Isastar84 skrev 2021-05-17 14:39:01 följande:
Fast alla är olika. Vänskap är också att förstå och kunna acceptera det. Att hävda att man inte är så vänskaplig, och okänslig, för att man inte tycker om att umgås med okända människor blir lite fel.
Är man som ts väninna, vill inte umgås med okända så ofta, tendens till ångest och stress, har man förmodligen anpassat sig ganska mycket till andra, varit mer inkluderande än man egentligen varit bekväm med etc, för andras skull. Kanske är redan resan i sig en viss anspänning för ts väninna, men något som hon ändå vill göra för att hon uppskattar sällskapet, och en extra person som hon inte räknat med gör att det blir för mycket anspänning för att det ska vara en trevlig vecka för henne. Om man inte är en sådan person är det nog svårt att förstå, man kan ha en trevlig, avslappnad semestervecka oavsett om det är en extra person med eller ej, och tycker därför inte att det är någon uppoffring.
Jag har själv gjort så många uppoffringar, varit obekväm, osäker, inte avslappnad etc för andras skull, utifrån hur andra fungerar. Ändå kan jag kallas oanpassningsbar, självisk etc. Jag har börjat bry mig mindre om det med åren, börjat säga nej till mer saker för att jag inte tycker att jag ska behöva känna mig obekväm så ofta som jag gjort, när andra får känna sig bekväma mest jämt. Därför skulle jag sonika bara hoppat av om jag hade varit ts väninna, om det inte funnits någon anledning till att jag väljer att vara obekväm under den veckan.
Javisst är alla olika. Men vi är också mycket lika. Plattityder.
Att man inte tycker om att umgås med andra och att man tycker att ens bästa väninnas bonusson är en "okänd människa" är rent otäckt. Det är inte OK för en vuxen att säga sådant, som du säkert skulle uttrycka det?
Är man som TS väninna och inte vill umgås med okända, har tendens till ångest och stress, då har man förmodligen länge låtit andra anpassa sig mycket till sin styrande oro och kontrollbehov. Man har nog tydligt visat sin motvilja subtilt mot många närstående som behövt tassa på tå.
Den sortens känslighet är mycket bekväm att ha. Man bryr sig inte, man säger nej till saker. Man hoppar av resor och kalas helt sonika, det är bara rätt att andra får en klump i magen, tassar som på glas osv. Man ska minsann ha sina rättigheter.
Det är andras fel att det blivit så, de kan gott straffas för att de varit så burdusa. Rent fräckt av TS att hänsynslöst bjuda med och inkludera sitt unga vuxna bonusbarn nu när han just separerat och så.
Alla bara tänker på sig själva och andra än mig, det är bara jag ju som tänker på mig.