• skorpion78

Någon gjort avföringsprov ett s.k.a faecesprov?

Var på vårdcentralen idag och lämnade en massa blodprov pga hormonförändringar. Sen fick med mig ett rör hem med en sked. Ska göra ett avföringsprov ett faecerprov men glömde fråga hur det går till? Fick en lapp där det står men jag fattar inte ändå. Ska jag lägga en bajskorv i röret eller vad? Ursäkta för jag är lite trög.

• Svar på tråden Någon gjort avföringsprov ett s.k.a faecesprov?
  • Anonym (Q)

Nej, du ska endast ta några skedar med den tillhörande skeden. Du får helt enkelt försöka "fånga upp" avföringen med något (jag använde en stor hög med papper) och sedan ta några skedar och lägga i röret.

Det var det minst roliga jag har haft förvarat i mitt kylskåp....

• skorpion78
    Anonym (Q) skrev 2021-05-14 15:56:47 följande:

Nej, du ska endast ta några skedar med den tillhörande skeden. Du får helt enkelt försöka "fånga upp" avföringen med något (jag använde en stor hög med papper) och sedan ta några skedar och lägga i röret.

Ok men hur länge kan man ha det i kylskåp?
  • Anonym (Q)
    skorpion78 skrev 2021-05-14 16:03:59 följande:

Ok men hur länge kan man ha det i kylskåp?

Står det ingenting om det på lappen? Jag gjorde detta för över ett år sedan nu så kommer tyvärr inte ihåg men jag gjorde det kvällen innan jag skulle lämna in det. Men jag skulle också lämna in provet väldigt tidigt.

Jag tycker du ska ringa upp din vårdcentral och fråga dem, eftersom att det verkar vara väldigt mycket frågetecken kring detta.
  • skorpion78
    Anonym (Q) skrev 2021-05-14 16:05:54 följande:

Står det ingenting om det på lappen? Jag gjorde detta för över ett år sedan nu så kommer tyvärr inte ihåg men jag gjorde det kvällen innan jag skulle lämna in det. Men jag skulle också lämna in provet väldigt tidigt.

Jag tycker du ska ringa upp din vårdcentral och fråga dem, eftersom att det verkar vara väldigt mycket frågetecken kring detta.

Jag tänker bara på att man kan inte bajsa på beställning. Jag bajsar inte varje dag.
  • skorpion78
    Anonym (Q) skrev 2021-05-14 15:56:47 följande:

Jag kan inte bajsa på beställning heller. Och bajsa gör jag inte varje dag
  • Anonym (Britt)

När du är skitnödig så lägger du några lager papper i toaletten som korvarna lägger sig på. Sedan skopar du upp 3 skedar i röret, eller vad står det på papperet? Sedan stäng röret, förvara i kyl eller åk direkt och lämna in.

Obs! Tänk på att lämna in början av veckan (må-ons) så inte provröret blir stående på lan över en helg.

• Anonym (Tjopp)

Helst ska det lämnas in samma dag, men jag har för mig att det är okej att typ ta provet på kvällen och ha det i kylen över natten. Mina barn har gjort sådana prover massor av gånger. 

• Anonym (Tjopp)

Helst ska det lämnas in samma dag, men jag har för mig att det är okej att typ ta provet på kvällen och ha det i kylen över natten. Mina barn har gjort sådana prover massor av gånger. 

Svar på tråden Någon gjort avföringsprov ett s.k.a faecesprov?