har köpt och installerat kameran.. det är sambon själv och det är inte jag som har valt att det spelas in.

    Barnet sover i vår säng på andra våning och vi vill kunna se att han inte ramlar/kravlar ur när vi är på nedervåningen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mia) skrev 2021-05-10 21:38:35 följande:

    Vad säger sambon nu när du varit i kontakt med soc och ni ska gå i familjeterapi så han ska lära sig hantera sitt föräldraskap? Hur känner du? Kan du känna förståelse för din sambo? Eller tänker du bara barnmisshandel? Hur går ni vidare?


    Just nu säger han att han ställer upp på det även om han tror att vi egentligen klarar oss utan hjälp. Han inser att han har gjort fel men är ?rädd? för soc. Han är rädd det kommer bli värre för honom. Såklart. Vilket jag anser att han får ta.

    Jag har NOLL förståelse för honom.

    Jag vet inte hur det här kommer gå. Jag måste göra detta för jag vågar inte lämna och riskera att barnen ska bo ensamma med honom tex varannan vecka. Då lever jag hellre ihop med honom och kan ha någorlunda koll, och barnen har en kärleksfull, trygg vuxen alla dagar i veckan.
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2021-05-11 15:03:54 följande:

    Oj...  På tal om att behärska sina känslor.

    Nu överdriver du. Det är vanligt hos nyblivna föräldrar i gemen. Mycket handlar säkert om att sömnen blir rubbad.


    Jag har tagit nästintill alla nätter med 3 barn. Min sömn är alltså ganska bristfällig, aldrig någonsin har jag varit våldsam mot mina barn för det.

    Han behöver ta ca 2 timmar på morgonen.
Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet