• Anonym (G)

Blod i färdig kyckling?

Vi grillade färsk kycklingfile och hade termometer i den. Den var helt vit och nästan lite för torr men ändå hade den en blodådra eller nåt som blev till blodfläckar om man skar i den? Åt inte upp det när jag såg blodet, men kan ha ätit innan jag såg det.

Hur kan det vara blod när själva köttet är helt vitt och klart? Riskerar jag att bli sjuk tror ni?

• Svar på tråden Blod i färdig kyckling?
  • Anonym (Nopp)

Nej, det är inte blod och nej, du blir inte sjuk om köttet var vitt. 

• Anonym (G)
    Anonym (Nopp) skrev 2021-05-14 14:01:10 följande:

Nej, det är inte blod och nej, du blir inte sjuk om köttet var vitt. 

Skönt! Vad är det om det inte är blod?
  • Dexter dot com
    Anonym (G) skrev 2021-05-14 16:35:37 följande:
    Skönt! Vad är det om det inte är blod?
    Du har förmodligen körd den för hårt/länge så benmärg sipprat fram. Helt ofarligt !
  • Anonym (G)
    Dexter dot com skrev 2021-05-14 16:45:59 följande:

Du har förmodligen körd den för hårt/länge så benmärg sipprat fram. Helt ofarligt !

Blir det så när det gäller filéer?
  • Dexter dot com
    Anonym (G) skrev 2021-05-14 17:17:36 följande:
    Blir det så när det gäller filéer?
    Missade att det var file´ ! Då har jag inget bra svar.
  • Anonym (I)

Säkrare att äta vegetariskt.
    För både kycklingen och dig..

• Anonym (G)
    Anonym (I) skrev 2021-05-14 17:59:27 följande:

Kanske det.
  • Occam

Det är väl helt enkelt blod, bokstavligt talat - ibland finns det rester kvar i musklerna. Och blod behåller en röd, mörkröd, brunröd eller mörkt, mörkt brun färg vid tillagning oavsett hur genomstekt det är. Vi behöver alltså här skilja mellan ordet blodigt som anger en stekningsgrad som innebär att köttsafterna är röda eller rosa, och ordet blod ... att kött med för mycket blod kvar inte är så gott, eller att ibland rent slumpmässiga

I vilket fall, blod är inte giftigt. Så nej, utifrån din beskrivning

• Occam

Mitt första stycke var inte riktigt färdigt: ... inte heller är så goda är en annan sak.

• Occam
    Occam skrev 2021-05-14 18:20:17 följande:

Mitt första stycke var inte riktigt färdigt: ... inte heller är så goda är en annan sak.

Suck: * rent slumpmässiga blodrester inte heller är så goda är en annan sak.
  • Occam

Och uppenbarligen är jag för disträ för att skriva här eftersom slutsatsen inte heller var färdigskriven. Men ni fattar: blod, bokstavligt - inte så gott men inte samma sak som blodigt och inte farligt. 

• Anonym (G)
    Occam skrev 2021-05-14 18:34:07 följande:

Och uppenbarligen är jag för disträ för att skriva här eftersom slutsatsen inte heller var färdigskriven. Men ni fattar: blod, bokstavligt - inte så gott men inte samma sak som blodigt och inte farligt. 

Tack för ett utförligt svar! Ja jag blev lite förvånad när jag såg blodet eftersom köttet verkligen var klart. Men då borde jag kunna andas ut och slippa campylobacter som jag fruktar efter att ha sett en vän blivit så jäkla sjuk i det.
  • Anonym (Anonymii)
    Anonym (I) skrev 2021-05-14 17:59:27 följande:

Eller undvika äta kyckling som är rött inuti överhuvudtaget. varför skulle en vältillagad kyckling vara en hälsofara? 
  • Anonym (B)
    Anonym (Anonymii) skrev 2022-02-08 12:45:44 följande:
    Eller undvika äta kyckling som är rött inuti överhuvudtaget. varför skulle en vältillagad kyckling vara en hälsofara? 
    Den var vältillagad t.o.m. torr, skrev Ts. Men ändå var hon orolig
Svar på tråden Blod i färdig kyckling?