• Anonym (Ts)

Hjälp mig, hur få bort fett på magen?

Jag har alltid varit smal och kunnat äta vad jag vill och har aldrig behövt träna eller ens tänka på vikten. Men nu efter tre barn och runt 35 och efter ett pandemiår med hemmajobb så har jag rusat upp i vikt. Jag är nu på riktigt tjock och det är inte hälsosamt. Jag behöver få bort en del vikt men bukfettet är det viktigaste för mig. Jag behöver inte bli smal som jag varit men hälsosam. Jag kan inget om kost och träning.

Jag rör knappt på mig som det sett ut nu i ett år. Tidigare var det mycket rörelse i vardagen men har typ aldrig tränat.

Vad behöver jag tänka på? Hur ska jag träna?

Jag tycker det är svårt att veta vad man ska äta. Vi äter bra varierad kost tycker jag men det är väl klassisk svensk mat typ. Mycket potatis. Pasta ibland. Kött.

Alltså jag behöver gå ner snabbt. Jag mår inte bra och har fått flera fysiska negativa effekter. Är liksom seg i kroppen. Jag fattar knappt hur det gått till men jag får inte ens på mig kläder jag kunde ha för ett år sen. Hjälp snälla.

• Svar på tråden Hjälp mig, hur få bort fett på magen?
  • Anonym (Kol)

Se över kosten. Dra ner på kolhydrater såsom bröd, potatis, pasta mm. Drick enbart vatten, kaffe/te (helst utan något i).

Ät mer rotsaker, grönsaker och protein.

Något jag har lärt mig är att man ska äta en knytnäve protein, knytnäve rotsaker (kolhydrater) och en handflata vattengrönsaker(sallad, gurka, tomat, paprika etc)

Mer rörelse. Promenader, cykling, gym, styrketräning. Beroende på vad man har för intresse.

Coreträning hade jag satsat på i ditt fall för att träna upp mage och rygg..

Ger man sig ut på promenader så är det att föredra på fastande mage då det bränner bort fettet. Men då ska man också helst gå längre sträckor på några kilometer.

Tränar man mer pulshöjande så är det viktigt att äta något litet både före och efter. Eftersom pulshöjande går på musklerna så är det viktigt att äta protein efteråt så man inte tappar muskler.

Jag började andra min kost och motion i början av mars och har sedan dess gått ner 6 kg och förlorat 5 % i fettmassa samt gått upp nästan 1 kg i muskler.. än är jag inte färdig.

Svar på tråden Hjälp mig, hur få bort fett på magen?