• S23

Mat till en 6 månaders bebis?

Vårat barn har fått precis samma mat som vi.

Vi har inte varit så oroliga gällande saltet (det viktigaste verkar vara att helt enkelt inte överdriva mängden, inte att utesluta helt. Men det får du läsa på om själv och inte lita på mig en anonym på familjeliv).

Vi har gett vårat barn hela bitar från start (sök på blw) så det finns inget som säger att du måste mixa maten. Men det får man helt enkelt ta ställning till själv vad man känner för.

Likt andra sagt skall man inte ge honung och för mycket bladgrönsaker. Spenatsoppa och allt för mycket rödbetor är exempelvis inte lämpligt.

Rekommenderat brukar även vara att inte ge rena mejeriprodukter. Alltså typ yoghurt och mjölk att dricka. Då detta mättar för mycket i förhållande till näring.

Ger du inte färdig burkmat bör du tänka på att kolla att du lagar tillräckligt järnrik mat.

En enkel lösning är att mortla blodpaltsbröd och blanda i barnets köttfärssås/potatismos/köttbullar/gröt osv

• S23
    S23 skrev 2021-05-10 22:30:29 följande:

Vårat barn har fått precis samma mat som vi.

Vi har inte varit så oroliga gällande saltet (det viktigaste verkar vara att helt enkelt inte överdriva mängden, inte att utesluta helt. Men det får du läsa på om själv och inte lita på mig en anonym på familjeliv).

Vi har gett vårat barn hela bitar från start (sök på blw) så det finns inget som säger att du måste mixa maten. Men det får man helt enkelt ta ställning till själv vad man känner för.

Likt andra sagt skall man inte ge honung och för mycket bladgrönsaker. Spenatsoppa och allt för mycket rödbetor är exempelvis inte lämpligt.

Rekommenderat brukar även vara att inte ge rena mejeriprodukter. Alltså typ yoghurt och mjölk att dricka. Då detta mättar för mycket i förhållande till näring.

Ger du inte färdig burkmat bör du tänka på att kolla att du lagar tillräckligt järnrik mat.

En enkel lösning är att mortla blodpaltsbröd och blanda i barnets köttfärssås/potatismos/köttbullar/gröt osv

Vill förtydliga här. I början handlade det mest om kokt broccoli/morot/potatis med korv/biffar eller långkokt kött. Helt enkelt mat vi själva åt. I början fick naturligtvis inte barnet i sig särskilt mycket i mängd, precis så som det skall vara med de ?smakportioner? man börjar med
  • S23
    Kexsmula skrev 2021-05-11 18:10:54 följande:

Jag vill också slå ett slag för barnmatsburkarna! Det är ypperlig mat för de små, mycket populära och innehåller allt de behöver utan att man behöver oroa sig. Jag kan tycka det är lite synd att man ofta lägger lite prestige i att de äter samma mat som de vuxna/hemlagad mat då innehållet i burkarna är riktigt bra.

Jag håller med dig om att det inte är fel på burkar.

Argumentet för oss (om vi inte kört hela bitar från start) hade varit att det för oss garanterat blivit billigare att helt enkelt bara ta undan och mixa av maten som vi ändå lagar toll oss själva.
Svar på tråden Mat till en 6 månaders bebis?