Byta från elvanse till concerta?
Jag började min första medicinering för ungefär 1 år, sedan dess har det varit en jädrans berg o dalbana kan man säga. Första medicin jag fick prova på var metylfenidat, som jag tror är en regel att man behandlas med först och främst för adhd diagnos. Nu hann jag dock aldrig utvärdera medicinen utan fick avbryta behandlingen abrupt efter en vecka, fick hjärtklappning och blev väldigt trött. Jag ökade dosen lite för snabb och på den tiden drack jag mängder kaffe tillsammans med medicinen, inte den bästa kombon precis.
Därefter fick jag testa elvanse, den kändes jätte bra och jag blev lugn och sansad och väldigt fokuserad. Men vem mår inte bra på amfetamin om jag ska vara hårdragen. Jag tog elvansen för den fyller en funktion för mig, den hjälper mig mycket i studier jämfört med utan, av den anledningen var jag oerhört tacksam att medicinen hjälpte mig hålla fokus i några timmar och kunde hjälpa min impulskontroll, att man fick en "feel good" känsla euforieffekt från början av behandlingen var mig ganska egalt, sådant söker jag inte. Problemet är att jag haft sömnproblem sedan start av denna, sporadiskt. Jag har testat allt, tro mig. Från stängda skärmar 2h innan sänggående, till att ta medicinen väldigt tidigt (7) till att ta den med en fetrik frukost, kombinerat melatonin och andra sömnmediciner. Jag avslutade självfallet sömnmedicinen, inte igen tack. Jag har gjort allt för att få bukt på sömnen, tagit bort koffein helt dessutom.
Det gör mig missmodig att det kanske slutar med att helt avsluta medicinering då inget kanske riktigt funkar på mig.
Jag vill tillägga att jag testat strattera utan framgång i 4 månader. Jag funderar på att som sista utväg testa concerta igen då jag aldrig riktigt fick en chans med den, när jag gick på det fick jag dock ut en generisk version vid namn metylfenidat mylan, samma substans men enligt vissa källor olika frisättningsmekanismer från original (concerta)?
Finns det någon här som varit i liknande sits när det känns rent utav det hopplöst med medicinbyte hit och dit? Jag har hört att det är ganska ovanligt, speciellt att man går från elvanse som många verkar tycka är undermedicin till concerta. Men individuellt är det självklart, upplever ni andra att elvansen aldrig riktigt funkade för er i slutändan?