Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

Min sambo var våldsam mot barnet

Anonym (....) skrev 2021-05-10 11:19:25 följande: #38
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 11:14:30 följande:

Självklart kommer jag agera. Jag visste bara inte hur man skulle gå till väga och vem man kontaktar.

Du överdriver. Du har alltid tagit hand om barnen mest, dina ord. Din man har inte helt lärt sig hur man hanterar barnskrik vilket är helt naturligt. Du får lära honom hur man gör.

Det som hände är inget ovanligt och det hade lika gärna kunnat vara dig.
     Nästan 100% av alla som skaffar barn har inte lärt sig hur man hanterar barnskrik men de de flesta beter sig ändå inte som pappan gjorde på långa vägar.
    Om du inbillar dej att hans beteende är helt naturligt, skaffa inte barn innan du gått i terapi.
    Om du redan har barn...stackars barn.
  • KlantSmurfen
    Friger skrev 2021-05-10 16:17:08 följande: #79
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 15:57:33 följande:
    Obegripligt inställning. Läs igen vad som faktiskt utspelade sig. Bara för att inga ben bröts eller inga blåmärken uppstod innebär inte att det inte är våld!
    Soc tyckte tydligen lika dant.

Det du inte förstår är att vikta olika handlingar emot varandra. Det var absolut våld. Där är vi eniga. Vi är även eniga om att våldet var fel.

Men att tvinga ungar med våld är inte direkt ovanligt. Tvinga dom ut ur bilen. In i bilen. Tvinga på dom kläder. Att med våld stoppa deras ogenomtänkta handlingar. Släpa dom från punkt A till punkt B. Ibland blir vuxna arga och då använder dom mer våld än vad händelsen egentligen kräver.

Men det är viss skillnad att ge en unge en rak höger och knuffa ner ungen på en säng eller kudde. Det sistnämnda är inte okej, men det är sannolikt inte för att skada heller. Ungen blev ju inte skadad heller.

Finns väl rätt många som blivit arga på sina ungar och ångrat sig efteråt?

Skillnaden för den här killen var att han blev smygfilmad. De flesta slipper ju faktiskt att bli filmade i sina svagaste ögonblick.

Är väl bra om han får lära sig att hantera sin ilska så att det inte går ut över ungarna.
     du tycker att det är fel men ursäktar det ändå, dina dåliga jämförelser är också som ursäkter,
    Friger skrev 2021-05-10 08:06:54 följande: #1

Det är naturligtvis inte okej men det låter ju mer som att han skrämde barnet och inte skadade det.
    Hur illa det än kan låta så är det vanligare än man kan tro. Särskilt hos "ovana" föräldrar som inte lärt sig att koppla bort barnskrik från temperamentet. Barnskrik kan helt enkelt reta gallfeber på ett sätt som är svårt att beskriva. Efter ett tag, eller ett antal ungar vänjer man sig normalt och slutar bli irriterad.

Du gör som du vill. Ring och prata med Bup. Be dom titta på filmen och fråga om råd kanske?

Jag tror inte du behöver göra slut.

BS. Det kanske är vanligt hos känslomässigt omogna med klen empati som får offerkofta när de måste tänka på andra
  • KlantSmurfen
    Anonym (Mamman) skrev 2021-05-10 20:04:29 följande: #87
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 10:52:43 följande:

Du lyssnar på folk i tråden som inte vet vad de snackar om. Jag har jobbat med detta i många år. Du måste söka hjälp och agera, annars brister även du i omsorgen. Det du beskrivet om hur han tittade med kyla och avsmak på det lilla lilla barnet är enormt oroande. Om du inte tar emot hjälp nu så kommer du att hamna i ett enormt underläge framöver. Han kommer alltid att kunna hänga detta över ditt huvud att du vetat vad som hänt men inte sökt hjälp. Det kommer att påverka din trovärdighet framöver när du kanske inser att du måste ta enot hjälp. Ring anonymt och rådgör med socialtjönst eller familjerätten i din kommun, om du behöver bli tryggad i att du kommer att få stöd. Bara det faktil att han nu tydligen är arg på DIG för att du reagerade på våldet mot barnet måste väl ändå få dig att förstå att det inte är tryggt?

Varför skulle det vara enormt oroande att titta med kyla och avsmak på barnet? Det gör jag med när jag känner mig totalt slutkörd och dessutom är irriterad. Det är en försvarsmekanism, ingenting annat.

Anonym (Mamman) skrev 2021-05-11 00:19:41 följande: #100
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-05-10 21:20:58 följande:

Va?? Nej det är INTE normalt, man kan se ledsen ut, förtvivlad, uppgiven, arg och trött ut. Men man tittar INTE med kyla och avsmak på en liten liten unge. Det är ingen försvarsmekanism. Det är sjukt. Stackars barn. Såna blickar och den känsla de förmedlar kan antagligen vara skadligare än en örfil.

Då kan du ingenting om psykologi och naturliga försvarsmekanismer. Det är bara att konstatera.
     Att intala sej själv att det onormala man gör är något normalt som alla gör handlar om försvarsmekanismer.
  • KlantSmurfen
    Friger skrev 2021-05-11 15:03:54 följande: #111
    KlantSmurfen skrev 2021-05-11 12:59:29 följande:
    BS. Det kanske är vanligt hos känslomässigt omogna med klen empati som får offerkofta när de måste tänka på andra
    Oj...  På tal om att behärska sina känslor.

Nu överdriver du. Det är vanligt hos nyblivna föräldrar i gemen. Mycket handlar säkert om att sömnen blir rubbad.
     BS
Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet