• Anonym (Mimmi)

Ung tjej hemlös, bor hos missbrukare

Steven01 skrev 2021-05-13 07:32:55 följande:

" nåt tjafs om regler" hastar du förbi lite snabbt utan att reflektera över vad det kan vara. Du förstår väl att det behövs regler eller på dessa boenden? Och om man bryter man mot dessa kan konsekvensen bli att man blir av med boendet? 

Alla hemlösa du ser på gatan har ofta fått massor med chanser med sumpat dom pga olika anledningar.

Så kan man se det.

Eller så ser man att många av dem har aldrig riktigt har fått någon ärlig chans pga tex kombination av bekymmersam/skör personlighet och dålig uppväxt. Såg du 36 dagar på gatan när den gick på SVT? Klart sevärt om hur olika, men ändå lika, bakgrund hemlösa kan ha. Missbruk är så klart starkt bidragande, men det är faktiskt en sjukdom.

Jag får uppfattningen att det här är en tjej som på vissa plan blivit vuxen väldigt tidigt och på andra plan bara är ett barn. Jättesvårt med de här personerna som förväntas kunna ta ansvar men som faktiskt inte klarar det. Samtidigt kan man inte ha folk i ett gruppboende om de tex gör miljön otrygg för övriga boende.

Jag har inget svar till dig TS mer än att soc inte har några bostäder. LVU kanske skulle kunna vara en möjlighet? Kan du och dottern hjälpa henne att söka bostad? Förmodligen är hennes liv väldigt oorganiserat och virrigt och det kan vara svårt att hålla ordning på ansökningar och köplatser.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (ddd) skrev 2021-05-13 07:42:27 följande:

Så ung och inga föräldrar som hjälper henne? Hon kan j inte ens vara färdig med gymnasiet. Då har föräldrar försörjningsplikt. 

Är det föräldrarna som behöver stöd av Soc?

Kanske är det som för en kompis till mig. Det var föräldrarna som var orsaken till problemen. Min kompis var hellre bostadslös än bodde hos dem, och soc sa att de vägrade hjälpa med bostad eftersom föräldrarna erbjöd ett rum. (De erbjöd även psykisk misshandel...)
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Elle) skrev 2021-05-13 11:10:55 följande:

Ts hon kanske kan börja på folkhögskola? De har många gånger internat.

Då får hon ta csn-lån, bo på skolan och läsa in tex gymnasiet eller en yrkesutbildning. Det löser både boendet (på kort sikt) och så får hon en större chans på arbetsmarknaden.

Superbra råd! Jag har sett flera personer komma på fötter tack vare folkhögskola!
Svar på tråden Ung tjej hemlös, bor hos missbrukare