Mat till en 6 månaders bebis?
Salt eller inte salt är en riktigt het potatis när det gäller barnmat. Eftersom det finns salt i både bröstmjölk och mjölkersättning kan jag tycka att rekommendationen från BVC om att helt ta bort salt från barnmat är en smula udda. Själv kör jag på lättsaltad mat, tillräckligt för att den ska smaka gott. Tänk på att använda jodberikat salt och inte enbart flingsalt eller soja.
I början gjorde jag mycket puréer, gärna på rotfrukter. När bebisen vant sig vid att äta det lade jag till fisk och kött (som kan vara lite svårare konsistens). Bebisar behöver ofta extra fett i maten så häll i lite olja, smör eller grädde.
Ge den mat resten av familjen äter och tänk tallriksmodellen när du lagar till bebisen. Ett tips är att frysa in matlådor som du kan ta fram och tina så slipper du stå där med stavmixern varje dag :)
Om du ammar så kan du alltid testa att äta lite jordnötter. Enligt de senaste rönen ska det minska risken att barnet utvecklar jordnötsallergi.
Ett sista tips är att fråga BVC om mat-info. Min BVC-sköterska gav mig en fin liten bok där det stod mycket bra info och lite tips på barnmat man kan laga.