• Elviram

Konsultchef lön

Hej!

Jag har en fundering som jag hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ska på intervju för tjänst som konsultchef och tjänsten omfattar personalansvar, rekrytering och affärsutveckling. Jag har sökt på nätet hur lönen ser ut och får ett spann på 30-60.000. Jag har pratat med facket som rekommenderar ett löneanspråk på 40-45.000. En vän till mig var tidigare aktuell för en tjänst hos ett rekryterings och bemanningsföretag (kommer ej ihåg om det var något personalansvar eller bara rekrytering) och blev erbjuden lön på 29.000.

Jag känner mig förvirrad och vet inte var jag ska sätta mig. Idag har jag 35.000 och jag har 1 års erfarenhet av rekrytering, några års erfarenhet inom försäljning och min position idag ansvarar jag för 45 personer som jag coachar (ej anställda personer). Har en relevant kandidatexamen.

Någon här som jobbar som konsultchef eller har ett bra förslag på lönespann? (detta är alltid min svaga sida i en rekryteringsprocess)

• Svar på tråden Konsultchef lön
  • Anonym (KC)

Väcker liv i denna tråd. Har ungefär samma erfarenheter som TS och ska förmodligen snart börja som konsultchef. Bor i Stockholm.

Vad är rimlig ingångslön? När jag googlar får jag också upp ett stooort spann. 

• SweetCA

Beror nog på vad man är konsult inom, dvs vart verkar dina konsulter inom.
    En konsult chef inom it ligger nog i det högre spannet exempelvis 

• Anonym (MR klister)

Tycker spontant att lönerna som nämns i TS är rätt låga (förutom i det övre spannet efter ts googlande), dock beror det ju på vad man bakar in i ordet "chef".

Vad förväntas, lönesättning, arbetsmiljöansvar etc etc? För hur många personer är man chef och förväntas hantera ovan för?

Spontant....minst 45k krom man har fullt ansvar för låt oss säga runt 10 personer. 

• Anonym (KC)
    SweetCA skrev 2022-04-06 17:22:46 följande:

Beror nog på vad man är konsult inom, dvs vart verkar dina konsulter inom.
    En konsult chef inom it ligger nog i det högre spannet exempelvis 

I mitt fall är det inom HR. 
  • Anonym (HR ass)

Till KC

Har tidigare jobbat på HR avd, där låg konsulterna på 45-50?. Och är du dessutom chef med personslansvar med allt vad det innebär, så skulle jag säga runt 70?, beroende på erfarenhet. Bor också i Stockholm. 

• Anonym (KC)
    Anonym (HR ass) skrev 2022-04-08 22:49:34 följande:

Till KC

Har tidigare jobbat på HR avd, där låg konsulterna på 45-50?. Och är du dessutom chef med personslansvar med allt vad det innebär, så skulle jag säga runt 70?, beroende på erfarenhet. Bor också i Stockholm. 

Det blev 33'... Känns mer som att vara planerare + lite till. 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (KC) skrev 2022-06-14 19:40:16 följande:
    Det blev 33'... Känns mer som att vara planerare + lite till. 
    Oj, vad innebär ''chefsskapet'' då? 
  • Anonym (KC)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-14 19:53:07 följande:
    Ja du. Det jag gör:
    - Rekryterar
    - Godkänner tidrapporter
    - Löser vakanser/bemannar ströpass hos kunder
    - Tar emot sjukanmälningar
    - Tar emot semesteransökningar
    - Åker nån gång i månaden på besök hos kund
    - Löser alla möjliga och omöjliga problem åt både kunder och konsulter
    ...men chefar över mina anställda gör jag inte i vardagen, det gör kunden.
  • Anonym (KC)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-14 19:53:07 följande:
    Och det visade sig inte vara endast inom HR, mest kundtjänst och reception. 
  • Anonym (MR klister)

Ja det låter som ett handläggarjobb på HR-avdelning. 

• Anonym (Beror på)

Lön beror helt och hållet på om det i i privata sektorn eller offentliga. Jag har varit chef inom offentlig sektor länge, och har en lön på 45. Hade jag haft samma tjänst i privat sektor hade jag legat på 65 - 70. Så stor skillnad är det.

• Anonym (Chef)
    Anonym (KC) skrev 2022-06-14 20:37:47 följande:
    Ja du. Det jag gör:
    - Rekryterar
    - Godkänner tidrapporter
    - Löser vakanser/bemannar ströpass hos kunder
    - Tar emot sjukanmälningar
    - Tar emot semesteransökningar
    - Åker nån gång i månaden på besök hos kund
    - Löser alla möjliga och omöjliga problem åt både kunder och konsulter
    ...men chefar över mina anställda gör jag inte i vardagen, det gör kunden.
    Dvs inget resultat och budgetansvar, inget kundansvar, inget personalansvar. Du är bemanningskoordinator. Att kalla det konsultchef är att låte det gå inflation i jobbtitlar.

33 är inte orimligt åt något håll.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (KC) skrev 2022-04-06 20:27:27 följande:
    I mitt fall är det inom HR. 
    HR vadå? Vara chef över ett antal chefsrekryterare och interim management eller se till att ett antal receptionister och löneadminsistratörer är på plats?
  • Anonym (KC)
    Anonym (Chef) skrev 2022-06-15 08:36:40 följande:
    Dvs inget resultat och budgetansvar, inget kundansvar, inget personalansvar. Du är bemanningskoordinator. Att kalla det konsultchef är att låte det gå inflation i jobbtitlar.

33 är inte orimligt åt något håll.
    Budget- och kundansvar, nej. Personalansvar har jag nog ändå, när det är arbetsmiljöproblem, rehabsamtal etc. 

Ja, jag känner också att den titeln "vattnas ur". Jag är nöjd med lönen för det jobb jag gör om det snart blir mindre belastning. Ger det provanställningen ut. 
  • Anonym (KC)
    Anonym (Chef) skrev 2022-06-15 08:39:53 följande:
    HR vadå? Vara chef över ett antal chefsrekryterare och interim management eller se till att ett antal receptionister och löneadminsistratörer är på plats?
    Det senare. 
Svar på tråden Konsultchef lön