• Bonusmamman2

    Bonusbarn i sovrummet

    Hej!

    Jag flyttade in hos min sambo för ungefär 1,5 år sedan. Han har 2 barn sedan tidigare (pojkar, 10 &13). Vi bor i en trea så de delar rum när de är hos oss varannan vecka. Hos mamman har de varsitt rum sedan 1 år tillbaka då hennes tidigare sambo och bonusbarn flyttade därifrån.

    Barnen bråkar rätt mycket och tycker det är jobbigt att dela rum när de är hos oss ( allt är mycket bättre hos mamma, och de är även rätt så bortskämda).

    Ibland när de bråkar, ungefär två ggr per vecka de är hos oss, lägger ett av barnen sig i våras säng för att få en paus från brorsan. Jag förstår att de har behov av detta ibland, men barnen har noll respekt för saker (när de legat i våran säng tidigare har bland annat min iPad förstörts och de lämnar sina smutsiga strumpor i sängen samt att de är oduschade efter träningar med smutsiga kläder osv). Min sambo tycker det är helt okej att de ligger där men jag känner mig verkligen inte bekväm med att de ska vara i vårat sovrum. Jag tycker inte det är normal att lägga sig i pappa och hans flickväns säng när man är i den åldern. Jag skulle själv aldrig hängt mig i min mammas och bonuspappas sovrum, särskilt inte i deras säng! Jag har påtalat detta för min sambo flera gånger men han blir bara arg när jag tar upp det. Jag betalar halva hyran och andra kostader, inte bara för mig själv utan även för barnen.

    Vad ska jag göra? Borde inte jag ha rätt att sätta ner foten när det kommer till min/våran säng?

  • Svar på tråden Bonusbarn i sovrummet
  • Valentina01

    I och med att ni inte kan erbjuda dem eget sovrum var där de får vara ifred, tycker jag att de ska få lov att vistas i ert sovrum. Verkar som ni bor litet och då tycker jag det är mer okej att de också får lov att vara där. Men det sagt så borde dock pappan uppfostra dem att ska de vistas där så får de gott sköta sig. Att vara duschad och ren innan man är i någons/sin egen säng är allmänt hyfs. Dessutom är det normalt att duscha efter träning. Om de inte sköter detta kan du be pappan renbädda för dig innan du ska lägga dig eftersom bonusarna smutsat ned.

  • Bonusmamman2

    Vi bor på 80kvm varav barnen har det största sovrummet som oxå är inrätt för att de ska kunna ha lite privatliv även fast de vistas i samma rum. Just nu är problemet att de stora vägrar ha på sig hörlurar när han tittar på sina youtube videos vilket stör den lilla.

    Jag tycker som sagt inte alls om att ha de i våran säng, jag skulle aldrig komma på att gå och lägga mig i deras.

    Nu ligger 13åringen där igen, oduschad och svettig och min sambo fattar inte problemet

  • gabi1969

    Skaffa bäddsoffa till er som ni har i vardagsrummet då blir ett rum ledigt som ett av barnet kan få.

  • gabi1969

    Skaffa bäddsoffa till er som ni har i vardagsrummet då blir ett rum ledigt som ett av barnet kan få.

  • Bonusmamman2

    Tycker du på riktigt det är ett bra alternativ att två barn som är här varannan vecka har varsitt sovrum medans vi som bor här varje vecka sover i vardagsrummet? ???? på en bäddsoffa?!

  • Frenja07
    Bonusmamman2 skrev 2021-05-13 21:55:59 följande:

    Tycker du på riktigt det är ett bra alternativ att två barn som är här varannan vecka har varsitt sovrum medans vi som bor här varje vecka sover i vardagsrummet? ???? på en bäddsoffa?!


    Det låter som att det är några utomstående ungar som kommer till er varannan vecka? Inte som att det är två barn som bor i sitt eget hem..
  • Bonusmamman2

    Med risk för att låta egoistisk.. Visst det är två barn som bor här i sitt eget hem. Men det är fortfarande varannan vecka. Det är oxå mitt hem som jag bor i varje vecka. Måste jag då uppoffra mitt sovrum och min sömn för att barnen ska få varsitt sovrum?

    Som sagt, situationen är att de delar rum. Det kommer inte ändras så länge vi bor i denna lägenhet. Och jag känner mig riktigt obekväm med att ha barnen i min säng. Så snälla. Kom inte med lösningar på hur rumsituationen ska lösas. Hade jag velat haft det hade jag frågat deras mamma.

  • aerial

    Antingen får ni flytta till en större lägenhet, de blir ju bara äldre och äldre och kommer att kräva mer privatliv, eller så får du väl sova på soffan de två nätterna varannan vecka (alltså fyra nätter på en månad) som detta händer.

  • KJJ
    Bonusmamman2 skrev 2021-05-13 21:55:59 följande:

    Tycker du på riktigt det är ett bra alternativ att två barn som är här varannan vecka har varsitt sovrum medans vi som bor här varje vecka sover i vardagsrummet? ???? på en bäddsoffa?!


    Jag bor i vardagsrummet alltid medan barnen bor varannan vecka hos mig. Det känns fullkomligt självklart. De är din sambos barns åldrar. Jag vill att de ska känna sig välkomna här alltid, att de har en egen plats att ha ett privatliv på, eget rum att ha sina grejer på och kunna umgås med kompisar. Konflikter minskar och vi får tid till att må bra tillsammans. Skulle aldrig drömma om att resonera som du gör, faktiskt. Finns inte i min värld. Barnen offrar ändå mest vid en skilsmässa, varför jag verkligen vill gå hur många extra mil som helst för att de ska må så bra det bara går.
  • Frenja07
    KJJ skrev 2021-05-13 22:35:14 följande:

    Jag bor i vardagsrummet alltid medanu barnen bor varannan vecka hos mig. Det känns fullkomligt självklart. De är din sambos barns åldrar. Jag vill att de ska känna sig välkomna här alltid, att de har en egen plats att ha ett privatliv på, eget rum att ha sina grejer på och kunna umgås med kompisar. Konflikter minskar och vi får tid till att må bra tillsammans. Skulle aldrig drömma om att resonera som du gör, faktiskt. Finns inte i min värld. Barnen offrar ändå mest vid en skilsmässa, varför jag verkligen vill gå hur många extra mil som helst för att de ska må så bra det bara går.


    Tänk om alla tänkte som du <3
Svar på tråden Bonusbarn i sovrummet