• Anonym (Ts)

    Respekterar inte domstolsbeslut

    Jag är boendeförälder, domen kom för några månader sedan. Den andra föräldern har tidigare haft barnet mestadels av tiden. Umgänget hos mig har trappats upp under 5 månaders tid för att från o med juni ha sitt stadigvarande boende hos mig.

    Sen domen kom har mitt ex varje vecka vårt barn kommer till mig velat ha hem barnet tidigare.

    Då samarbetet var och är ett stort problem så har jag sagt att vi får följa domen, för att förhoppningsvis till hösten kunna gå på samarbetssamtal. Ändå fortsätter hen att skicka varje vecka barnet kommer till mig. Det är alltifrån utflykter till att det är 1:a maj, det är Kristi himmel, osv osv. Vi har ofta planer helger och röda dagar när barnet är hos mig, därför försöker jag förklara att den andra föräldern får planera sina aktiviteter utefter hen har vårt barn.

    Nu verkar det som att (pga att den andra föräldern vill fortsätta vara boendeförälder trots dom) hen kommer stämma för boendet IGEN. Hen har inte skrivit på barnets adressändring till mig.

    Vi har precis blivit klara med en process på två år...

    Jag tänker att det bör ju inte gå emot mig att jag vill följa domen och anser att den andra föräldern också bör respektera domen vi har fått. Men undrar ändå om det kan gå emot mig att jag inte gått med på att låta barnet åka dit tidigare osv?

  • Svar på tråden Respekterar inte domstolsbeslut
  • Anonym (följ domen)

    Håll fast vid dommen. Om du börjar tumma på den så kommer det ligga dig i fatet nästa gång.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (följ domen) skrev 2021-05-10 23:47:30 följande:

    Håll fast vid dommen. Om du börjar tumma på den så kommer det ligga dig i fatet nästa gång.


    Det var det jag misstänkte. Då får det bli samma svar som tidigare när den andra föräldern vill hämta barnet tidigare.

    " nej tyvärr, vi har redan planer".

    Tack för svar :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (följ domen) skrev 2021-05-10 23:47:30 följande:

    Håll fast vid dommen. Om du börjar tumma på den så kommer det ligga dig i fatet nästa gång.


    Det var det jag misstänkte. Då får det bli samma svar som tidigare när den andra föräldern vill hämta barnet tidigare.

    " nej tyvärr, vi har redan planer".

    Tack för svar :)
    Anonym (C) skrev 2021-05-10 23:54:41 följande:

    Hör av dig till tingsrätten. Man får inte gå emot domen och personen måste skriva på om du är boendeförälder, hen kan mista vårdnad vid krångel.


    Jag har kontakt med min advokat, då exet redan skaffat en ny advokat och skickat brev med krav om att hen ska fortsätta vara boendeförälder och att vårt barn ska vara hos mig varannan vecka ons-mån pg.a samarbetsproblem... så det är nog bara en tidsfråga Innan det blir en vända till i tingsrätten :/

    Jag har även skickat in domen till skatteverket så förhoppningsvis skriver dom barnet hos mig trots att den andra föräldern inte skriver på.

    Tack för svar :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2021-05-11 00:10:58 följande:

    Tror inte att tingsrätten uppskattar alls att man ?krånglar? om inte läget förändrats eller att det skulle hänt något anmärkningsvärt de skulle bry sig om.

    Är i samma veva som dig, vår dom kom i augusti och jag förlorade som boendeförälder.

    Nu är det dock jag som stämmer på mer umgänge då jag flyttar till samma stad.

    Det tar väldigt mycket energi detta, Lycka till!


    Hur kom det sig att du förlorade som boendeförälder?

    I mitt fall flyttade den andra föräldern mitt under tvisten med vårt barn utan att säga något och det var en stor anledning till att jag blev boendeförälder.

    Hoppas allt löser sig för dig med. Det tar otroligt mycket energi <3
Svar på tråden Respekterar inte domstolsbeslut