Inlägg från: Redpilled |Visa alla inlägg
  • Redpilled

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Många bra saker har redan sagts bland svaren.

Jag tänkte vinkla det litet. Din väns vilja till att blir respekterad och hennes integritet. Hon tänkte nog mest på sig själv och antog att den vuxne bonussonen ännu inte hade fått inbjudan? Vilket ju gör det kymigare för er.

Din vän ser det som sin rättighet att inte lära känna fler personer på sin semester, hon exkluderar när det gäller släkt/familj och ålder. Hon bryr sig noga om kostnaden för stugan. Hon verkar inte vilja kompromissa?

Jag hade direkt sagt att oj, så jobbigt, vi ser den unge mannen som familj, han är i knipa, huset är stort, vi tar ansvar för finansieringen, kan du tänka dig dela hus med oss ändå? Finns nån möjlighet?

Jag skulle ta mig en funderare på hur mycket den här vänskapen är värd och hur ömsesidig den är. Du behöver ju inte bete dig som din vän och dramatiskt exkludera utan bara ta det lite lugnare. Jag antar att det är du som oftast tar kontakten, hittar på tillfällen för socialt umgänge och att din vän reagerar?

Det blir en sorts över- och underordning som känns tröttsam. Jag tycker inte att din vän verkar vara en bra vän. Tvärtom styr hon andra med småsinta krav och gärna lite mobbning? Övertolkar jag? Det är inte så illa?

• Redpilled
    Glinda från Oz skrev 2021-05-17 12:05:14 följande:

Du tog henne på sängen totalt. Man bjuder inte med en massa extrapersoner utan att fråga, det är inte okej. Du borde ha pratat med din vän först. Vill ni dra er ur så ska ni fortfarande betala för er del av huset, det är ni som drar er undan och skapar en massa extraproblem för henne. 

Oj. Men frågan är ju mycket mer komplex än så. Vem är extraperson (gräns för familj) och vem har rätt att säga blankt nej till sin väns bonusson närvaro (mycket okänsligt)? Det TS häpnar över är ju att TS själv hade haft en mycket mer inkluderande vänskap. 

Att kontrollera och utesluta sin väns familjedefinition och gemensamma resa tyder på egenskaper som inte hör till vänskap. 

Vänskap är ömsesidig och stöttande, inkluderande och vänlig. 
    Men jag tror att de ovänliga tankar som du framför är vanliga. Bara att säga så överlägset - det är inte OK, om en sådan sak. Det pekar på moraliskt högmod. Det är inte OK. Glad
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-17 14:39:01 följande:
    Fast alla är olika. Vänskap är också att förstå och kunna acceptera det. Att hävda att man inte är så vänskaplig, och okänslig, för att man inte tycker om att umgås med okända människor blir lite fel.

Är man som ts väninna, vill inte umgås med okända så ofta, tendens till ångest och stress, har man förmodligen anpassat sig ganska mycket till andra, varit mer inkluderande än man egentligen varit bekväm med etc, för andras skull. Kanske är redan resan i sig en viss anspänning för ts väninna, men något som hon ändå vill göra för att hon uppskattar sällskapet, och en extra person som hon inte räknat med gör att det blir för mycket anspänning för att det ska vara en trevlig vecka för henne. Om man inte är en sådan person är det nog svårt att förstå, man kan ha en trevlig, avslappnad semestervecka oavsett om det är en extra person med eller ej, och tycker därför inte att det är någon uppoffring.

Jag har själv gjort så många uppoffringar, varit obekväm, osäker, inte avslappnad etc för andras skull, utifrån hur andra fungerar. Ändå kan jag kallas oanpassningsbar, självisk etc. Jag har börjat bry mig mindre om det med åren, börjat säga nej till mer saker för att jag inte tycker att jag ska behöva känna mig obekväm så ofta som jag gjort, när andra får känna sig bekväma mest jämt. Därför skulle jag sonika bara hoppat av om jag hade varit ts väninna, om det inte funnits någon anledning till att jag väljer att vara obekväm under den veckan.
    Javisst är alla olika. Men vi är också mycket lika. Plattityder.

Att man inte tycker om att umgås med andra och att man tycker att ens bästa väninnas bonusson är en "okänd människa" är rent otäckt. Det är inte OK för en vuxen att säga sådant, som du säkert skulle uttrycka det? 

Är man som TS väninna och inte vill umgås med okända, har tendens till ångest och stress, då har man förmodligen länge låtit andra anpassa sig mycket till sin styrande oro och kontrollbehov. Man har nog tydligt visat sin motvilja subtilt mot många närstående som behövt tassa på tå. 

Den sortens känslighet är mycket bekväm att ha. Man bryr sig inte, man säger nej till saker. Man hoppar av resor och kalas helt sonika, det är bara rätt att andra får en klump i magen, tassar som på glas osv. Man ska minsann ha sina rättigheter.

Det är andras fel att det blivit så, de kan gott straffas för att de varit så burdusa. Rent fräckt av TS att hänsynslöst bjuda med och inkludera sitt unga vuxna bonusbarn nu när han just separerat och så.

Alla bara tänker på sig själva och andra än mig, det är bara jag ju som tänker på mig. 
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-17 17:12:08 följande:
    Han är ju en okänd, hon känner honom inte, hon har inte umgåtts med honom.

Nä tyvärr, eftersom den styrande massan tycker om att umgås med både kända och okända människor, och nu får spader av att inte få göra det ohämmat pga corona, så är det ofta vi mer introverta som får anpassa oss. Jag har diskuterat med flera som tycker att det är så skönt att för en gångs skull slippa det nu i och med coronarestriktioner. Man kan få slappna av lite och behöver inte anpassa sönder sig. Äntligen är saker och ting anpassat lite efter oss.

Och att man hoppar av saker man inte har någon lust med är det väl ingen annan som lider av? Folk kan väl ha kul ändå eller? Måste man göra saker som man inte har lust med? Nä. Det har iallafall jag tröttnat på. Vem blir väl glad av att jag följer med på någon resa, går på nån fest, sitter med på något kalas om jag ändå känner mig obekväm och inte har någon lust att vara där?

Och vadå "man ska minsann ha sina rättigheter". Ja alla har väl rätt att säga nej till saker de inte vill?
    Ja, väninnan TS:s bonusson är en okänd människa som det är en rättighet att frysa ut och exkludera. Det är fånig styrande massa som umgås omoraliskt ohämmat och nu får coronaspader. Massan, folket, är värda förakt från de mer introverta (läs högmodiga asociala mobbare?) som tycker det är skönt med restriktioner i pandemin. Då kan man slappna av och vara tacksam att samhället äntligen anpassas mer till de elaka?

Det är väl ingen som lider av att man hoppar av saker man kommit överens om med väninnan? Det skapar väl inga bekymmer alls för andra? De introverta berhöver inte hålla överenskommelser alls, man kan tacka nej och avboka hur man vill. Man kan gå hem mitt i kalas med. Och man har ingen skyldighet att bjuda igen. Man har särskild rätt att ofta och hänsynslöst säga nej, ställa krav och känna efter. Man behöver inte se sin väninnas bekymmer. Man ska minsann ha sina rättigheter. Skyldigheter är sådant som andra har mot dig. 
  • Redpilled
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-17 21:58:25 följande:
    Är det rimligare att man inte får tacka nej som man vill? Vilka kul fester att se fram emot. Alla som trivs i sitt eget sällskap är elaka men ska ändå vara med i alla sociala sammanhang.
    Du bör tacka nej så ofta du vill. Vi är helt ense. Det blir inga kul fester när Hollywood-fruar samlas. De är inte alls elaka och själviska utan egentligen håller de bara på sina rättigheter. 

TS väninna borde från början talat om att hon är bräcklig, introvert och nojig med olika krav, bl a att det är hennes rätt att exkludera sin väninnas okända familj. Det är TS väninnas rätt att kontrollera, mobba och göra social tillställningar osäkra, så att alla får ont i magen. Ett socialt tillfälle handlar inte om gemenskap och inkluderande glädje, nej tvärtom. 

Vi är helt ense om att det är bäst att tacka nej till sociala tillställningar. Vi som tycker om gemenskap står för det. Det vore tacksamt om de asociala också står för vilka de är och inte låtsas vara sociala för att sedan förstöra för oss andra. Det är inte OK, som ni gärna säger. Det är vår rättighet att slippa nojiga människor. Glad
  • Redpilled
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-18 09:42:34 följande:
    Vad jag förstår av trådstarten är det inte något nytt för ts, vännen verkar ha förklarat eller visat att hon är introvert, bräcklig och nojig.

Hur förstör introverta Hollywoodfruar er andras gillande av gemenskap?

Varför kan du inte bara sluta umgås med människor du inte gillar?
    Ja, jag tror att TS ska inse att vänskapen nog är både hårt villkorad och sannolikt ensidig. Dags att låta den ensidiga vänskapen svalna till en hälsosam nivå. Risken är att TS blir både styrd och utnyttjad.

Introverta förstör sociala tillställningar om de hävdar sin rätt till särskild villkorad kravfylld närvaro. Hollywoodfruar hävdar sin rätt till särskild behandling de med, eftersom de är mycket mer värda än andra människor. Vanliga sociala regler gäller inte dessa grupper, ofta av det ena könet. De står över oss andra i samhället. 

Du skriver självklarheter, jag har gott om vanliga sociala vänner. Problemet är att introverta/Hollyswoodfruar inte håller sig för sig själva utan luras och låtsas vilja vara sociala - så att de kan uttrycka sina gnälliga krav på särbehandling, ändra och kräva saker av andra. Det är deras rättighet att krångla till det med alla möjliga saker, rent komiskt är deras kontrollbehov på vilka som närvarar eller vilken mat som serveras (dessa ohyfsade människor rapar surt om de utsätts för hundratals olika livsmedel).

Det hela löser sig om dessa ohyfsade människor skaffar självinsikt, står för att de är ohyfsade, det är deras rättighet och att de sedan helt och hållet tyr sig till sig själva och slutar trakassera oss andra som vill ha ett trevligt, kan visa hänsyn och vara flexibla. Glad
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-18 12:11:50 följande:
    Men oj så bitter du låter i dina inlägg. Vad har du träffat för introverta personer egentligen?

Jag diskriminerar ingen. För mig spelar det ingen roll vilka personlighetsdrag, hudfärg, kön etc personen har eller om personen är en väninnas bonusson eller ej. Okända människor är för mig samma. Drar energi oavsett hur trevliga de är och hur mycket jag skulle kunna tycka om dem.

Du däremot dömer ut en hel massa personer som egoistiska, elaka, Hollywoodfruar, i behov av särbehandling, hänsynslösa etc etc baserat på ett personlighetsdrag, som man faktiskt inte kan göra så mycket åt.

Om du tycker så fruktansvärt illa om introverta, varför skulle du ens vilja ha dem på någon fest, kalas, resa etc? Dittvingade mot sin vilja dessutom. Det finns absolut ingen rim och reson alls i dina inlägg.
    Jag är väl inte mer bitter än vad du är förnumstigt förmäten? Du diskriminerar precis alla runt omkring dig, det är din rättighet. Du har nojor kring andra människor som du plötsligt bedömer som okända. Det drar energi från dig och kanske rapar surt och det ska du inte behöva står ut med. Det är din rättighet att exkludera och ställa krav på omgivningen. Du är van vid det och de runt omkring har lärt sig.

Du dömer ingen alls, du bara uttrycker dig frimodigt. Hollywoodfruar får inte kränkas alla, de är inte alls elaka, i behov av särbehandling eller hänsynslösa. De och du har personlighetsdrag som inte går att göra någonting åt. Andra vanliga människor må fundera över socialt samspel och hur de utvecklar sig i gemenskap med andra genom livet. Du och Hollywoodfruarna är färdiga personligheter från början som vi andra får anpassa oss till. Så är det bara. Moral gäller bara för vissa av oss som har skyldigheter och kanske rättigheter. 

Ni har bara rättigheter.

Jag tycker inte alls fruktansvärt illa om introverta, vi är många som ser igenom er, jag bara efterlyser ärlighet. Och jag tror att många som kallar sig introverta egentligen borde vara ärliga och kalla sig andra saker. 

Du ska aldrig behöva gå på fest, dittvingad mot din vilja. Ingen vanlig vänlig social person vill utsätta dig för det. Snälla, var negativ från början och tacka inte ja till någonting, ingen blir glad om du mår dåligt och dessutom förstör stämningen med din irritation över okända och dina särskilda behov. 

Det är faktiskt rim och reson, du kanske inte har tänkt på hur den sortens beteende bedöms av oss andra. Du har rättigheter. Jag beklagar att du får läsa vad många tycker. Det smärtar. Glad
  • Redpilled
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:20:08 följande:
    "Problemet" med en del extroverta är att de inte kan förstå hur belastande det är att inte få dessa återhämtningar. 
    Och man kan vara social och introvert. Dvs man kan uppskatta umgänge och tar även detta att man blir sänkt efteråt, för det ger en så mycket annat. 
    Problemet jag upplever som introvert, det är de som är extroverta vägrar förstå om man ärligt säger, jag orkar inte med att träffa någon den här helgen, utan man brukar undvika göra nummer av det och anpassar sig mer än vad de flesta extroverta ens kommer i närheten av
    "Problemet"  med introverta är inte så mycket att vi andra inte lyssnar utan att de introverta inte tar konsekvenserna och tackar nej till umgänge som de inte orkar. Det är inte OK att samtidigt låtsas att man vill och sedan orkar man inte. 

Så de som vägrar förstå sig själva och hänsynslöst utnyttjar och sabbar för andra är ju faktiskt de introverta. 

Vi är många extroverta som inte gjort annat än fått bita ihop och anpassa oss till introvertas konstiga lappkast, plötsliga utmattningar (som styr alla andras tillvaro) och som dessutom gärna skyller sin dåliga självkännedom på andra. Andra har ansvar och ska visa hänsyn.... de kommer inte ens i närheten av vanligt schysst beteende och uppskattning när andra fixar kalas, utflykter och upplevelser. 
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-18 13:34:51 följande:
    Haha, jag ger upp att diskutera med dig nu. Du har vissa fasta idéer om människor med vissa personlighetsdrag som inte går att rucka på. Lycka till med det och livet :)
    Ömsesidigt, du har nog sällan behövt diskutera pga dina benhårda idéer om dina rättigheter och fina sociala egenskaper samtidigt som du har så mycket som du aldrig kan rucka på. Du är ironisk när du önskar lycka till. Det speglar sannolikt dina personlighetsdrag.

• Redpilled
    fjanten skrev 2021-05-19 09:12:57 följande:

Oj vad jobbigt med så oflexibla människor som lätt blir obekväma... Och många verkar ju vara så, om man ska utgå från svaren i tråden. Hade nog låtit väninnan ta huset själv, och hittat på något annat med bara den egna familjen. Sedan låtit den vänskapen rinna ut i sanden, orkar inte med så stelbenta personer.

Instämmer. Jag tror att det är en sorts psykisk störning som sprider sig i samhället, som en del i den allmänna förändringen i moral.

Det sker smygande och är rätt otäckt. Man har rättigheter och inte så många skyldigheter. Man har rätt att vara oflexibel och kräva anpassning av andra. Man är drastisk och låter inte saker rinna ut i sanden, man blockar och ställer till en scen. Man kan inte bråka, skratta, rycka på axlarna och gå vidare, istället är man kränkt för livet. Ett samhälle fullt med snöflingor... Glad

Vad vi förlorar är ju stora mänskliga fina egenskaper som mod, storsinthet, omsorg, förlåtelse och faktiskt ärlighet, vänskap osv. 

Praktiskt har vi bekymmer just nu med store hemmavarande grabbens flickvän - listan med vad hon kan äta och inte är på många sidor, hon måste hanteras med silkesvantar för hon har haft ätstörningar och skurit sig för några år sedan, hon mådde mycket dåligt. Detta dominerar plötsligt mat-handlandet och middagarna. Andra damer i familjen blir avundsjuka på uppmärksamheten och börjar demonstrativt kräva kött till middagen. Och plötsligt är vi andra flexibla insyltade i detta virrvarr av krav, kontroll och behov av uppmärksamhet. Och när vi skojar om det så är det känsligt område.... 
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-19 15:52:53 följande:
    Du klumpar ihop en väldig massa olika skilda drag och egenskaper och kallar det psykisk störning. Det du visar tyder varken på flexibilitet, omsorg, vänskap, empati, storsinthet eller vad du än kan komma på för positiva epitet om dig själv och de du tycker är som dig. Faktiskt framstår du i den här tråden som väldigt fördomsfull, ovänlig, trångsynt, oempatisk och allmänt trist. Jag hoppas att du inte är så som du framstår, utan att du bara trollar lite.
    Jag undrar om du inte förnekar och projicerar, de egenskaper du lägger på mig elakt är väl nästan exakt som du stolt beskrivit dig själv praktiskt, men du kallar det för lite blygt och känsligt introvert, en charmig liten snöflinga som du ser dig?Du kanske aldrig har kritiserats för tristhet? Den allmänna utvecklingen går nog åt det håll som TS nojiga och introverta otrevliga väninna vill. Hennes rättigheter att vara besvärlig, exkluderande och kontrollerande är mycket större än hennes små behov av ömsesidig vänskap och respekt med TS.
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-19 16:35:28 följande:
    Ok, men för att se om jag fått det här korrekt. Att man är en introvert person, som tycker att det är energikrävande att umgås med okända människor betyder att man är en otrevlig, okänslig, dramaskapande, oempatisk, överkänslig, krävande, allmänt oflexibel person? Det betyder också att man förutom detta också är allmänt petig, med mat t.ex och kräver från sin omgivning särskilda anpassningar när det gäller detta? Och alltihop är en del av en psykisk störning?

Wow, du hatar verkligen introverta människor. Jag skulle aldrig komma på tanken att klumpa ihop extroverta personer på det där sättet. Det är ett personlighetsdrag liksom? Inte mer med det?
    Det kan mycket väl vara så som du beskriver, varianter finns vilket du ju pekat på. Men gruppen besvärliga människor växer och vill naturligtvis inte kallas så, introverta låter mer förnämligt. Och de ska respekteras lite mer än oss andra. 

Wow, du blev verkligen förvånad över att bli så genomskådad. Det handlar inte om att vara introvert, det handlar om makt och kontroll. Likt TS väninna. Och vi som genomskådat er och lärt oss känna igen beteenden, vi behöver inte alls hata, vi är snarare tacksamma att vi lärt oss undvika en sortens energikrävande ensidiga relationer. Låt de introverta förstöra livet för varandra och lämna oss andra i fred. Glad
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester